Ulkoloiset

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Rusina

Ulkoloiset

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Onko kellään tiedossa mitään nettisivua, mistä löytyisi ulkoloisten kuvia ja tuntomerkkejä? En ole löytänyt niitä mistään.

Entäs punkkipyydyksen ohjeet, niitäkään en löytänyt.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Ulkoloiset

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Punkkipyydys löytyy tuolta:
http://www.siipi.net/index.php?option=c ... &Itemid=61

Kuukkelin kuvahaun avulla on punkki ja täi/väive aika helppo erottaa toisistaan:

kanapunkki 8 jalkaa

täi/väive 6 jalkaa

Täissä ja väiveissä on eroja, mm. pään muodosta ne erottaa toisistaan ja ruokavaliosta myös. Täi imee verta ja väive syö ihon eritteitä, kai myös höyheniä. Molemmat kuuluvat kuitenkin täi-eläimiin ja käytännössä paljaalla silmällä erottaminen on vaikeaa.
Itse en erota täitä/väivettä toisistaan, mutta ovat semmoisia vipeltäjiä, että löytyvät helpoiten kloaakin ympäristöstä, ihan sieltä iholta ja oleilevat isäntäeläimessä koko ajan. Kanapunkki yöpyy isäntäeläimessä ja viettää päivät kanalan rakenteissa.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kiitos Hilta! :smt001
Sakovri

Viesti Kirjoittaja Sakovri »

Tunkisin väliin kysymään saako kanoille laittaa Frontline Vetiä tai lasten hyttys/punkkusuihketta?
Omani ovat alkaneet kynimään itseään siivistä ja takamuksesta kun ainakin mäkärät näyttäisi kiusaavan niitä oikein olan takaa. :smt037
Noita mömmöjä olisi nyt valmiina käsillä vai tuleeko kanoille käyttää jotain muuta ainetta?
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Minä laittaisin, kissan annostuksella. Nuo on melkosen mietoja aineita.
mona

Viesti Kirjoittaja mona »

jos kanoissa on jotain ötököitä niin millä hoidetaan?? Voisiko käyttää varmuuden vuoksi esim koirille niskaan laitettavaa loislääkettä?? :smt017
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Jos kanoilla on esim väiveitä, lääkkeeksi käy esim Ivomec tai Coopersekt, muitakin on. En tiedä, että miten esim Frontline hoitaa väiveet. Nuo kanojen lääkkeet ei hirveitä maksa, joten ei ole mikään suuri investointi. Coopersekt on isossa pullossa ja sitä ei ehkä kannata hankkia, jos ei ole lisäksi esim lampaita. Jos nimittäin hintaa ajattelee. Ivomec tulee paaaljon halvemmaksi, eläinlääkärin kautta saa. Mutta siis on muitakin, minulla on kokemusta vain näistä kahdesta.
Varmuuden vuoksi ei kannata hoitaa, vaan vain silloin jos on aihetta.
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Jos haluaa halvan ja tehokkaan ulkoloislääkkeen, kannattaa tilata kennel-callex:in nettikaupasta Colombine sprayta. Itse tuhosin sillä yhden kanan väiveet, ja sen jälkeen olen pari kertaa vuodessa suhauttanut kaikki kanat läpi . Suihkutan myös kaikki meille tulevat, ja meiltä lähtevät linnut aina niiden muuttaessa.

Pullo maksaa postikuluineen parikymppiä, ja minulla se on kestänyt vuoden verran. (omistan n. 70 kanaa...) Colombinellä voi suihkuttaa myös pesiä, orsia ja muita rakenteita, ja olen huomannut siitä olevan hiukan apua kalkkijalankin hoidossa. Yksi kukon melkein sulattomaksi polkema kana alkoi kärsiä hyttysenpistoista kun sille oli tulut pelikortin kokoinen paljas läntti selkään. Colombine auttoi siihenkin, hyttyset ei kiusaa sitä enää. Tämä ei ole mikään mainos sitten, minä vaan olen niin tyytyväinen aineeseen, että tilasin sitä taannoin 2 pulloa lisää.
mervi.i.

