OIJOI!!!
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
OIJOI!!!
Mulla oli tuolla kanan alla yksi ankanmuna haudonnassa ja eilen sieltä sitten alkoi vauvavaakku täristä ulos, eli oli ihan pieni pullistuma munassa.
No nyt aamulla kun menin katsomaan, niin tämä äiti kana oli nokkinut munaa rikki (tiedän koska se teki sitä kun menin katsomaan) ja vaavi oli jo puoliksi ulkona, mutta niin oli ruskuaispussikin, onneksi kuitenkin ehjänä. Minä tietenkin koppasin munan pois kanalta ja toin tupaan, koska vaavi vielä kovin piipitti ja oli liikkuvainen. Munan(mitä siitä nyt sitten enää on jäljellä) päällä on nyt sitten kostea harso ja lämpölamppu, koskapa minulla ei ole hautomakonentta.
Olisko hyviä ideoita millä saisin tuon vaavin pysymään hengissä niinkauan et se ruskuaispussi menee kokonaan sisälle, vai onko armollisempaa ottaa heti hengiltä tuo pikkuinen?
No nyt aamulla kun menin katsomaan, niin tämä äiti kana oli nokkinut munaa rikki (tiedän koska se teki sitä kun menin katsomaan) ja vaavi oli jo puoliksi ulkona, mutta niin oli ruskuaispussikin, onneksi kuitenkin ehjänä. Minä tietenkin koppasin munan pois kanalta ja toin tupaan, koska vaavi vielä kovin piipitti ja oli liikkuvainen. Munan(mitä siitä nyt sitten enää on jäljellä) päällä on nyt sitten kostea harso ja lämpölamppu, koskapa minulla ei ole hautomakonentta.
Olisko hyviä ideoita millä saisin tuon vaavin pysymään hengissä niinkauan et se ruskuaispussi menee kokonaan sisälle, vai onko armollisempaa ottaa heti hengiltä tuo pikkuinen?
Re: OIJOI!!!
Ennuste ei ole kovin hääppöinen.
Jos munan kalvot ovat vuotaneet kovasti verta munan nokkimisen seurauksena, niin tipu heikkenee nopeasti. Toinen iso riski on pöpöt, joita tipun vatsaan pääset massun avoimen aukon kautta. Ruskuaispussin vetäytyminen kuitenkin kestää aika pitkään, vaikka saisitkin pidettyä sen kosteana. Lämpöä, puhtautta ja paljon kosteutta tipu tarvii jos yrität pitää sen hengissä, kunnes on valmis... epäilen onnistumista, jos ruskuaista on vielä paljonkin ulkona.

Jos munan kalvot ovat vuotaneet kovasti verta munan nokkimisen seurauksena, niin tipu heikkenee nopeasti. Toinen iso riski on pöpöt, joita tipun vatsaan pääset massun avoimen aukon kautta. Ruskuaispussin vetäytyminen kuitenkin kestää aika pitkään, vaikka saisitkin pidettyä sen kosteana. Lämpöä, puhtautta ja paljon kosteutta tipu tarvii jos yrität pitää sen hengissä, kunnes on valmis... epäilen onnistumista, jos ruskuaista on vielä paljonkin ulkona.
Onneksi näkyy että tuo ruskuaispussi on vetäytynyt melkein kokonaan sisään ja ankka vauva on toistaiseksi hyvinkin reipas ja pirteä.
Kosteutta ole yrittänyt pitää yllä kostuttamalla harsoa keitetyllä vedellä.
Onkohan tuossa kanassa jotain vikaa, kun sen omasta munasta kuoriutui tipu niin se nokki silloinkin sen kuoren hajalle?!
Kosteutta ole yrittänyt pitää yllä kostuttamalla harsoa keitetyllä vedellä.
Onkohan tuossa kanassa jotain vikaa, kun sen omasta munasta kuoriutui tipu niin se nokki silloinkin sen kuoren hajalle?!
No niin! Yön yli on nyt selvitty ja ankanpoikanen on mönkinyt pois kuorestaan. Ruskuaispussi on nätisti mennyt sisälle ja lapsi vaikuttaa virkeältä.
Tosin tuo pikkuinen ei oikein ota vielä jaloillensa, mutta juo kyllä vettä ja pitää päänsä ihan mallikkaasti pystyssä. Siitä muuten näyttäisi tulevan sellaine vaalean ruskea, jos vain säilyy hengissä
Tosin tuo pikkuinen ei oikein ota vielä jaloillensa, mutta juo kyllä vettä ja pitää päänsä ihan mallikkaasti pystyssä. Siitä muuten näyttäisi tulevan sellaine vaalean ruskea, jos vain säilyy hengissä

Hienosti näkyy homma kaikesta huolimatta edistyvän. Pikkuinen yrittää kauheasti nokkia pahvilaatikossa olevia mustia täpliä, ja lapset ovat ulkoa pyydystäneet muutaman kohmeisen kärpäsen, mitä sitten tämä ankkavauva on kauheasti yrittänyt syödä
Kiitoksia peukuista!

Kiitoksia peukuista!
Hihii! Hienosti voi meidän isännä ristimä Reino
Nyt ei enää riitä pahvilaatikon reunat vaan on haettava tipuhäkki sisälle, mihin tämä Reiska on laitettava.
Ihanasti voi ankka vauva noin yksinään leimaantua ihmiseen. Nyt kun joku menee tuonne laatikkoon kurkistelemaan, Reino juoksee täyttä häkää vastaan hirvee piipitys päällä
Eli onneksi kaikki meni tosi hienosti, inhottavasta sijaisäidistä huolimtta.

Ihanasti voi ankka vauva noin yksinään leimaantua ihmiseen. Nyt kun joku menee tuonne laatikkoon kurkistelemaan, Reino juoksee täyttä häkää vastaan hirvee piipitys päällä

Eli onneksi kaikki meni tosi hienosti, inhottavasta sijaisäidistä huolimtta.
Laitan heti kun saan kameran kotiin ja jonkun sitten laittamaan kuvan tänne
Minä itse olen aika käpälä tämän koneen kanssa 

Reiska kuulostaa tosi ihanalta ja varsinki tuo leimautuminen.
Ei taida pihalla karata vaan roikkuu koko ajan perässä. 

Juu, taitaa käydä Reiskan kanssa niin ettei siitä voi luopua, vaikka päätinkin että yhtään ankkavauvaa ei tänä vuonna itselle jätetä, jos ei satu sitten jäämään.