Kevään haudonnat menivät hyvin ja tervettä tipua pukkasi. Nyt on toinen kierros käynnissä ja kuoritumiset emojen alla alkaneet. Nyt onkin ilmennyt uusi ja outo ongelma: 18 kuoriutuneesta untuvikosta 3 on pitänyt lopettaa, koska ne eivät ole kyenneet kävelemään! Tällainen tipu on virkeä ja aktiivinen, pyrkii innokkaasti emon alle ja ruoalle, mutta jalat eivät kanna. Jalat liikkuvat miten sattuu, poikanen ei hallitse niitä. Jalat saattavat olla myös aivan oudoissa asennoissa. Varpaat ovat ok, kierovarpaisia meillä ei enää ole tullut. Nämä poikaset ovat ryömineet mahallaan tai tämä viimeinen tapaus kellotti kyljellään ja pyrki silleen eteenpäin. Vaikuttaa jonkinlaiselta halvaukselta.
Onko tämä taas joku geenivirhe vai olenko onnistunut ruokkimaan jotenkin väärin? Puuttuko jotain hivenainetta? Muilla kokemuksia vastaavasta?
Mulla oli vähän samaa joissakin viirutipuissa.
Itse ajattelin, että se oli sukurutsa ongelmaa. Kun saivat teollista rehua ruuaksikin.
Voisiko olla kyse siitä? Eli en usko, että mitään puuttuu ruiokinnasta vaan jokin tauti.
Ehkä kukko vaihtoon?
Siitoskukko teurastettiin jo ja uusia kukkopoikia on haettu toisesta kanalasta. Nämä olivat Aapon viimeiset jälkeläiset. Aapo oli toista vuotta johtajakukkona eli isä-tytär -yhdistelmistä on voinut periaatteessa tulla tipuja. Kaksi nuorempaa siitoskukkoakin tuossa oli, ne on vielä ainakin sen aikaa, että uudet erisukuiset kasvavat aikuisiksi.
Sitä mä vaan ihmettelen, että samoista yhdistelmistä tuli maalis-huhtikuussa aivan tervettä tulosta 32 kappaletta. Ero on lähinnä siinä, että tuolloin laitoin b-vitamiinilisää appeeseen, nyt se on loppu. Voiko olla siitä kiinni?
Aikuiset meillä on kaura-aperuokinnalla, mutta ape on hyvistä aineista: heraa, leipää, nokkosta, rypsiä, koirannappuloita... Poikaset saavat aluksi broilerinrehua ja siitä siirrytään pikkuhiljaa aikuisten ruokavalioon.
Onko ne saanu lihaa?
Mietin vaan tota b-vitamiini hommaa.
Synnynnäisiävikoja aiheuttaa ainakin B12 puute. Että jos ne ei ole saanu lihaa, niin sittenhän vois olla siitosmunissa sen puutetta ja heikoimmat sitten saa näitä vaivoja tai yksilökohtaisesti reagoivat jotku kanat äkimmin.,.. Ja siitosmunat on siis heikompia.
Tää on kaikki vaan arvailua, mutta vois passata siihen, että saivat aiemmin vitamiinilisää.
Minä annan lihaa säännöllisesti ja heti tipuillekkin alusta asti.
Ja nykyään vielä oluthiivaa.
koiran nappuloissa luulis olevan, mutta eikö sitten tarpeeksi?
Saavat lihaa, mutta eivät säännöllisesti. Sian päitä oon joskus saanut ja keitellyt.
Aikuiset saavat vähän, mutta vain vähän, broiskunrehua ja appeeseen lisään hiukan koirannappuloita. Niissä luulis olevan lisättynä kaikki vitamiinit. Eläinvalkuaista saavat heran muodossa ja siinä on toki runsaasti muita b-vitamiineja, mutta ei kaiketi tuota B12-vitamiinia kuitenkaan.
Taidan taas ostaa b-pullon tipeille. Tämmöstä vikaa ei nimittäin ole ollut koskaan ennen ja meidän kanalan geenipohjaa on kuitenkin pyritty koko ajan laajentamaan. Sisäsiittoisesta parvesta lähdettiin liikkeelle pari vuotta sitten ja uutta eläinainesta on hankittu matkan varrella eri paikoista ja siitoskukkojen määrää lisätty. Aluksi ilmennyt sisäsiittoisuusvika, varpaiden vääntyminen, on parvesta kadonnut. Yhtään tällaista ei ole tänä vuonna kuoriutunut. Mutta tämä jalattomuus tuli nyt uutena ongelmana.
Onneksi terveitä tipejä on tullut tosi paljon. 32 isomman kevätpoikasen lisäksi kanalassa steppailee nyt 18 reipasta untuvikkoa ja lisää on tulossa.
Jos joku muuten tarvii uutta alhokukkoa, niin meillä on nyt 14 kiekuharjoittelijaa. Senkus haette pois. Väreissä löytyy.
No entä joku magnesium tai jotain...
En tiiä. Olisko vaan huono tuuri että sattunu joku perinnöllinen juttu.
Viirut on nimittäin sisäsiittosia ja niissä on just tollasta. Kanatipuilla lähinnä minulla on vaan joku yksi pahnanpohjimmainen joka on heikompi ja pienempi.
Ei tuollaista.
Just siirsin yhen Alhon sekarotuisiin, kun en halunnu selvästi muita heikomman jatkaa rotua...
Päivi Heikkilä siipikarjaliitosta epäili akillesjänteen luiskahdusta. Syynä voi olla koliini-magnaani-aineevaihdunnan häiriö. Eli siis ruokintaperäinen juttu, ei perinnöllinen. B-vitamiinilisä auttanee.
