Kanojen sukupuu
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
iiwi
Kanojen sukupuu
Salosusa kävi meillä tänään, ja jäätiin miettimään että ois erinomaista jos sais jotenkin tyrnisten sukupuuta kirjattua ylös, niin olis helpompaa koittaa sekottaa mahdollisimman erisukuisia kukkoja omien kanojen parveen. Tyrnäväläinen on vielä tosi pieni kanta, joten ois ihan mahdollista vielä tehdä jopa tosi kattava sukupuu. Mä innostuin tästä asiasta ihan älyttömästi, ja haluaisinkin tietää onko kellään kokemusta sukupuun teosta, ja oisko tähän olemassa jotain vinkkejä tai vaikka ihan ohjelmaa millä tätä kannattais yrittää tehdä. En oikein tiedä kuinka ihmisten sukupuuohjelmat toimii kanoilla, kun yhellä kukolla saattaa olla niin monta rouvaa, eikä aina tiiä keneltä kanalta se lapsi on :D Enkä oikein tiiä miten kanat kannattaa tähän sukupuuhun laittaa, vai kannattaako pelata pelkillä kukoilla. Heitän tän nyt tänne julkisesti esille, jos vaikka jollakin tulis jotain hyviä ideoita 
-
Mini
Re: Kanojen sukupuu
Vanhana hevossukufriikkinä kommentoin että JOOO!!!
Tuo on hieman haastava juttu kun potentiaalisia emojahan voi olla läjäpäin, mutta ainakin isäkukkojen osalta saisi jo melko kattavan sukutaulun tehtyä. Ja nythän mulla tuli heti visio josko joku osaisi koodata sellaisen hienon systeemin jossa emon kohdalla olisi ne vaihtoehtoiset kanat ja kun sieltä klikkaa kanaa, pläjähtäisi sitten sen kanan sukutaulu jolloin voisi katsella niitä mahdollisia sukuja.
Tuo on hieman haastava juttu kun potentiaalisia emojahan voi olla läjäpäin, mutta ainakin isäkukkojen osalta saisi jo melko kattavan sukutaulun tehtyä. Ja nythän mulla tuli heti visio josko joku osaisi koodata sellaisen hienon systeemin jossa emon kohdalla olisi ne vaihtoehtoiset kanat ja kun sieltä klikkaa kanaa, pläjähtäisi sitten sen kanan sukutaulu jolloin voisi katsella niitä mahdollisia sukuja.
-
salosusa
Mun mielestä tässä vaiheessa paras vaihtoehto voisi olla selainpohjainen systeemi, johon tyrniskasvattajat voisivat kirjautua ja täydentää sukutauluja omalta osaltaan. Silloin ei tulisi kenellekään yksityiselle henkilölle kohtuutonta hommaa vaan jokainen voisi kantaa kortensa kekoon. Sillä tavoin sukutaulu-ohjelma voisi palvella parhaiten kaikkia.
Ongelma vaan on et miten tuollaisen saa tehtyä... Ideaa pukkaa, taitoa ei niinkään
Ongelma vaan on et miten tuollaisen saa tehtyä... Ideaa pukkaa, taitoa ei niinkään
-
Ehtoo-onni
Löytyisiköhän MTT:n henkilökunnalta (esim. Tiina Tuoviselta) valmista pohjaa taulukon tekemiseen. Luulisi heillä olevan kokemusta asiasta. Ainakin vinkkejä voisi saada.
Kohtahan on säilyttäjien tapaaminen (19.6) Lopella. Voisikohan asian ottaa siellä esille?
Kohtahan on säilyttäjien tapaaminen (19.6) Lopella. Voisikohan asian ottaa siellä esille?
-
Muusa
Sittenkin yleensä emonisä on sama, tai ainakaan vaihtoehtoja ei ole kuin pari!Mini kirjoitti: Tuo on hieman haastava juttu kun potentiaalisia emojahan voi olla läjäpäin
Mähän olen pakkomielteinen munankerääjä/hautoja ja sillä mulla onkin monilla yksilöillä sukutaulu, joskaan tietysti ei kovin pitkä. Pituutta lisää tosin se että olen vihdoin ymmärtänyt tiheiden kukonvaihtojen tärkeyden mutta myös kananvaihdon. Osittain siihen vaikuttaa kyllä sekin että kun aina tulee uudenvärisiä kauniita tipuja joista on ihan pakko pitää itsellä joku, on luovuttava jostain vanhemmasta kun meillä kerta kaikkiaan ei vaan mahdu kanalaan tuhatta ja yhtä kanaa
Siis siitosmunia kertäessä olen kanalassa tarkkana jolloin yleensä saan kerättyä munat kanan alta niin että tiedän kuka on muninut. Pienessä koneessa hautoen ne menevät kyllä väkisinkin vähän sekaisin kuoriutuessaan mutta tällä pakkomielteenomaisella tarkkuudellani olen silti onnistunut saamaan tipuja joista tiedän varmuudella isän lisäksi myös emon
Mullakaan ei kyllä ole mitään hienoja sukupuita tai muita taulukoita vaan tiedot on ihan luettolomuodossa.
