Eka haudonta(kokeilu) -->toka haudonta

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

adore

Eka haudonta(kokeilu) -->toka haudonta

Viesti Kirjoittaja adore »

Olen nyt ensimmäistä kertaa elämässäni kokeilemassa munien haudontaa ja tottakai jännittää!
Onko nyt kaikki varmasti tiedossa ja mitä sitten kun ja mitäs jos ja ... Päässä pyörii kaikenlaista.

Kone on nyt valmiina tuossa ja sitä vähän jo koekäytellytkin. Ei mikään komea automaattimasiina joka jutteleekin munille vaan melko yksinkertainen kapine jonka kanssa saa itse käännellä munat ja lisätä vedet jne.
Nyt haluan "esittää" tyhmempää kuin olenkaan (uskoisko tota) ja kysellä sadannenkin kerran muutamia asioita. Vaikka täällä munanetissä onkin ollut jo paljon tietoa haudonnasta niin silti vaan jankutan :smt021

Eli sopiva haudontalämpötila (silkkiparroille) olisi?
Sopiva kosteus?
Munia käännellään kahdesti päivässä, milloin? Mistä asennosta mihin asentoon?
Kääntely lopetetaan paria päivää ennen laskettua aikaa? Missä asennossa munat silloin kuuluu olla?
Tossa koneessa on semmoinen ritiläpohjajuttu jonka päälle munat sitten laitetaan. Voisko siihen laittaa esim. ihan munakennon jossa munat on vai onko se ihan pönttö idea? Tai jotenkin muuten tukea munia. Tuntuu, että ne vaan pyöris tossa alustalla (mitä eivät kaiketi tee mutta silti!)

Muuta huomioitavaa ja muistettavaa?

Nim.merk. Pönttö..
Viimeksi muokannut adore, 04 Touko 2010, 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
viiriäiset

Re: Eka haudonta(kokeilu)

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

ensiksi onnea haudontaa
Käännät 2krt päivä 12h välein sillai et muna liikahtaa kunnolla. Kosteus 50% lämpö 37,8 ja siitä se lähtee munat sinne vaan.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Kun tulet käymään, voin näyttää sulle noita kääntämis ym.haudontajuttuja :smt045

Munia on hyvä kääntää useamminkin, jos vaan mahkuja :smt023
adore

Hei jee!

Viime sunnuntaina hautomoon laitettiin kahdeksan munaa ja niitä olen nyt hellästi viikon hoivaillut. Kääntelyä on tullut tehtyä monenmonta kertaa vuorokaudessa, yölläkin käyn kääntelemässä munat ja seuraan lämpöjä/kosteutta. Ne ei kyllä tosiaankaan pysy samassa mutta yritän saada pysymään ainakin oikeitten arvojen sisällä.

Nyt munaset on läpivalaistu ja neljästä löytyi hämähäkki ja musta piste eli jotain elämää siellä munasissa on! Voi tätä ihmisen riemua kun näkee elämänsä ensimmäistä kertaa jotain tuollaista! :smt005
Ei siis ainakaan ihan hukkaan ole tämä haudontakokeilu vielä mennyt. Mies heti jo alkuun povasi, että ei tosta mitään tuu, että turhaan mä niitä kääntelen ja vääntelen mutta ihan selvästi jotain siellä on tapahtunut. Laite ei ruksuta ollenkaan niinkuin pitäisi joten aika tarkkana saa ite olla kokoajan, että munilla on sopivat oltavat. Onneksi oon sellainen ihminen, että tykkään projekteista ja aina pitää olla joku projekti menossa niin elämä on mielekästä. Nyt on munahaudontaprojekti ja tähän mennessä varsin onnistunut sellainen!
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Hyvältä kuulostaa! Toivottavasti tulee tipuja. :smt023
ninnu

Hienoa!
Toivotaan ,että loppuhaudontakin menee hyvin ja saatte tipusia :smt041
Tule sitten raportoimaan montako tuli :smt024
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hyvähyvä! Peukut täälläkin pystyssä :smt023
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Onnea haudontaan.
adore

Byhyy! Täällä ei kyllä nyt oo kaikki kunnossa munien kanssa.

Tänään olisi sitten haudonnan 18. päivä ja läpivalaisin munat ja ne näytti siltä, että ei kaikki kaiketi oo ihan kohdallaan...

Kaksi munaa oli täysin tummaa sisältä (lukuunottamatta ilmatilaa siinä kärjessä) ja kaksi sitten muun näköistä joista yritin saada kuviakin. Ei vaan tunnu olevan helppo saada kuvaa munista pimeessä, ilman salamaa, kauheen pitkä valotusaika ja käsi rupee tutajaan....
Eli tärähtäneitä kuvia.