Heikkilä oli sitä mieltä, että emojen vitamiini-hivenainelisä auttaisi. Tää on tosiaan eka satsi, jossa tämmöstä vikaa on ollut ja samalla eka satsi, jonka emot ei oo saanu b-vitamiinilisää. Nyt mä tilasin hiveneltä kanisterin Tiovitaa. Tulee tänään. Kuttusten kivennäissuolaa rupeen kans laittamaan appeeseen reippaammin. Oon käyttäny sitä kanoille tosi pieniä määriä. Toivottavasti hoituu tämmönen näillä resepteillä. Mahtaa olla kipeä semmonen vääntynyt jalka.
En silti tajua. Sullakin niin monipuolinen ruokinta.
Minä annan oluthiivaa vain poikasille ja aikuiset saa lihaa ja kalaa.
Ja rehua en ole syöttäny yli vuoteen. Ihan vaan kotiruualla ja viljalla mennään.
Juu, monipuolista oon yrittänyt antaa. Ja herassahan on paljon vitamiineja ja kivennäisiä. Siihen meillä tehdään kaikki appeet. Kalan tarjoominen on vähentynyt, kun täällä Eurajoella meri on sattuneista syistä semmosessa kunnossa, että särkikalakin on hävinnyt. Ennen sain särkeä yheltä kalastajalta. Mut ruoantähteitä, perunaa, vehnäleipää, kokovehnää (pitäis olla hyvä koliinin lähde), koirannappulaa, rypsiä, hamppua, nokkosta, vihreetä, luita lihanrippeineen yms. saavat. ja hiukan broiskunrehua vielä lisänä, siinä kai on aika vahvat hiven- ja vitamiinipitoisuudet. Ja mä annan sitä apetta paljon, millään melkein pelkällä mkauralla eivät oo. Heikkilä suositteli punahelttaan siirtymistä, mutta kun mä haluisin välttää soijapohjaisen rehun käyttöä, koska oon aika nipo kotimaisuuden suhteen ja muutenkin fanaattinen viherpiiperö (soijantuotanto tuhoo sademetsät etc...) ja kun mä en haluu soijanmaksuia munia ja sitä paitsi kaura-ape-tsydeemi on paljon halvempi.
Toivotaan nyt, että tämä sillä monivitamiinilisällä korjaantuis. On kurja vaiva, kun varmasti aiheuttaa untuvikoille kovaa kipua ja muuten pirteiden tipujen lopettaminen on ikävää. Mä olin jo ihan unohtanut sen rehuhiivan! Mullahan on sitä vaikka miten paljon vielä. Lakkasin jossain vaiheessa laittamasta sitä appeeseen, kun kanat ei oikein diggaa siitä, mutta taidanpa taas ruveta tarjoomaan...
Moni on punaheltan kannalla, mutta minusta ei tarvi jos sen proteiinin tarjoaa muussa muodossa.
Meillä on lihaa ja kalaa ja kaikenlaista sekalaista mitä saan yli päiväyksen kaupasta.
Rypsirouheesta moni puhuu hyvänä ja siihen vähän pellavaa sekaan.
Meillä ainakin pellavasta tykkää.
Ja rehuhernettä talvisin olen turvottanum ja runsaassa vedessä soseuttanu.
Minusta sulla on kyllä ollu huono tuuri, kun ei nuo munkaan ole jalattomia..
Ei puutostilat välttämättä johdu vääränlaisesta tai ykspuolisesta ravinnosta. Jostain syystä voi vaan tulla aineenvaihduntahäiriö ja jonkun aineen imeytyminen heikkenee. Meillä tosiaan rautapitoinen juomavesi aiheutti kaikenlaisia imeytymisongelmia, jotka korjaantui, kun alettiin suodattaa rautaa vedestä pois.
B-vitamiinia ja magnesiumia on hyvä antaa aina, kun jotain vaivaa ilmenee, koska niitten puutos yleensä iskee ensimmäisenä ja ne puolestaan vaikuttavat monien muitten imeytymiseen. Kuten esmes mg vaikuttaa kalsiumin imeytymiseen. Oireet voivat olla kalsiumin puutoksen, mutta vaikka miten antais lisäkalsiumia, se ei vaikuta, jos puutos onkin magnesiumista, jolloin annettu lisäkalsium ei imeydy ilman mg-lisää... Perimmäinen syy on joskus mahdoton selvittää, siks onkin hyvä tuo Tiovita, jossa on monipuolisesti kaikkea. Olen akuuteissa tapauksissa vielä antanu vähän aikaa Tiovitan lisäks B-vitamiinia, vaikka Tiovitassa on sitäkin. B:n hetkellinen yliannostus kun ei ole vaarallista.
Minäkin hankin tuota tiovitaa, kun olen kuullu myskienkin menevän jalattomiksi kun oikein munivat!?
Olen varalta työntäny lihaa ja kalaa kun sitä himoavat vain muninta aikaan. Muulloin lähinnä kaura kelpaa.
Kanoissa en ole huomannut noin selviä eroja, mutta nehän kyllä muniikin lähes koko ajan.
Huomenna onkin Ouluun menoa. Taidan käydä isossa kaupassa!!
ps. mulla on vanha valurautapata missä ollu vettä tai ruokaa.. Taidan heittää vesilintua sillä!!??
Ei valurauta-astiat vaarallisia oo, päinvastoin! Niistä ei liukene mitään sen vertaa, et siitä olis muuta kuin hyötyä. Juomavedessä semmoset määrät kuin meillä oli (on vieläkin ilman suodatusta), on tietty ihan eri juttu. Vastikään meni kaivosta pumppu tukkoon ja kun ryhdyttiin sitä paineilmalla auki puhaltamaan, putkesta pylpähti puolen ämpärillistä ruostesakkaa! Että ei ihan pikkumääristä rautaa oo kysymys meidän veden kohdalla!