Ankan tai hanhen kasvatus syötäväksi

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

SannaT

Ankan tai hanhen kasvatus syötäväksi

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Pohdin täällä kuumeisesti, että mitä lihaa pystyisin itse kasvattamaan. Kalkkunat oli ensin suunnitelmissa, mutta aika taitaa loppua kesken, että saataisiin kalkkunan pitävät systeemit pihaan. (vapaana kun ei haluta pitää)

Kanin kasvatuskin mielessä, mutta sekin saa jäädä seuraavaan kesään..

Mutta sitten tuli mieleen, että ankat ja hanhet kun eivät lentele, ainakaan korkealle, niin sellaisille meillä kyllä olisi paikka verkkoa vaille valmis.

Mitä poikaset maksavat tai onko munia saatavilla?
Mitä maksaa noin suurin piirtein?

Kokemuksia, neuvoja ja ideoita kaivataan :smt001
minnimanni

Re: Ankan tai hanhen kasvatus syötäväksi

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Mä oon maksanu poikasista 20-40e ja ite pyydän saman 20-40e, munia ei juurikaan kukaan myy en edes minä. Noi hanhet kun munii niin perin vähän aikaa ja vähän, munivat noin joka toinen tai joka kolmas päivä ja korkeintaan kuukauden putkeen.Mulla vois olla keväämmällä poikasia myytäväksi taas lisää vaikka en niitä mielelläni myykkään niin sanotusti ruuaksi. Liha ei kuulemma ole hirveä hyvää, on tummaa tai jotain, ei ole omaa kokemusta.
SannaT

Niin vähän arvelinkin, että hanhilla on sen verran kova hinta ja munivat niin vähän, että on aika hankala saada.
Hanhen liha on oikein hyvää!

Ankkojen munia, untuvikkoja tai poikasia olisi varmaan helpompi saada?
Mutta nyt sitten luin kuitenkin jostain että lentävät? Pitääkö paikkansa?
SannaT

Siis tarkoitin että hinta on sen verran kova, ettei kannata lihoiksi laittaa ja munia on hankala saada :smt004
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Hanhia sai ennen, mut nyt se reikä on vähän tukossa, ihan kohtuuhintaa. Harrastelijoitten hautomat ankanpojat pyörii hintatasoltaan jossain 10 € kieppelillä tai pikkaisen yli, en tiiä nyt viimeistä tarjoustasoa.MUT kannattaa tilata ajoissa ja maksaa vaikka pien käsiraha että on tosissaan ettei käy niinkus muinoselle miehelle ettei elikoita noudettukkaan.

Ankan liha on musta kaikkein parasta, siis se on oikeesti hyvää..ja mikä parasta se sorsasta jalostettuna kasvaa niin nopeesti että keväällä ostettuja poikasia voi jo hyvällä ruokahalulla jouluna maistella. Ei ole kylmänarka, joten pien yöpakkanen ei haittaa siellä loppupäässä.
Ankalle riittää iha matala aitaus, jotkut hanhet saataa osata lentää, tavis ankka ei kyllä mun kokemuksella pääse yli 60 cm verkon yli( ali kyllä jos on pienkin kolonen, en on aika mestareita siinä suhteessa)

Lihaeläimiksi suosittelisin ankkoja, koska tiedän että niitä on saatavilla mut hanhien suhteen voi olla partin saaminen hankalampaa..
ota pekkikseen yhteyttä, vielä ehit niihin ankkoihin...siltä varmaa löytyy resursseja hautoo munia.. ja jos sillä ei oo tarpeeksi munia itellä, niin hää tietää mistä niitä saa, mut tän kevään osalta asialla alkaa olla jo kiire. Vappuna ei enää kannatta haaveilla kesäankoista.

Hanhien kanssa on ainakin mun kokemuksella ollu suurimpana esteenä hedelmöittyminen, se ei noilla lihahanhilla ole ihan satavarmaa, prosentit pyörii aika tavalla alempana kuin esmes kanoilla. Mie en oo onnistunut saamaan kertaakaan hanhenpoikii luonnollisella hedelmöityksellä ja ammattilaisen munistakin vain noin puolet lähti kehittyy( kerran kokeilin) mut meillä toi hannes onkin varsinainen tuhka.. hanhen munien kassa jos niitä meinaa saada tavallista määrää enemmän pitää olla tosi tarkka, munitut pitää kerätä pois ja jos emolintuja on vähän, niin säilyvyys ennen kodenhaudontaa iskee silmille.. siks harrastajat harvoin niitä isommalti myy..Munat on isoja ja emojen täytyy olla hyvävoimasia ja oikein ruokittuja että ne munat lähtee kehittymään..