Viesti Kirjoittaja mervi.i. »

meillä on mäkärä-ja hyttyskarkottimena tälläi systeemi
Kuva
mukavasti pitää ötökät loitolla :smt002 helppo laittaa uusi kierukka sisälle ,eikä kanat kärvennä sulkiaan.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Tosiaan, Moilasen sprayt unohdin kokonaan! Helppoja ja turvallisia käyttää.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Syökö hyttyset kanoja? Meillä ainakin kanat syö hyttysiä :smt003 Tosi taitavia saalistajia.
Suppis

Viesti Kirjoittaja Suppis »

no meillä mies eilen munia hakiessaan löysi kädestään tuollaisen kuus jalkaisen pitkulaisen olennon n 2mm pitkä tumma.. tumman ruskea tai mustan puhuva.
oli vipeltänyt käden karvoitusta pitkin aika vauhdilla :oops:

no meille ei oo tullut uusia kanoja/kukkoja sen jälkeen kun vuos sitten huhtikuussa ne ostin.
viime syksynä pidin sellasia pyydyksiä kesäkanalan sisällä ennen talvikanalaan siirtoa ja ei tullut mitään.

SIIS MISTÄ NÄITÄ TULEE... :shock: muuta mahista ei oo meillä kuin luonnon linnut??

ja jatko

-pitääkö koko kanalan sisus nyt tyhjentää ja desifioida ja lääkitä kanat vai riittääkö pelkkä kanojen lääkitys (MILLÄ) ja munintakoppien puhdistus.

-monesti tuo lääkitys sitten milläkin aineella tehdään ja varmaankin tulisi vielä tehdä sitten kun siirtää talvikanalaan?

-tuhkaa varmaan pitää lisätä nyt säännöllisemmin kylpykuoppiin?? oonkin ihmetellyt kun jos joku on kyvyssä niin muut seisoo vieressä ja kevyesti nokkivat jotain höyhenpuvulta.. luulin olevan jotain roskaa mutta vissiin öttiäisiä ovat kuin simpassit putseet kaverilta :smt044

-miten pitkä varoaika munissa?

oishan näitä kirjallisuutta mistä etsiä mutta vaatisi kirjastoon menon ja .. mutta työ ootta kuitenni vankkaa harrastaja luokkaa niin tiiätte ..

kiitos tulevista ohjeista :smt041
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tuo coopersekt on mulla ainut mistä on kokemusta. Sitä laitetaan 1ml kanan niskaan ja uusitaan kuukauden päästä. Mun käsittääkseni se vie kaikki ulkoloiset. Kaverin kanssa hankitaan aina pullo kimppaan kun on niin iso pullo. Meillä vei väiveet jo yhdellä käsittelyllä eikä sen jälkeen oo uusia tullut (koputan puuta). Tarkistan kaikki uudet kanat jo ennen kotiintuloa. Väivehän kuolee pudottuaan kanasta, joten niitä ei ole tarve myrkyttää pehkuista, mutta kirppu voi isoäitini mukaan elää ilman isäntää jopa 10 vuotta :shock: . Tästä johtuen pitäis kanat ja kanala molemmat myrkyttää kirppujen iskettyä... Tähän asti tapaamani väiveet ovat olleet aina läpikuultavan ruskehtavia. Ne parveilevat niskassa ja peräaukon päällä. Tuolla ylempänä taisi olla linkkiä mistä voisi tunnistaa nuo öttiäiset.
Coopersektin kanssa pitäisin n. viikon varoajan munien kanssa.

Väiveet voivat käsittääkseni tulla miten vain. Luonnon lintujen mukana, hiirten ja muiden jyrsijöiden mukana, muiden kotieläinten mukana etc. Lintukirppu tulee luonnon lintujen mukana.
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Minkälainen varoaika on Columbinessa?
Suppis

Viesti Kirjoittaja Suppis »

.. ei ollu täi tai väive miehen mielestä vaan kanakirppu kun sitä hain netistä googgelilla kuvahaulla.

eli miten herranjyygeli ne hävitetään jos kerta jonkun keskustelun mukaan ne elää 10vuotta seinissä..
voi helvata mikä homma.. suorittaa meinaan 37 viikolla raskaana :smt009

pika ohjeita siis kanakirppuihin...

SYDÄMELLISET KIITOKSET :smt049
Vastaa Viestiin