Miten pitkälle saa mennä tipujen suojelemisessa?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kanafarmari

Miten pitkälle saa mennä tipujen suojelemisessa?

Viesti Kirjoittaja kanafarmari »

Elikkä täällä risoo se, kun kana sai juuri neljä tipuaan ja nyt meidän toinen kana nokkii niitä heti kun joku tipuista eksyy mammasta pikkasen kauemmas, ja hyökkää syömään niiden ruuatkin kun oon oikein tehnyt tipuille sopivaa ruokaa. Mulla herää mieletön suojeluhalu ja tekis mieli nostaa tuo kana pois häkistä tai sitten viedä kanaemo tipuineen hyvään ulkohäkkiin. Kannattaakohan näitä erottaa?? Tappelevatko kanatkin keskenään jos tulevat myöhemmin taas samaan häkkiin? Häkkikin on noin 6 neliötä eli tilaa pitäisi olla kaikille vaan jostakin syystä pitää tunkea nokkasille! Kanaemo ei ole kyl ite moksiskaan... Ei hätkähtänyt vaikka tuo toinen kana tunki samaan pesäänkin (tuli kyl heti sit pois)! Eikä välitä vaik nokkii niitä tipuja ja syö samaa ruokaa... Oonko ite vaan liian suojelevainen?

Miten saan ruokittua tiput kunnolla jos tuo toinen kana siinä häärää koko ajan ja polkee näitä nurinkin minkä kerkiää?? Tiedän kyllä että kanoilla on se nokkimisjärjestys, mutta minkä ihmeen takia niitä pienenpieniä tipuja tarvii nokkia? :smt010
Miten muilla toimii? Siirrättekö aina hautova kana muualle mammalomalle ja missä vaiheessa tuotte porukan takasi muiden sekaan? Voinko enää niitä viedä pois? Ja tarkenisivatkohan ulkohäkissä nyt kun on näin kylmiä ilmoja? Mulla on nyt aivan sellanen olo et mun tipujahan ei rääkätä!!!! :smt018 Hengissä haluaisin kyl pitää nämä kaikki! Eli kertokaahan tänne et miten pitkälle saa mennä?? Ja mikä on sitä normaalia ja sitä rataa... Meidän ekat tiput vieläpä. :smt060
Suvianne

Re: Miten pitkälle saa mennä tipujen suojelemisessa?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä yksi vanhin kana nokkasee tipuja jos tulevat lähelle.
Muut ovat vaan älyttömän kiinnostuneita.
Tipujen ruuan tarjoon monta kertaa päivässä ihan niitten luo ja pidän sillon muut poissa.
Muuten ne ovat omillaan ja ettivät emon kanssa muuta ruokaa.
Mutta meillä ne muut ovat aikalailla poissa ulkoilemassa, joten emo saa olla aikalailla rauhassa.
Teet niinku itestä tuntuu. Eihän se ole mukava miettiä, miten tiput pärjää poissa ollessa. Jos se kana on liian tungetteleva, niin eristä ja selvitelkööt myöhemmin järjestyksen uudelleen. Aika iisejä kanatappelut yleensä on.
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Mä pidän emon ja poikaset erillään, kunnes tiput on tarpeeks isoja toisten joukkoon. Sittenkin, kun olen vieny ne kanalaan, laitan poikasille oman ruokintahäkin, johon ei isommat pääse.

Tuleehan siinä pientä tappelua, mut mun mielestä se on ollu aika vähästä.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Minulla on pikkutiput isojen kanojen joukossa. Toiset kanat tuntuvat kyllä komentelevat ja nokkivat pikkuisia. Emo ei ole moksiskaan, vaikka tiput välillä kovasti piippaavatkin, joten uskon sen olenvan vaan ojentelua ja nokkimisjärjestyksen näyttämistä. Kun vien tipuille ruokaa, paimennan tiput ja emon nurkkaan ja erotan isot kanat "väliseinällä"( 50x60 levy) hetkeksi pois ruokakupilta. Tiput kun ovat syöneet mahansa täyteen otan väliseinän pois. Tipurehua niillä on koko ajan tarjolla eikä siitä tappelua tule. Mä kyllä uskon, että luonto hoitaa oikein päin.
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

kaakatin kirjoitti:Minulla on pikkutiput isojen kanojen joukossa. Toiset kanat tuntuvat kyllä komentelevat ja nokkivat pikkuisia. Emo ei ole moksiskaan, vaikka tiput välillä kovasti piippaavatkin, joten uskon sen olenvan vaan ojentelua ja nokkimisjärjestyksen näyttämistä. Kun vien tipuille ruokaa, paimennan tiput ja emon nurkkaan ja erotan isot kanat "väliseinällä"( 50x60 levy) hetkeksi pois ruokakupilta. Tiput kun ovat syöneet mahansa täyteen otan väliseinän pois. Tipurehua niillä on koko ajan tarjolla eikä siitä tappelua tule. Mä kyllä uskon, että luonto hoitaa oikein päin.
Mulla kutakuinkin samoin. Kanat rähinöi toisinaan kovaakin ja antavat toistensa tipuille kyytiä mutta yhtäkään ruumista ei oo vielä tullu :smt001 Mulla on varmaan maailman parhaat kukot kun ne ei oo tipuista millänsäkkään vaan hoitavat niitä kanojen kanssa yhdessä mallikkaasti. Mä oon yhdistäny jo muutaman päivän ikäset tiput takasin laumaan. Ruokinta tilanteessa katson että kaikki tiput tulevat syömään ja juomaan niin ettei muut kanat tunge siihen.
sasu

Viesti Kirjoittaja sasu »

Meillä ei tiputtomat kanat tai kukot juuri ole edes kiinnostuneita tipuista. Sensijaan toisen samaan aikaan hautoneen kanssa ei yhdistämisestä tule mitään. Tappelevat vaan...
Vastaa Viestiin