Unja-O hautoo koneella

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Unja-O

Unja-O hautoo koneella

Viesti Kirjoittaja Unja-O »

Tänään on koittanut ratkiriemukas päivä. :smt060 Meidän ekat tiput ja samalla myös ihka ensimmäiset kanat ovat rymyämässä vauhdilla munistaan ulos. Aamulla kolmessa munassa kuudesta oli reikä, nyt yksi on jo ulkona (perätilatipu, jota pikkiriikkisen avitin varmistaakseni hapensaannin) kuivattelemassa. Voi kylläpä on tämä elämä ihmeellistä. Äsken löysin itseni höpöttelemästä munakoneen luota: "Äiti täällä, tipitii, äiti täällä..." :smt017 Ei oo ihan kaikki munat mullakaan korissa... En minä kanivauvoillekaan tuollai höpöttele.

Yksi munista on vihreä ja siellä asusteleva kaveri on ollut kaikkein vilkkain läpivalaisujen aikana. Sen muna on vähiten noista kolmesta rikki, mutta sillä selvästi kovin vauhti päällänsä. Luulen, että jahka muna kunnolla halkeaa, tuo kaveri tulee olemaan jaloillaan alta aikayksikön. Viimeyönä kun pikaisesti niitä lampulla kurkistin, niin tuo teki jo silloin ilmatilan kalvoon aivan selvästi reikää.

Niin, nuo ovat siis brahmatipuja. Kahdeksasta munasta yksi ei ollut hedelmöittynyt (näin oletettiinkin, ja sain sen "kaupan päälle"), yksi oli mennyt noin puolessa välissä (? munassa oli n. 2,5 cm:n sikiö) kesken, munassa oli liikkuva ilmakupla, joten näin uskoinkin käyvän. Kunpa nuo kuusi pääsisivät kaikki hyvin elämän alkuun ja kasvaisivat suuriksi ja kauniiksi ja erittäin odotetuiksi kanasiksi (ja jos toivoa saa, niin yhdeksi kukoksi :smt003 ). :smt049 Kovin ovat kaverit kyllä ajoissa, vaikka ovat isoja lintuja ja nuo on hautumaan laitettu 19. päivä maaliskuuta. Lämpöjä olen pitänyt tarkasti silmällä ja oikeissa arvoissa ovat olleet, jahka alkukäytön jälkeen asettuivat. Hyvä mun ukrainalainen hautomamasiinani!
Bean

Re: Unja-O hautoo koneella

Viesti Kirjoittaja Bean »

Onnea vaan tulevista pienistä vauvoistasi! :smt006
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi kuinka ihanaa luettavaa...höpöttelyineen kaikkineen! Taitaa meistä suurin osa leperrellä tipuille aika lailla samoin sanankääntein :smt043
Paljon onnea tipuista ja toivottavasti suurin osa on kanoja!
Unja-O

Viesti Kirjoittaja Unja-O »

Kolme pientä ihanaa ja pörröistä karvajalkatirppaa meillä nyt on. :smt049 Perätilatipu ei selvinnyt ja kaksi munaa on vielä kuoriutumatta. En nähnyt liikettä, mutta koska ovat niin samanlai kehittyneitä kuin nuo kuoriutuneetkin, niin jätin ne vielä koneeseen. Toivottavasti ne ovat vielä hengissä ja kuuluvat vain sarjaan Mattimyöhäiset... :smt012

Pikku tirpat ovat oitis mun käden alla, kun sen näkevät ja hiljenevät heti. Äidin pienet... :smt050

Vihreän munan tipu sai jo nimenkin. Hän on Misteli. Sen erottaa kyllä, kun kirmaa edelleen sisaruksiaan vauhdikkaammin.
Kipinä

Viesti Kirjoittaja Kipinä »

Onnea!! Meilläkin on nyt tipuja :smt050 :smt038
Vastaa Viestiin