Eviran kysely

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

HiltaHelikopteri
kukkoilija

Eviran kysely

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Postissa tuli tänään Eviran kysely siipikarjan pitäjille. Siihen voi vastata myös netissä, jos kelle ei satu postissa tulemaan:
http://siipikarjakysely.fns.fi/
Salasana : ndai
Kyselyllä kerätään perustietoa kotieläiminä pidettävistä linnuista ja pitopaikkojen tautisuojauksesta.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Jep, tuollainen tosiaan tuli. :shock:

Mistähän ne on saaneet nuo tiedot siipikarjan pitäjistä?

Ajattelin vaan, kun eihän meillä ole minkään valtakunnan siipeilijää. Kanoja on toki tulossa, mutta niitä ei ole nyt. Viime kesänä meillä oli kalkkunoita, mutta ei niitä oltu mihinkään ilmotettu. Tarkistin kalkkunan ostokuitinkin, mutta siinä ei ole edes mun nimeä, saati osotetta. Enkä muista (osoitettani ainakaan) koskaan kertoneeni ko tietoja kalkkunakasvattamoon.

Eviraan olen joskus lähettänyt sähköpostia, en nyt muista oliko siinä mun nimeä ja osoitetta. Kyselin siipikarjaan liittyviä asioita, mutta en kylläkään ole sanonut omistavani yhtään lintua.

Eli mihinhän mahtaa perustua tämä...?
maalainen

Viesti Kirjoittaja maalainen »

Mistähän Evira on saanut tiedot ketkä ovat pitäneet/pitävät siipikarjaa? Nimittäin tänään posti toi tuon kyselyn. Talossa ei ole pidetty siipikarjaa tai karjaa yleensäkään kahteen vuoteen. Mihinkään ei olla kyllä ilmoitelty meidän kalkkunoista ja ankoista. Tuolla Farmit-sivuilla olen kirjautuneena ja sinne omat tiedot-paikkaan olen tosin laittanut siipikarjaksi kalkkunat. Ja onhan nuo kalkkunat kuleksineet kylätielläkin :oops: (jos joku on juorunnut tai eviralla on tarkkailijat puskissa) :twisted: :wink: Niin olenhan minä MTT:n maatiaiskana tiedotteiden postituslistallakin.

Kaikista hulluinta tässä on se, että kysely oli osoitettu veljelleni, joka asuu tällä hetkellä Tampereella kerrostaloasunnossa. Eikä hänellä ole mitään maatalouskytköksiä. Silloin kun niitä kalkkunoita oli hän lomitti minua ehkä 2-3 kertaa eli nakkas jyvät astiaan.
maalainen

Matti ehti ensin. Sama juttu meilläkin. Isoveli valvoo, selvästikkin. 8)
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Minulle ei ole tullut postissa, mutta meinaan :smt003 kumminkin vastata tuohon kyselyyn! Onhan minulla kaksi kanaa ja kukko, ehkä tänävuonna useampikin! :smt117
Viimeksi muokannut Wuohetar, 17 Tammi 2007, 19:07. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Evira on yrittänyt metsästää meitä harrastajia kaikkia mahdollisia reittejä pitkin. Jos maalainen olet MTT:n listoilla, niin yhteystietosi on varmasti löytynyt sieltä samoin Matti, jos olet laittanut Eviraan sähköpostia siipikarja-asioissa olet varman siksi saanut kirjeen postissa.

Juttelin pitkään Heidi Rosegrenin kanssa, kun kysäisin että saisiko tätä tutkimusta mainostaa foorumillamme. Eviralla on kuulema ollut jo jonkin aikaa ongelmana se, etteivät he saa yhteyttä meihin harrastajiin. Nyt kun yhteydenpito ja yhteistyö ainakin minun osaltani on avattu, yritän parhaani mukaan auttaa näiden tutkimusten etenemisessä. Olisi siis todella hienoa ja tärkeää, että kaikki lintuja jo omistavat kävisivät vastaamassa tähän kyselyyn. Aktiivinen osallistuminen tutkimuksiin antaa myös hyvän kuvan meistä pienkanala/ankkala/fasula/hanhila/pulula jne. harrastajista ja varsinkin munanetin käyttäjistä. Olemmehan jo lehdestäkin joillekin tuttuja :smt109

Nämä tutkimukset ovat mielestäni tärkeitä ja toivoisin todella, että kaikki lintuja omistavat kantaisivat kortensa kekoon. Näin meillä on mahdollisuus saada äänemme kuuluvaksi ja pystymme ehkä tulevaisuudessa vaikuttamaan joihinkin asioihin.

