Hautova ankka rikkoo yhden munan kerrallaan...

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mari-75

Hautova ankka rikkoo yhden munan kerrallaan...

Viesti Kirjoittaja mari-75 »

Tietääkö joku mistä johtuu, että meidän ankka joka hautoo, alunperin hänellä oli 9 munaa, mutta sittemmin hän on syönyt kolme. Eli hakkaa rikki ja syö. Viimeisin munan sisällä oli jo keskonen, vai miksi lie kutsua, kun selvästi näkee, että on ankka. Miksi hän syö/rikkoo munat? Onko hän häiriintynyt jostain? Hänellä on ainoastaan yöllä seuraa kahdesta muusta ankasta ja silloinkin niillä on väliseinä välissä (näkevät ja kuulevat kyllä toisensa.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Hautova ankka rikkoo yhden munan kerrallaan...

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Oletko nähnyt, että munien rikkoja ja syöjä on hautoja itse? Jos olet, niin kai sillä on jotenkin huono haudontavietti tai tosiaan on häiriintynyt jostain. Mitenkäs petoeläimet...olisiko mahdollista, että munien kimppuun olisikin päässyt joku peto tai onko niitä yleensäkään maisemissa, että hautoja hermostuisi niiden läsnäolosta?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä myski rikkoo ja syö huonjoksi menneet munat. Eli pesään ei jää yhtään kuoriutumatonta, koska se hävittää itse liejumunat. Pari päivää sitten olin todistamassa omat epäilyni.
Oletko varma, ettei ne ollu jo kuolleita?

Mutta minun myski rikkoo vasta sitten, kun on jo ihan haisevaa nestettä vain. Joten arvelisin itsekkin tuota häiriökäyttäytymiseksi, kun kerta ollu sikiökin..
Ompas harmillista.
iiwi

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Saattaa olla proteiinin puutetta.
mari-75

Viesti Kirjoittaja mari-75 »

Munien rikkoja on kyllä hautoja itse, koska se on sisällä ja muut ankat ovat ulkona. Alussa pari ankkaa yöpyi samassa tilassa väliseinän takan, mutta ei ole sitä nyt enää tehneet, kun epäilin, että ne ois jotenkin häirinny tuota hautojaa.

Sitähän en voi tietää oisiko munassa olleet ankat kuolleet munaan. Mutta eihan ankan näköisiä ne jo ovat, on ihanan pieni nokkakin jo ollu. Harmittaa niin. Haluaisi jotenkin estää sitä rikkomasta niitä muutamia hassuja mitä enää on jäljellä, mutta en keksi miten :(.
Vastaa Viestiin