Sitten siinä on vielä hanhien kanssa sellainen pien kurjositeetti... mees kerään, munia niin saat turpiin.. siellä on koiras niin testosteronit kohalla että jääkiekkomolarin vahkeet pitää olla että pääset ehjänä pois pesältä.. mulla on pohjeessa ikunen muisto herra Tuhkiksen kyyneriskusta, irtos pala luuta..
SannaT

Kiitos maunu_muori!
Nyt täytyy miettiä omat mahdollisuudet noihin ankkoihin ja jätetään suosiolla hanhet pois. Laidun kausi kun alkaa, niin tilat vapautuu mahdolliselle "lihakarjalle".
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Ei se niillä hanhillakaan aina niin hankalaa oo. Meillä tuli mukavasti poikasia joka kesä sillon kun hanhia vielä oli, mutta asiaa saattoi auttaa se että ne parittelivat lammessa missä isoilla vesilinuilla siis yleensä onnistuu paremmin. ja ne olivat siis isoja liha hanhia kune eivät päässeet maasta kun 20cm vaikka kuinka räpyttivät. :smt003
maunu_muori

jep näinhän se menee jos haluut itteles muutaman hanhenpoikasen ja on vesilämpäre.... mut jos joky oikeesti niitä tekee jalostukseen ja myytäväksi.. eikä vain niin että on pari tai kaksi, ja että myyntiin.. niin jos myyt munia, hedlmöitys pitää olla taattu, ja jos poikasii, niin montakohan tavis puuhastelijalla olis tarjolla..

jos haluu esmes , kuten tästä ymmärsin kasvattaa enemmän kun kaks kolme kivaa lihaeläintä, niin oikeesti pitää miettiä sitä tarjontaa, mitä just nyt on, ei sitä mitä oli ennen kuin evira sano että linnut sitten sisälle kevääksi :smt047 .. ankalla se mun kokemuksen mukaan vaan onnistuu helpommalla, ja ei voi oottaa sitä että pääsis polskutteleen lampeen jos linnut kerran pitää pitää sisässä, luulen :smt060 .. hanhen haudonta kestää noin 32 vrk. ja lammelle voi laskee aikasintaan 1.6... täysin mahotonta saaha hanhenpoikasii kun se muninta kuitenkin ajottuu pääsääntösesti huhti tuokokuulle.. biologinen kello et poikaset kerkeis lentokykysiksi nääs
SannaT

Miten kova meteli lähtee 15-20 ankasta?
Meinaan vaan, että naapuri mummon talo on lähempänä kuin omamme :smt004
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Myskit vaan supattaa :smt003
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Ne eukothan pitää kova mekkalaa, kun on asiaa, ukkelit on hiljaisia :smt040
Mutta eihän ne nyt tauotta pidä meteliä, mua ei ainakaan häiritse-tosin akka-ankkoja on vain 7
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Hanheen verrattuna ankat tosiaankin vain kuiskaa. :smt003
MattiH
tipu

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Minä äänestäisin hanhen puolesta. Ankka syö paljon (osto)rehua kasvuun nähden, jos ei teurasta ennen ensimmäistä sulkimistaan (nyt on kirjat muualla, mutta oliko se n.9. viikko). Hanhi muuttaa tantereen lihoiksi ja sitten joulun alla pieni lihoitus!

Kumpaakin syö ennemmin kun broileria, mutta kova työ on kynimisessä. Kalttausveden lämpötila on tarkaa puuhaa.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Ushva kirjoitti:Hanheen verrattuna ankat tosiaankin vain kuiskaa. :smt003
Toi on NIIN totta :smt003 Meillä kun hanhiukko pääsee ovesta pihalle, niin sen tietää kyllä koko lähitienoo, sellaisen myökän pitää kyllä olemassaolostaan :smt045
maunu_muori

taas saatiin todistus siitä että ankat on mukavampia, hannes on tosi ärhäkkä kun pikkuhansu on muninut :smt013
Vastaa Viestiin