Lisäsin vielä yhden foorumin, tärkeitä tiedotteita, jonne on tarkoitus liittää vastaavanlaisia asioita. Eviralla on ilmeisesti tekeillä lisää tutkimuksia joihin he kaipaisivat meidän harrastajiemme näkökulmaa. Mutta jos tällaisia tutkimuksia tulee, niistä informoidaan sitten tuolla tärkeiden tiedotteiden alla.

Laittakaa muuten viestiä tästä tutkimuksesta myös sellaisille henkilöille, jotka omistavat lintuja mutta jotka eivät ole aktiivisesti mukana foorumillamme tai saa tietoa tästä postin kautta.
maalainen

Tottahan tuo pitää täyttää, kun kerta ihan virastosta kyselevät. :smt003 Tulee ihan tunne, että tässä ihan ammattitilallinen ollaan. Esim kysymys rehutiloista: No saavissahan jyvät on ja päällä on vaneri kantena= umpisiilo. :smt003

Kiitos Kanaemo selvennyksestä. Eivät sentään satelliitilla valvo. :smt005 Enpä tiedä varmasti olenko MTT:n listalla vai millä. Otin kerran yhteyttä maatiaiskanansuojelusta vastaavalle henkilölle. (Hänen etunimensä tais olla Tarja, sukunimeä en muista) Hän lähetti maatiaiskana tietopaketin ja sen jälkeen on aika-ajoin tullut kirjeitä maatiaiskanoista MTT:ltä. Mutta mistä ne on repineet mun isoveljen nimen, kun ne maatiaiskanatiedotteet tulevat minun nimellä.
kanaemo

Maalainen: Jos ne aatteli, et tää lintujen kasvattaminen on enempi miesten hommaa :smt002
maalainen

No miestenhommiahan ne olis ollut jos ne minunkin nimellä ois tullut. :smt003

Meinasin, että pitäiskö lähettää sinne Tampereelle, että vois vastailla mitä se siellä huoneistossa kasvattelee. :smt003
kanaemo

:smt053 Hups! Mä en koskaan muista, et kellä täällä ne munat on ja kellä ei :smt044

Voithan sä kysellä veljeltäs, et mikäs siipiveikko se sinä olet kun MTT:stä jo kyselevät
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

kanaemo kirjoitti::smt053 Hups! Mä en koskaan muista, et kellä täällä ne munat on ja kellä ei :smt044
No eikö täällä kaikilla ole munia, toisilla vaan enemmän ja toisilla vähemmän, paitsi joillain harvoilla vasta haaveissa :smt040

(mistä nää uudet hymiöt tuli? nää on ihania!!!) :smt106
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Juu, eihän siinä kyselyssä mitään pahaa ole, päinvastoin. Rupesin vain ihmettelemään, että mistä kummasta tiedot on saatu. Nuo mulle tulevat eläimiä koskevat lomakkeet kun tulee välillä vähän väärin.

Jokin aikaa sitten sain lomakkeita, joka oli suunnattu ammatti-kuttutiloille. (Joilla siis on vähän erimoiset maidontuotantomäärät kun meillä, yhden kutun "tilalla".) Siinä piti merkata joka kuukauden kohdalle lypsymäärät, kuinka monta litraa perhe käyttää maitoa, montako juustoa maidosta on tehty jne. En sitten täyttänyt sitä. Vaikka olishan se voinut olla mielenkiintoinen paperi täyttää: Tammikuussa tehty neljä juustoa, tehty kalakeittoa ja suklaapuuroa jne Helmikuussa kolme juoksutinjuustoa ja vähän fetaa, lisäksi herajuustoa ja sämpylöitä, Maaliskuussa jne... :smt005

Mutta tämä kysely on siis tullut ihan oikein, täyttelen sen sitten kalkkunoiden osalta. :smt001
kanaemo

Minä aikani kuluksi ne hymiöt lisäilin. Yritän keksiä kaikkea muuta tekemistä, kuin kandintutkielman aloittamista :smt012
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

:smt017 Mä olen soitellut siipikarjaliittoon, laittanut sinne useasti maileja, ja ilmoittanut tipuni tunnollisesti kuntaan. Silti meille ei oo tullut tuota kyselyä... :smt019 No, onneksi on netti ja sähköiset kyselyt...Säästyy paperiaki.... :smt005
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Mie olisin halunnut rekisteröityä "kanatilalliseksi",mutta maataloussihteerin mielestä ei tarvinnut,kun en myy munia.
Vastaa Viestiin