kuinka kauan kananpojat tarvitsevat poikasruokaa

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
reetta

kuinka kauan kananpojat tarvitsevat poikasruokaa

Viesti Kirjoittaja reetta »

mulla on nyt jo reilu kaksikuukautisia nuo poijjaat, niin tulipa yht äkkiä mieleen, että milloin niille voi lopettaa poikasravinnon antamisen ja jättää ne aikuisten ruokakippojen sisällön varaan? edelleen leivon niille suviannen tipuleipää, teen omia sörsseleitä, hernemössöä yms herkkuja päivittäin. kotiruoalla ovat siis kasvaneet. nyt syövät kyllä jo kauraakin, ja tietysti aikuisten munitusrehua kun samassa tilassa ovat, silloin kun haluavat.
anssiu

Re: kuinka kauan kananpojat tarvitsevat poikasruokaa

Viesti Kirjoittaja anssiu »

Muistaakseni pikkupunaheltta on tarkoitettu 6viikkoiseksi asti. Sen jälkeen siirrytään punaheltta 1:seen jne
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon saanut suoraan Suomen Rehun rehuasiantuntijalta puhelinneuvontaa harrastekanalan rehuvalinnoista. Hän suositteli, että Pikku-Punaheltalla ruokitaan tiput siihen saakka, että kanat pyöräyttävät ekan munansa. Pienillä kana- ja rehumäärillä on turha kikkailla joka portaan mukaan. Sitä paitsi varsinaisen rehuohjelman tavoitteena on maksimoida hyöty kanan elinkaaresta niin, että se on maksimaalisen tehokas munija juuri sen ajan, mikä sen pitääkin olla tai vastaavasti tuottaa lihaa maksimaalisen hyvin juuri teurasikään mennessä.

Sen sijaan viiriäisten osalta rehuasiantuntija painotti, että olisi tärkeää ensimmäiset 3 vk syöttää Iso Punaheltta I -rehua ja vasta seuraavaksi Pikku-Punahelttaa. Aika hauska ajatus ostaa 40 kg rehusäkki muutamaa viiriäistipua varten, mutta meneehän se säkki sitten aina joillekin muille kasvaville.
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

taidan pysytellä kotiruoassa. sillä nuo näyttävät kasvaneen ihan hyvästi tähänkin saakka.
G-mies

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ostin säkillisen pikku-punahelttaa ja se on pääasiallisena ruokana 18 viikkoselle. Saa siinä sivussa muutakin. Mitä olen täältä palstoilta ymmärtänyt niin jotkut eivät syötä teollista rehua lainkaan vaan tekevät niitä leipiä ja anatvat munanmurua yms...
Vastaa Viestiin