Miksi kanat tekevät näin?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Nipsu

Miksi kanat tekevät näin?

Viesti Kirjoittaja Nipsu »

Huomasin tänään, että kun tömistän jalalla maata, kanat lentävät kamalaa vauhtia luokseni. Olisi kiva tietää, onko tuossa joku perä, että olisiko se esimerkiksi jokin tapa jolla kukko kutsuu kanoja luokse. Kukkoa meiltä ei löydy, joten en sitten asiasta tiedä :smt003
Bonus

Re: Miksi kanat tekevät näin?

Viesti Kirjoittaja Bonus »

Kun heittelen pihalle ruokaa niin kukot tulee siihen tepastelemaan ja ääntelemään. Kutsuvat muuta porukkaa syömään. Monesti jäävät siihen pyörimään ympärille kun kanat aloittavat ruokailun ja alkavat vasta vähän päästä itse syömään.
Mä opetin kanat tulemaan kun vihellän tietyllä tavalla. Se on niille ruokintakutsu :smt001 En sitten kutsukaan niitä niin kuin silloin kun on ruokaa tarjolla.
reetta

Re: Miksi kanat tekevät näin?

Viesti Kirjoittaja reetta »

minun kanani ovat oppineet, että kun vihellän koiria, annan niille usein jonkin herkkupalan palkkioksi kun ne saapuvat luokse, ja usein niiltä putoilee murusia, varsinkin jos palkkiopalana on joku keksi. ja kanathan, nuo vanhat opportunistit, ovat tämän hoksanneet. joten kun tässä yhtenä päivänä seisoskelin kanalan kulmalla viheltämässä koiria pusikosta, ryntäsi saman tien lauma kanoja hirveetä kyytiä jostain paikalla ja piiritti minut! koiria ei kuulunut eikä näkynyt, mutta sainpahan monta kanaa luokseni sekunnissa!
Nipsu

Re: Miksi kanat tekevät näin?

Viesti Kirjoittaja Nipsu »

Osaavat näköjään ne kanatkin :smt040
kanamummo

Re: Miksi kanat tekevät näin?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Osaa ne! Oppivat mitä vaan ruuan toivossa.
Mutta jatkokysymys kun oli noin hyvä otsake.
Miks mun mammakana "kutoo" eli juoksee edestakasin häkin etureunaa ja tuijottaa ulos? Kyseessä siis noin neliön häkki, katto jo sateensuoja on, viis tipua hoidettavana ja muut kanat on häkissä tähän asti hyvin viihtyneet! Tällä on ihan ilmiselvästi huono olla. :smt012
Kauraryynimunakasta tarjotaan aamulla, satunnaisia ruuantähteitä pitkin päivää, rehua ja vettä koko ajan. Häkki siirretään puhtaalle laitumelle kerran, pari päivässä. Mitä vielä???
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miksi kanat tekevät näin?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minkä ikäisiä ne kanamummon mammakanan tiput ovat? Olisiko ne jo niin vanhoja, että mamman mielestä olisi aika ne vieroittaa ja palata itse takaisin muuhun parveen?

Meillä tuo kutominen on tuttu näky silloin, kun halutaan ulkotarhasta yöksi sisälle tai joku kana haluaa mennä munimaan sisälle ulkopesän sijaan. Mielestäni erittäin selkeä merkki siitä, että täältä on nyt joku ulospääsy löydettävä :smt045
fasunen

Re: Miksi kanat tekevät näin?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Kyllähn ne kanat saa oppimaan meillä on kukko joka tuntee nimensä ja tulee aina kun huudetaan. (saa aina palkaksi paahtoleipää)Ja kerran oli nuorikko joka hyppäis kädelle aina jos meni tarhaan rehu kippo kädessä ja sai näin ekana ruokaa :smt005
kanamummo

Re: Miksi kanat tekevät näin?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hilta, ne on pariviikkosia tipuja :smt009
Jospa kana tahtos viedä lapset laumaan??
Taidan siirtää kopin lähemmäks muita kanoja ja seuraan mitä tapahtuu. Kiitos!
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Olen nykyisin nostanut kanaemon muun parven sekaan tipuineen jo kuoriutumista seuraavana päivänä. Ei mitään ongelmia muun parven kanssa. Nytkin on kolmet tiput tuolla muun parven seassa. Aiemmin kun emo ja tiput oli omassa häkissä, siellä oli samanlaista ulospääsytien etsimistä.

Näyttää osa emoista vievän tipunsa jopa ulos jo reilun viikon ikäisenä.
kanamummo

Re: Miksi kanat tekevät näin?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Joh, täytyy sitten tiivistää reiät kanatarhasta ja päästää mamma toisten sekaan. Veivaa meinaan vieläkin vähän vaikka on koppeineen ja kakaroineen ison tarhan vieressä. Laumasielu :smt003
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Miksi kanat tekevät näin?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meidänkin kanalassa neljä emoa tipeineen parven seassa. Ei mitään ongelmia. Yksi emo toi viiden päivän ikäiset maatiaistipunsa ulos eilen :shock: Muut emot ovat tuoneet pari-kolmeviikkoisina. Osaksi johtuu varmmaan siitäkin että päästäkseen ulos pitää pystyä hyppäämään n 30 cm korkealle kynnykselle jolta luiska lähtee.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin