Pitkä nokka

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Heidigee

Pitkä nokka

Viesti Kirjoittaja Heidigee »

Yksi rouva on ollut pari päivää vähän uuvelon oloinen. Nyt vasta huomasin, että sen nokkakin on kumman pitkä:
Kuva

Mistä mahtaa johtua? Ja uskaltaako / tarvitseeko tuota ylänokkaa lyhentää? Voisi kuvitella, että koiran kynsisaksilla onnistuisi... mutta hirviääkö sitä?
tiina

Re: Pitkä nokka

Viesti Kirjoittaja tiina »

Hirviää, leikkaa ihmeessä. Ja hyvin onnistuu koirien kynsisaksilla. Ajatus nokan leikkuussa on sama, kuin koirankynnen leikkuussa. Ei liikaa, varo ydintä.
jaanahi

Viesti Kirjoittaja jaanahi »

Enpä ole tiennyt, että noinkin voi käydä :shock: , tai että nokkaa joutuisi leikkaamaan. Pystyykö kana, jolla on tuommoinen nokka syömään kunnolla? Että onko se sen takia uuvelon oloinen? Oletko Heidigee jo saanut nokan leikattua? Miten sujui?
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Meillä oli yksi syksyllä munimaan alkanut vähän nuupallaan joku aika sitten ja sillä myös kasvoi nokka tuollaiseksi. Ajattelin silloin että nokka on ehkä kasvanut liikaa koska kana ei ole niin paljon ja touhukkaana nokkinut syötävää mitä tavallisesti. Nyt se on kuitenkin ollut ihan kunnossa.
Kyllä tuollaisella nokalla pitäisi kuitenkin pystyä syömään, kun meillä on jo yli puoli vuotta elellyt yksi kana jolla ei ole alanokkaa laisinkaan. Sen jäljellä olevaa nokan puolikasta saa jatkuvasti olla lyhentämässä koiran kynsisaksilla. Vaaleasta nokasta onneksi erottaa hyvin mistä kärsii leikata.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä huomasin joku aika sitten, että yhdellä kalkkunakanalla oli reilusti normaalia pidempi nokka. Ajattelin, että seuraan asiaa noin viikon ja sitten leikkaan, jos on tarvetta. En kyllä oikeastaan edes uskonut, että se nyt siitä itsestään korjaantuisi.. Vaan viikon päästä nokka oli ihan normaali! Ja ei mitenkään poikki tai rikki menneen näköinen, vaan ihan siisti, lyhyt nokka niin kuin muillakin. Olisiko alkanut haitata syömistä ja kana sitten hioi nokkansa kiveen/puuhun/mihin lie? Sanoisiko se vaisto kuitenkin, mistä on kysymys ja miten sen voi hoitaa, kun vain on paikka ja materiaalia, mihin sen voi hioa?
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mulla oli Irma, jolla oli tuollainen nokka. Ei ainakaan sille mikään vaisto mitään sanonu. Niin kauan se heilui pitkän nenänsä kanssa, kunnes leikkasin sen. Muutaman kuukauden välein nokka leikattiin ja hyvin taas toimi.
Mulla on Saimi, jolla on ristinokka. Pitäis oikein kuva ottaa siitä, ku se on peräti persoonallisen näkönen, mutta kuitenkin äärettömän kaunis. Siitä se on nimensäkin saanu, Saimi Hoyerin mukaan. No niin siis koska se nokka on ristissä, se ei lyhene luonnollisesti, vaan sen mä leikkaan myös säännöllisesti. Jos ny joku ihmettelee, että mitä se tommosta ristinokkaa pitää, niin sen verran kerron, että kun se kuoriutui, sillä oli ihan normaali nokka. Pari kolme päivää siitä huomasin, että nokka oli ristissä ja toinen silmä puuttui! Ei aavistustakaan mitä ihmettä kanalassa on tapahtunut, mutta koska olin sata varma siitä, että kaikki poikueen tipit oli kuoriutuessaan normaaleja, en karsinut silloin Saimia pois.
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

