Koneessa pipittää

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
mona

Koneessa pipittää

Viesti Kirjoittaja mona »

Moi!

Eilen kuoriutu ensimmäinen sorsan poikanen minun itseni haudottama :smt048
Muissa munissa ei ole säröjä mutta äsken kuuntelin etä ainakin joku muna piipittää :smt045 mutta täällä tuskailen että kauanko
voi mennä että muut kuoriutuu :smt017 kun tällä hetkellä olen varma että ne muut kuolee muniinsa :smt009
Kokeneemmat ja viisaammat olisin oikein kiitollinen tiedosta että monta päivää voi mennä että kaikki munat kuoriutuu !! :smt017
villeah

Re: Koneessa pipittää

Viesti Kirjoittaja villeah »

Voikait siinä mennä useampi päivä. Varsinkin silloin jos munat on laitettu koneeseen eri aikaan.
marju80

Viesti Kirjoittaja marju80 »

Minunkin munat piipittää :smt005 (siis sorsanmunat..)
Mona, kuinka kauan sinulla meni reiän ilmaantumisesta munankuoreen siihen että poikanen oli "ulkona"? Meillä on ollut 10 munaa hautumassa, eilenillalla oli yhteen ilmaseentunut reikä, tänäaamuna toisessakin oli reikä. Eka rei'ittäjä on tämänpäivän aikana suurentanut reikäänsä ja piipittää välillä. Odotan ainakin yhdestä vielä jotain elonmerkkiä, viikko sitten läpivalaisussa 3 munista oli tummia ja loput oli sen verran vaaleita että tuskin niissä ketään on.. :smt009
mona

Moi!
Reiän ilmaantumisesta meni aika tasan vuorokausi kun kuoriutu, vieläkin piipittää ainakin yhdessä munassa mutta muuta ei tapahdu,
jotain miä olen väärin tehnyt tuon koneen kanssa kun eivät kuoriudu :smt009
Minulla on covatutto 16 koneena ja tämä oli eka haudonta, kolmesta kananmunasta kaksi kuoriutui ja sorsanmunia on 7kpl ja yksi on kuoriutunut
vaan saa nähdä tuleeko yhtään lisää :smt017
Miehellä on covatutto 54 sellainen täysautomaatti ja siinä kuoriutumis prosentti on ollut hyvä.
Mutta iloinen olen tuosta yhdestäkin lättänokasta :smt003
4kpl emosorsia hautoo nyt navetassa saa nähdä mitä sieltä tulee :smt001
marju80

Mona, vielä minua kiinnostaisi mitä ensiruokaa annat sorsanpojille? Joku kehotti ostamaan vehnäleseitä sekä kuivattuja katkoja, -sirkkoja ja -jauhomatoja. Leseet löytyi helposti, mutta muitten hankkiminen onkin sitten kovemman työn takana.. :smt017
mona

Käy ostamassa pikkupunahelttaa maatalous rautakaupasta sillä kasvaa ja sitä voivat syödä ekanvuoden, tietysti sitten vähän isompina myös kaikki ruuantähteet
käy oikein hyvin.se rehusäkki maksaa alta 20e ja sitä riittää pitkäksi aikaa :smt045 Totta kai kaurahiutaleet käy myös
Minulla just kalkkuna kuoriutuu ja minä kun sorsia kyttäsin :smt019 :smt003
marju80

Vieläkö on sorsanpoikia kuoriutunut? Meillä eka on kuoriutunut ja toinen suurentaa reikäänsä, muissa ei vielä elonmerkkiä näy..
mona

Hei!
Ei valitettavasti ole kuoriutunut yhtään sorsaa lisää, eilen illalla vielä kaikki munat piipitti mutta nyt ei mitään :smt009
Aamulla meinasin kerätä ne munat pois jos mitään ei ole tapahtunut, mikähän meni vikaan :smt017
Montako sinulla kuoriutui? No tämän kevään sorsan haudonnat on muutenkin loppusuoralla, kolme emolintua hautoo ja miehen koneessa on vielä 40kpl :smt040
marju80

Moi. Eka oli kuoriutunut eilen aamulla aikaseen, toinen kuoriutui viimeyönä puolenyön aikoihin. Pikkusen sitä piti avittaa, oli tehnyt reiän väärään päähän munaa :smt003 ja oli tulossa nurinperin ulos.. 3 munaa vielä on koneessa, läpivalaistuna näyttävät tummilta ja vesitestissä paksupää jaa vedenpinnan yläpuolelle.. Vähän tuo haudonta-ajan pituus kummastuttaa.. Munat on villisorsan munia (säikytettiin vahingossa emo pesältään, eikä se tullut takaisin 3 päivään joten kerättiin munat parempaan talteen :smt003 ). Munat on nyt ollu haudontakoneessa 3vko 3pv (eli 24 vrk, eka siis kuoriutui 23vrk:n jälkeen kun haudonta-aika pitäis olla 28vrk), vieläköhän lopuista munista voi vielä jotain tulla.. :smt017
mona

kyllä niistä voi vielä tulla odota muutama päivä jos sitten ei mitään ole tapahtunut niin sitten voi luovuttaa :smt001
Pidetään peukkuja että kuoriutuisi teillä lisää :smt023
mona

Mina katsoin loput 6 sorsan munaa ja ne ei ollut hedelmöittynyt tai ainakaan lähtenyt kehittymään :smt009
Sehän tässä vähän hulestuttaa että minähän olin kuulevinani joka munasta piipitystä edellisenä iltana,
että jokohan sitä rupeaa sekoamaan näitten lintujensa kanssa :smt003
marju80

Meidän sorsasaldo on 2 elävää ja hyvinvoivaa tipua :smt045
Tänään sitten luovutin 3 jäljellä olleen munan suhteen, kahdessa oli lähes kehittynyt poikanen ja ällöä keltaista lillua, kolmaskin oli niin ällön näköinen etten viitsinyt enää tarkemmin tutkia.. :-&
Pieni oli saalis mut jos ei oltas kerätty munia talteen ei ois näitäkään..
mona

Onnea 2 sorsasta :smt003
Miehen koneesta on nyt kahden päivän aikana kuriutunut n.30 sorsaa ja haudonta prosentti on melkein 100%, eli taitaa olla hautojassa ja koneessa
ero :smt002 Mut kyl miä täällä harjottelen niin eiköhän se siitä :smt042
Vastaa Viestiin