-
Rusina
Mä oon Muusa kokeillut kuoriutuvien tipujen erottelua ihan hyvin tuloksin. Kanoilla toimi suht kivasti, kun laitoin erillään pidettävät "sisarusmunat" kuoriutumaan pieneen pesupussiin. Kuoriutuivat siinä nätisti
.
Viiriäisillä oon kokeillut samaan tarkoitukseen kirsikkatomaattirasiaa. Toimii hienosti! Ainakin tuuletuksella varustetussa koneessa.
Viiriäisillä oon kokeillut samaan tarkoitukseen kirsikkatomaattirasiaa. Toimii hienosti! Ainakin tuuletuksella varustetussa koneessa.
-
Muusa
Rusina kirjoitti:laitoin erillään pidettävät "sisarusmunat" kuoriutumaan pieneen pesupussiin
On mullakin välilaita- ja kaukalosysteemejä mutta ongelma on tuo (liian pieni!!!
-
Mini
Haa, täytyykin kokeilla jotain erotteluviritelmää, ensi viikolla kuoriutuvassa satsissa kun on kahdelta eri säilyttäjältä olevia munia. Suunnittelin kyllä jo sutivani toisiin muniin jotain väriä että tunnistaisi sitten kuoriutumisvaiheessa ja voisi heti rengastaa ne, mutta enhän mä nyt 24/7 voi niitä munia kytistellä.
-
Rusina
Muusa hyvä, just siks tuommoinen pesupussi on kätevä, kun ei vie yhtään tilaa
. Voi jättää ne väliaidat pois! Ja pesupussejahan mahtuu vaikka kuinka monta
.
-
Muusa
No tässähän on selkeesti nyt sukkahousuniksin paikka! Yhdestä sukkahoususta saa kätevät kuoriutumispussit isommallekin tipueelle. Muna lahkeeseen, lahje solmuun, muna lahkeeseen, lahje solmuun, muna lahkeeseen... ja kas, yhteen sukkahousunlahkeeseen saa munia kuoriutumaan aika liudan! Sitten vaan keisarileikataan kuoriutunut tipu sukkahousuista ulos. 
-
Mini
Muusa
Sekä sukkahousuniksi että pesupussi olisi kyllä kätevä, mietin vain mitenköhän sitä kehtaa viritellä mitään MunaCamiin, saa vielä kansainväliset syytökset eläinrääkkäyksestä kun tiput kuoriutuu sukkahousuihin.
Sekä sukkahousuniksi että pesupussi olisi kyllä kätevä, mietin vain mitenköhän sitä kehtaa viritellä mitään MunaCamiin, saa vielä kansainväliset syytökset eläinrääkkäyksestä kun tiput kuoriutuu sukkahousuihin.
-
Ehtoo-onni
Kun rengastatte untuvikoita, niin käytättekö nippusiteitä? Vai minkä sinne jalkaan voi laittaa?
Sukupuun laatimisesta sen verran , että onko tietoa säilyttäjistä, lukevatko he kaikki munanettiä? Kuinka saada kaikille tarvittava tieto välitettyä?
-
Mini
Mä olen käyttänyt nippusiteitä rengastukseen, ostettiin paikallisesta riemuliiteristä sellainen hervoton paketti nippusiteitä - on eri kokoisia ja värisiä hyvä valikoima. 
-
Muusa
Ei varmaan kaikki säilyttäjät lue munista, mutta ainakin tyrnisten kasvattajista aktiivisimmat taitaa olla muniksessakin enempivähempi aktiivisia
Mä en ole tipuille käyttänyt nippusiteitä vaan merkkaan ne sinisellä haavaspraylla, pikku täplä pyrstön päälle, niskaan, oikeaan tai vasempaan siipeen merkkaa tipun hyvin ja se väri pysyykin aika hyvin. Mustanvärisiltä untuvikoilta sitä on kyllä vaikea erottaa mutta näkyy niilläkin kun tihrustaa tarkkaan. Maatalouskaupoistahan saisi erivärisiäkin sioille tarkoitettua merkkaussprayta.
Mä en ole tipuille käyttänyt nippusiteitä vaan merkkaan ne sinisellä haavaspraylla, pikku täplä pyrstön päälle, niskaan, oikeaan tai vasempaan siipeen merkkaa tipun hyvin ja se väri pysyykin aika hyvin. Mustanvärisiltä untuvikoilta sitä on kyllä vaikea erottaa mutta näkyy niilläkin kun tihrustaa tarkkaan. Maatalouskaupoistahan saisi erivärisiäkin sioille tarkoitettua merkkaussprayta.