Kiva kuulla että tuollaiset yliptikät nokat on saatu lyhyemmiksi ja kana voi syödä kunnolla.Meille syntyy vuosittain muutama yksilö(Antwerpenin partakanoja) joilla on koko nokka ihan vino,ala - ja yläleuka ihan erillään!!Sitä ei heti huomaa,mutta kun kasvavat niin se on ihan selvä epämuodostuma.Ja pakkohan ne on lopettaa koska eivät pysty syömään kunnolla.´Varmaankin johtuu tuon Antwerpenin pitkästä jalostushistoriasta.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä leikkasin joskus meidän Hildan ylipitkää nokankärkeä ihan tavallisella kynsileikkurilla. Hyvin onnistui ja syöminen helpottui.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mulla on mun kakkoskukolla pitkäksi venähtänyt ylänokka. Tänään vast huomasin (kumma, ku tollaseen havahtuu yht'äkkii)

Mun varmaan kannattaa laittaa se kukko pois? Eihän tollasta kannata käyttää siitokseen, eihän?
Ehtoo-onni

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Pitkäksi käynyt ylänokka ei mielestäni estä siitoskäyttöä, jos muuten on kelvollinen kukko.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Eli se ei ois periytyvä ominaisuus? Tuskin se kiksautteluun vaikuttaakaan :smt005
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Eli täs on tän nokka:

Kuva

Ja juu, haluisin kyl tän kukon käyttöön, kuvassa ei näy, mut on splash, eli vaaleen harmaa ja selässä on hempeen kullan värisii sulkii muutama.

Kuva
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

Meille on joskus ilmestynyt myös tipuja joilla on liian pitkä nokka ja myös muutama ristnokkainen.Kaikki tuollaiset on lopettu mahdollisimman pian,koska eivät pysty syömään kunnolla (varsinkaan ristinokkaiset) eikä niitä voi käyttää jalostukseen.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Onpa upee kukko. Onko toi tyrnäväläinen? Miten yleinen noin vaalea väritys on maattarikukoilla? Mulla on Mimmiltä aikoinaan tilatuista siitomunista alkunsa saanutta hyvin vaaleaa kukkolinjaa, Alhon kantaa. Nyt on menossa Gandalf jr, Gandalf vanhempi pääsi toiseen kanalaan jatkamaan hommia. Kukko on vaalean harmaa persikanvärisin merkein, tosi kaunis. Eka tämän linjan kukot meillä olivat lähes valkoisia.

Mutta itse asiaan: kyllä mä uskoisin, että taipumus ylänokan liikakasvuun on perinnöllinen. Mistä muustakaan se voisi johtua. Itse en käyttäisi pitkänokkaista kukkoa siitokseen, mutta pitkänokkaiset kanat on saaneet kyllä olla. Ei tuosta ylänokan lievästä liikakasvusta haittaakaan linnulle näyttäisi olevan ja sitä voi varovasti lyhentääkin. Mut en mä tiedä sitten, onko tuo syy poistaa muuten tosi hyvää kukkoa. :smt017

Ristinokkaiset on asia erikseen, semmoset pitää tietty lopettaa. Viime kesänä kasvatin lihoiksi yhden lievästi ristinokkasen kukon, joka pystyi vaivatta syömään, mutta nokka tarttui syksyllä tarhan kanaverkkoon ja repesi, joten kukko oli pakko teurastaa hiukan ennen muita. Peratessa huomasin, että sillä oli myös skolioosi. Eli ehkä samat geeniviat voi aiheuttaa useammanlaisiakin anomalioita? Mene ja tiedä. Ruokintaperäinen tuo skolioosi tuskin oli, koska muut kukot olivat aivan terveitä. Jatkossa aion kyllä lopettaa ristinokat heti tipuina.
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Minä en siis oikeasti mistään mitään tiedä, mutta eikö lintujen nokka kasva ja kulu? Jotenkin olen ajatellut, että nokka kasvaa liian pitkäksi, jos ei hioudu esim. talvella kun ei ole pihakiviä ym. kovaa koputeltavaksi.
Vastaa Viestiin