Tipujen ruokinta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

tupis

Tipujen ruokinta

Viesti Kirjoittaja tupis »

Ensikertalainen pikkutipujen kasvattaja kyselee tyhmänä tipujen ruokinnasta :smt004

Minkä ikäisille tipuille voi alkaa antaa esim. keitettyä riisiä, spaghettia yms.? Ja mitä muuta "kivaa" tipuille voi syöttää? :smt017

Meillä tiput nyt 5-6 päivän ikäisiä ja ovat tähän asti saaneet keitettyä kananmunaa, leipää ja tipunrehua sekä vähän silputtua ruohoa. Eilen keitin mannaryyneistä veteen puuroa ja lisäsin öljyä, mutta ei ainakaan heti alkanut maistua tipuille :smt017

Mutta ilolla otetaan vastaan vinkkejä ruokintaan :smt023
reetta

Re: Tipujen ruokinta

Viesti Kirjoittaja reetta »

kyllä ne tottuu uusiin ruokiin, kun vaan kannat niitä nokan eteen. mä olen tehnyt uusimmille tipuille hernerokkaa: siis ihan perinteistä hernekeittoa, mut ilman suolaa ja mausteita. hyvin uppoo, ja jos ei ole kuin muutama tipu, voi loput syödä ite tai syöttää koirille. toinen mistä ne tykkää, on raaka jauheliha. ihan pienikin nokare raakaa jauhelihaa aiheuttaa tipuissa valtavan hepulin! ne nappaavat jauhelihaluikeron nokkaansa ja alkavat säntäilemään ympäriinsä! lopulta hotkaisevat "madon".
yhden tipueen kasvatin pelkällä kotiruoalla. tein niille puuroa, jossa oli kauraleseitä, ohrajauhoa, pellavansiemeniä, tattaria, linssejä, murskattuja auringonkukan ja kurpitsansiemeniä, porkkanaraastetta, maitorahkaa, kananmunia kuorineen ja öljyä (jonkinlainen mukaelma suviannen tipuleivästä, joka löytynee täältä haulla). oikein hienoja kanoja ja kukkoja niistä kasvoi, ja ruoka maittoi.
kannattaa myös laittaa isoja juttuja niille, siis ei pelkästään muussattua tai pilkottua. esim. omenanpala tai meloonin kuori jossa on tallella vielä hedelmälihaa. näin ne oppivat myös nokkimaan kiinteästä paloja itselleen. nyt kun on kesä, voi myös taittaa pari oksaa pihlajasta tai vadelmasta ja laittaa roikkumaan katosta tipujen korkeudelle. oppivat kurottelemaan ja tutkimaan vihreää, ja saattaa löytyä jotain syötävääkin siitä samalla.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Viikon vanhoille on iso hitti kauraryynimunakokkeli :smt003 mäkin opin käyttämään muutaman päivän ikäsillä valkuaisenkin, ihan pienille annoin pelkkää keitettyä keltuaista. Jauheliha-perunasopan jämät aiheutti kans ankaran rallin.
Helpompaa tuo uusiin ruokiin totuttaminen kun on mammakana porukassa mukana, konetipuille joutu ite "nokkia" malliks sormella :smt005
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä emo vei ulos tiput 6 päivän vanhana!??
Suoraan tunkiolle, missä on siis kaikki maailman ruokajämät mitä voi löytyä. Isoa ja pientä ja kärpäsen toukkia jne.
Kaikki yhä elossa, eikä ripulia :)
Kananmuna

Viesti Kirjoittaja Kananmuna »

mihinkä aikaan//tai siis minkä ikäisenä tpuille voi antaa sitä poikasrehua,ja millon aletaan antaa aikuisten ruokaa? :smt012
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Poikasrehu on tarkoitettu 0-6 viikkoisille, kasvatusrehu muistaakseni 6-12 viikkoisille. Eli vastaus kysymykseesi: poikasrehua voi laittaa heti eteen.
Mä olen antanut poikasille eteen heti kaikkea, koska emo on siinä syömässä myös. Käytännössä reilun 6 viikon ikäisenä rehun olen saattanut vaihtaa munitusrehuun, koska poikaset syövät niin paljon muutakin ja kun ne ovat silloin aikuisten seassa, pääpaino ruoassa on mennyt aikuisten mukaan. Mutta tosiaan, mulla ne saavat paljon muutakin kuin jyviä ja rehua.
koohokana

Viesti Kirjoittaja koohokana »

Voisiko nyt vaikeampaa olla, kuin tipujen ruokinta :smt017 Minulla on viikon vanhat tipuset, niin kokkaanko heille omia sapuskoja muniksen reseptien mukaan ja kuinka kauan? Kannattaako mukaan sotkea kanan rehua? Rehuruokinnassa kehoitettiin poikasrehun jälkeen 5viikon iässä siirtymään kasvatusrehuun: Miten se tehdään kotikonstein? Ja koska sitä kanan rehua saa alkaa syöttämään? Riittääkö juomaveteen laitetut hiekanjyvät kattamaan soran tarpeen? Ja onko huoleen jos tipun perässä roikkuu lörtsy?
Suvianne

Meillä ei oteta ressiä tipujen ruokinnasta.
Teollista rehua en ole antanut vissiin vuoteen ja kanat ovat kasvaneet terveiksi ja hyviksi munijoiksi.
Meillä emot hautoo tiput. Nyt on kolmella lähes yhtäaikaa syntyneitä tipuja. Ja kaksi emoa on jo vieroittanut tämän kesän tipuja. Ja kaksi hautoo taas :smt003

Emot ovat pesässä tipujen kanssa noin 2-3 päivää. Ja sitten ne lähtevätkin pihalle muiden sekaan ja emot huolehtii ruuan.

