Onpa upee kukko. Onko toi tyrnäväläinen? Miten yleinen noin vaalea väritys on maattarikukoilla? Mulla on Mimmiltä aikoinaan tilatuista siitomunista alkunsa saanutta hyvin vaaleaa kukkolinjaa, Alhon kantaa. Nyt on menossa Gandalf jr, Gandalf vanhempi pääsi toiseen kanalaan jatkamaan hommia. Kukko on vaalean harmaa persikanvärisin merkein, tosi kaunis. Eka tämän linjan kukot meillä olivat lähes valkoisia.
Mutta itse asiaan: kyllä mä uskoisin, että taipumus ylänokan liikakasvuun on perinnöllinen. Mistä muustakaan se voisi johtua. Itse en käyttäisi pitkänokkaista kukkoa siitokseen, mutta pitkänokkaiset kanat on saaneet kyllä olla. Ei tuosta ylänokan lievästä liikakasvusta haittaakaan linnulle näyttäisi olevan ja sitä voi varovasti lyhentääkin. Mut en mä tiedä sitten, onko tuo syy poistaa muuten tosi hyvää kukkoa.
Ristinokkaiset on asia erikseen, semmoset pitää tietty lopettaa. Viime kesänä kasvatin lihoiksi yhden lievästi ristinokkasen kukon, joka pystyi vaivatta syömään, mutta nokka tarttui syksyllä tarhan kanaverkkoon ja repesi, joten kukko oli pakko teurastaa hiukan ennen muita. Peratessa huomasin, että sillä oli myös skolioosi. Eli ehkä samat geeniviat voi aiheuttaa useammanlaisiakin anomalioita? Mene ja tiedä. Ruokintaperäinen tuo skolioosi tuskin oli, koska muut kukot olivat aivan terveitä. Jatkossa aion kyllä lopettaa ristinokat heti tipuina.