Siis, nuo kaksi tummaa ovat varmasti pilalla, eikö? Niitten ilmakärjestä tulee jotain nestettäkin nyt pihalle.. YYH! :oops:

Ja sitten nuo kaksi muuta, niissä se sisällä oleva massa pyörii ympäri kun munaa kääntelee. Onkohan nekään nyt ihan kunnossa? Niissä näkyy siis tummaa varjostumaa jne mutta sanoisinko, että noin puoli munaa on ihan sellaista valonläpäisevää kirkasta.

Mitäs fiksummat luulette, onko nuo kaksi muutakin munaa jääneet kesken kehityksen? Nyt on kuitenkin jo laskettu aika niin lähellä, että luulisin ainakin, että munan sisällä pitäisi olla enemmän tavaraa ja kenties jotain liikettäkin? Tuska ku ei ole ennestään mitään kokemusta ni on ihan öönä vain, vaikka kuinka yrittänyt täältäkin lukea asiasta ja ettiä netistä tietoa.
villeah

Viesti Kirjoittaja villeah »

Viisaana en kyllä vastaa tähän kysymykseen, mutta yritän ainakin jotenki. :smt003 Niistä tummista munista en kyllä oo ihan varma.Kun on jo 18.päivä menossa munan pitäisi olla jo aika "täyden" oloinen. Mutta sitä en tiedä jos munasta vuotaa nestettä :smt017 Onko munassa mahdollisesti pieni reikä?
Mulla on nyt ollu viikon munat koneessa ja kun läpivalaisen niitä siellä näkyy selvästi "hämähäkki" joka liikkuu kun munaa pyörittää eli se on kyllä ihan normaalia.Loppu vaiheessa haudontaa munasta ei näe läpivalaisemalla sisälle. Ei kannata vielä poistaa munia.Vaikea vastata sinun kysymykseen kun ei itse näe munia.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Nestettä on joskus tursunnu munasta (jeekuna mitä mää taas kirjotan :smt004 ) ja se oli kyllä pilalla, lähes räjähdysvalmis . Kanna varovasti pihalle ja kurkkaa sisälle jos uskallat!
ninnu

Kyllä munat näyttää ihan tummilta (ainakin mun taskulampuilla :smt003 ) kun vuorokausia jo noin paljon, mustaa vaan täynnä, plus toki ilmatila.

Mitään nesteitä en kyllä tule pihalle ,jos kaikki OK.

Miltä näyttää? Avasitko vuotavia munia? Jätä ne kaksi muuta vielä koneeseen ja muista lopettaa kääntely. Toivottavasti nyt noista kahdesta tulee tipuja :smt056
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mitenkähän tässä enää pysyy sormet näppäimillä kanamummon aiheuttamien naurunpyrskähdysten takia? :smt005
Joo...noin pitkään haudottujen munien kuuluu näyttää melkolailla tummilta/täysiltä ja ilmatilan aika isolta, siinä ilmatilan lähellä näkyy tipun liikkeet parhaiten...esim. nokan saattaa hyvällä tuurilla erottaa. Mutta tuo nesteen tulo vaikuttaa kyllä hyvin pahalta.
adore

Heh! Kanamummo se osaa valita sanansa. Tää Munanetti on muutenkin hauska paikka. Mun mies itseasiassa luuli aluksi nimen perusteella, että täällä on juttua jostain ihan muusta kuin kanoista... Ja ihmetteli, että mistälähtien mua on alkanut moiset kiinnostaa.. :smt002

Jätin nuo tummatkin munat vielä hautomoon enkä sitten uskaltanut lähteä availemaan niitä. Vähän asenteella "kaikki on kunnossa kunnes toisin todistetaan". Saa nyt nähdä tuleeko niistä mitään vai paukahtavatko vielä silmille munaset. Niistä tosiaan tuli jotain tahmeaa nestettä joka tuoksuu tosi imelälle. Ei sellaiselle mädäntyneelle munalle vaan tuoksu on aikas omituinen, makea. Nyt ainakin nesteen tulo on lakannut, eli sitä tuli vaan hieman ihan keskeltä ilmatilaa. Ainakin toisessa näistä vuotavista oli alunperinkin kuori hieman ohuempi juuri tuosta ilmatilan kohdalta niitä läpivalaistaessa.

Tää on niin jännää, että henki salpautuu! Tulis jo sunnuntai ja laskettu aika niin näkis ehkä jo miten meni vai menikö ihan mönkään koko touhu. Mutta sen sanon, että vaikka noi rähäjtäis silmille ja paukkuis ja mitä vaan niin tähän tämä mun tipunkasvatus"ura" ei pääty vaan sitten vaan uutta tuulta purjeisiin niin kauan kunnes onnistuu. Ja mahdollisesti hankin paremman koneen. Oliskos ketään vapaaehtoista sponssaan sellaista?! :smt048
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Jos munasta helmeilee semmoista siirappimaista nestettä, niin se on räjähdysvalmis hajupommi! Kannattaa TOOOOSI varovasti nostaa pois koneesta.
* Nimimerkillä "viiriäisenmunan silmilleen räjäyttänyt" * :smt003 YÄK!!!
Vastaa Viestiin