Minä vien 2-3 kertaa päivässä ruokaa kaikille ja yritän huolehtia, että tiputkin saa osansa.
Viikon tarjoilen kerran päivässä kananmunamurskaa johon on sekoitettu oliiviöljyä ja kaurahoitaleita ja rahkaa ja seesaminsiemeniä. (täältä luin häkkilintujen siemensekoituksista ja ne on lisätty ostoslistalle.)
Joka päivä nakkelen myös jauhelihaa.

Ja siinäpä se sitten on, kanat saa meillä ruuan jätteitä, ihmisten elintarvikkeita, jyviä, kaurahiutaleita ja lihaa tai kalaa.

Tieten kalkkia on tarjolla. Kaiken muun ne etsii pihalta. Takapihan nurmikko pysyy lähes itsestään lyhyenä, koska myskit ja kanat laiduntaa pitkin päivää.
katiska

Viesti Kirjoittaja katiska »

Suvianne kirjoitti:
Emot ovat pesässä tipujen kanssa noin 2-3 päivää. Ja sitten ne lähtevätkin pihalle muiden sekaan ja emot huolehtii ruuan.
Minkälaisia kokemuksia muuten sulla (ilmeisesti hyviä..?) tai muilla on tästä "eristämättömyydestä"? Meille on ekat tiput kuoriutumassa (kanan alta) ihan näinä päivinä, ja mietitään tässä kovasti, millä tavalla toteutetaan muista eristäminen vai eristetäänkö ollenkaan. Kesäkanala on melko pieni, ja ison "tipulan" (vanha kaneille rakennettu loota, 1150 X 670 X 650mm) änkeminen kanalaan sisälle ei tunnu mukavalta.. Se olisi muuten tosi hyvä, koska voisi olla muiden tuntumassa, mutta kuitenkin erillään. Lisäksi meillä olisi kontrolli siitä, milloin ja miten muun parven sekaan pääsevät, riippuen toisten suhtautumisesta. Yksi vaihtoehto olisi vanha marsuhäkki, mutta se on niin kovin pieni aikuiselle emokanalle...

Tämä nyt ei kyllä ihan mene tän otsikon alle, mut likeltä liippaa... :)
Suvianne

Minä en enää eristä. Vielä keväällä eristin, mutta kahdesti tuli hirveitä tappeluita muutaman kanan kanssa, kun pääsivät eristyksestä. (Yksi tappeli itsensä ihan puhki. Ja hylkäsi sitten tipunsa?)

Jos hautovan pesään yrittää muut munia, eristän joksikin aikaa. Että löytävät uudet munintapaikat. Sitten saavat olla vapaana. Ja parhaiten on onnistunut näin.

Ei tappeluita ja tiput saavat heti lähtä pihalle etsiin ruohoa ja muuta. Sehän on haittapuoli, että muutkin varastaa tipuruokaa, mutta vahdin aina aluksi, että saavat edes jonkin verran.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Siirsin ketjun tänne tipuosastolle...
koohokana kirjoitti: Riittääkö juomaveteen laitetut hiekanjyvät kattamaan soran tarpeen? Ja onko huoleen jos tipun perässä roikkuu lörtsy?
Veteen laitetut hiekat/sorat painuvat sinne astian pohjalle, joten tipujen on aika mahdoton niitä sieltä saalistaa. Laita erilliseen astiaan...siihen samaan kippoon voi laittaa myös kalkit!
Tipun pyllyssä roikkuvasta lörtsystä on syytä huolestua...se kakka kun voi kerääntyä ja kuivettua jopa niin pahaksi, että *askominen käy mahdottomaksi. Eli pyllypesulle vaan lörtsypyllyiset tiput! Liian kylmä olotila ja/tai liian märkä ruoka voivat aiheuttaa ns. kakkakorkkia tipuille.
kanamummo

Muista sitten föönata pesun jälkeen :smt002
(ja toivottavasti tulee just vieraita kun sulla on tipu nyrkissä ja posotat siihen ilmaa :smt005 )
koohokana

Viesti Kirjoittaja koohokana »

Minulla oli kaikki ratkaisut käytössä - varmuuden vuoksi :smt002 Eli soraa vähän joka paikassa. Tiput on hengissä ja terhakkaita. Lapset on päässeet pyllypyykille. Vähän rinnuksille hieroin ja kuivasin :smt042 Mistä tuo kakkapyllyisyys johtunee? Tipuja ruokitaan kaurahiutaleilla, ohrasuurimolla, munalla, leivän muruilla, perunalla, kurpitsalla, ruoholla, raejuustolla (näitä on ollut tällä viikolla). Epätasapainoa jonkin suhteen?
sasu

Viesti Kirjoittaja sasu »

Minä en ole emoa ja tipuja eristänyt muista. Kuoriutumisen alettua siirrän emokanan munineen häkkiin lumikolta turvaan. Siellä viettää senaikaa, että kaikki ovat kuoriutuneet. Sitten avaan häkin, ja yleensä viimeistään seuraavana päivänä emo tuo tipit pihalle. Muun parven joukkoon suoraan. Teollisia ruokia en käytä, vaan juurikin kaurahiutaleita, keitetty kananmuna kuorineen murskattuna, porkkanaraaste, ruohosilppu ja sitten nokkivat isompien pöperöitä. tipujen ruoan sekaan olen vähän pistänyt hienoa hiekkaa, aikuiset saa sitä maasta, jossa on hiekkaa.
kanamummo

Kakkapyllyys oli muistaakseni liian hyvästä, eli valkuaisrikkaasta, ruokavaliosta. Vaikuttikohan lämpökin jotakin? :smt017
Vastaa Viestiin