Pikaista apua!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Siniviiriäinen

Pikaista apua!

Viesti Kirjoittaja Siniviiriäinen »

Siniviiriäis tipuja siunaantui eilen 2 ja yöllä yksi. Nyt jäljellä yksi muna joka vesi testissä kelluu ja nytkähtelee. Toinen jäljellä olevista oli tyhjä.
Kysymys kuuluukin: Pitäisikö muna avata vai vaan toivoa että pääsee itsekseen ulos?
Emo ei vielä hylännyt pesä koppia mutta todella vähän enää viettää siellä aikaa.
Rusina

Re: Pikaista apua!

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Itse odottaisin, en avaisi.
Yksikään niistä viiriäistipuista, joita olen auttanut kuoriutumisessa, ei ole ollut vielä valmis kuoriutumaan. Jos autat tipua liian aikaisin, niin käytännössä tapat sen. Yleensä tipussa on joku vika jos se ei pääse itse ulos. Hankalaa kyllä, jos ei emo enää haudo viimeistä loppuun :smt009.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mä olen yhden viirun auttanut kuorestaan, kun yritti väärästä päästä pihalle. Se oli kyllä reijän jo saanut tehtyä, mut sit tökkäsi eteneminen ja kun kaikki muut oli jo kuoriutuneet, niin sit varovasti avitin. Hengissä tuo on vieläkin ja kiroilee muiden mukana tuolla häkissä. :smt019
Siniviiriäinen

Laitoin munan takaisin kanan alle yöksi, mutta nyt on hylännyt pesän ja muna on yksin.
Se siitä tipusta sitten.
Tarkastan toki vielä josko kuoresta löytyisi reikää ja avaan sitten.

Edit: Reikää ei löydy mutta yksinäisen yönkin jälkeen vesitestissä muna "pomppii".

Dilemma...mitä tehdä? :smt022
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Jos kana ei enää haudo, niin itse varovasti avaisin munan ja toivoisin parasta ja pelkäisin pahinta. :smt023
Siniviiriäinen

Avasin munan, pieni tipu. Näytti elonmerkkejä, todella vähäisiä tosin.
Taisin olla liian hätäinen.
Nyt se on eloton.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Emon hylkäämällä ei ole mitään mahdollisuutta selvitä, ellet auta sitä. Kannatti yrittää avata!
Vastaa Viestiin