Kesätarhan vaatimukset?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
SaMaTa

Kesätarhan vaatimukset?

Viesti Kirjoittaja SaMaTa »

Tämä kysymys saattaisi kuulua tuonne rakentelu puolelle mutta kun en tiedä vielä mitä rakentelisin? :smt017
Eli kanojen ulkotarha kesäksi; minulla on pieni porukka 2 faverollia, 1 orpington ja minihamburg kukko. Talven ovat olleet hevostallissa karsinassa. Minulla olisi valmiina koiratarha, n. 20 neliötä. 180 korkea, vankka, ali/läpi ei pääse pedot. Ympärillä on supeja, ilveksiä, kettuja ja petolintuja + omat hurtat ja kissat.

Pitääkö kanoille olla kesällä yöksi ihan kunnon mökki / koppi? Vai riittäisikö kesällä se, että laittaa orret johonkin tarhan nurkkaan ja sivuille ja kattoon esim. levyt tuulen ja sateen suojaksi?
Katossa on nyt osittainen sateensuoja pressusta. Ja pesät pitäisi olla sellaisessa paikassa, että sade ei pääse tietenkin. Mutta noin muuten, voisivatko olla ulkona koko ajan ja mitä suojia vaatisi?
kite

Re: Kesätarhan vaatimukset?

Viesti Kirjoittaja kite »

Minä ajattelin rakentaa "ulkokanalan", josta sitten syksyllä katsotaan meneekö myös talven.

Meillä viime kesänä oli sellainen koirankopin näköinen, minne menivät heti kun alkoi hämärtää, eli kyllä mä laittaisin mahdollisuuden päästä johonkin "sisälle" :)
SaMaTa

Viesti Kirjoittaja SaMaTa »

Onko Kiten kopissa orret?
Eli voisko kesäkoppi olla pienempi hökötys ilman orsia :smt017
Nämä kun könyävät orsille kellon tarkasti joka ilta niin voisi olla shokki jos niitä ei löytyisikään :shock:
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

hmm. Mulla on semmosia vanhoja puulaatikoita, oisko 115 cm korkeita ja pitkiä, leveys ehkä 80 cm. Pystyisköhän semmosesta viritteleen kesäasunnon kanoille? Kaks sellasta löytyy. Sit nimittäin voisin tehdä tohon pihan ja metsän rajalle kesätarhan. Toi minkä nyt aion tehdä tulee niin, et on käynti suoraan kanalasta, koko noin 20 m2.

Mulla kyllä pitää olla katettu, kun jos yksikin kana lentää pois tarhasta, niin se on vainaa.
kite

SaMaTa: ei tuossa pienessä ollut orsia. Niitä oli sitten vaan tarhassa muualla...

Meillä onneksi nuo eivät lennä.. :D
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Orret olisi hyvät olla pienessäkin kesä"koppi"kanalassa, kun ne ovat kuitenkin kanoille se luontaisin nukkumispaikka. Jos joutuvat orsien puuttuessa nukkumaan maassa tai vaikka jollain tasolla, niin pyllyt saattavat olla aika likaisia ja sen jälkeen myös munat voivat olla suttuisia :pirate:
kite

Eipä olleet viime kesänä likaisia kun kopissa oli iiiso kasa olkia, jotka vaihdoin päivittäin puhtaisiin. Kovin tuntui lämpöiseltä paikka kun nousivat. Koppiin menivät yöksi ja sateella.

Sinne ei olisi orsia mahtunut.

Uudesta tarkoitus tehdä sen verran korkeampi ja muutenkin isompi, että mahtuu orsiakin. Nythän ovat tallissa ja siellä on kyllä orret.
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Mites muuten ruoho tarhassa. Jos kanat pääsevät ulos tarhaansa jo nyt, kuoputtavat ja kaivelevat, niin mahtaako kasvaa ruohoa lainkaan?
G-mies

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jonkinlainen koppi täytyisi olla jonne kanat pääsevät sateen ja tuulen suojaan sekä munimaan. Orsi kuuluu kanojen luontaisen käyttäytymisen välineisiin, joten sellainen olisi sinne koppiinkin mahduttava.
Meillä on ainakin puolitarhaa revitty puhtaaksi ruohikosta. Toinen puoli otettiin viime vuonna käyttöön myöhemmin ja sinne oli heinikkoa ehtinyt kasvamaan sen verran, etteivät kanat saaneet revittyä juuria irti. Pidemmästä heinikosta kanat löysivät aamukasteen aikaan ihania etanoita ja muita öttiäisiä.
Vastaa Viestiin