Kanat ei muni
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
tupis
Kanat ei muni
Meidän kanat lakkas munimasta
Ennen joulua alkoivat Kaneli-rouva ja sen kesälliset tipuset munia ja tammikuukin oli varsin munarikasta aikaa 2-4 munaa päivässä viideltä kanaselta, mutta helmikuun paukkupakkasilla muninta loppui ja nyt saattaa ehkä pari kertaa viikossa löytyä yksi muna
Oon yrittänyt etsiä, oisko ne piilotelleet niitä mihinkään, mutta ei löydy, joten ei ne ilmeisesti nyt sitten muni ollenkaan. Mikä neuvoksi vai oottelenko vain rauhallisena
(Mutta kun ei meinaa malttaa
Tahtoo munia
)
-
villeah
Re: Kanat ei muni
Oiskohan syynä se että kanalassa on liika vähäinen valo tai liian yksipuolista ravintoa? 
-
tupis
En tiiä, ei kyllä löydy mitään kuorenrippeitä tai muutakaan, joka viittais siihenSuwitsu kirjoitti:Onko mahdollista että söisivät munansa?
Valoa on kyllä, kuusi isoa ikkunaa ja vielä pimeimpänä aikana oli iso lisävalo, jonka vasta nyt helmi-maaliskuun vaihteessa otin pois. Ja kun ne kuitenki aloitti munintansa joulukuun pimeimpään aikaan ja silloin tuota isoa lisävaloa ei vielä ollut, vain pieni tallilamppu katossa.villeah kirjoitti:Oiskohan syynä se että kanalassa on liika vähäinen valo tai liian yksipuolista ravintoa?
Ja ruokana on munitus-punahelttaa, ohraa, kanakalkkia, soraa ja vielä lisänä mitä milloinkin löytyy kotiruokaa. Ja herkkujakin kannetaan, milloin iso kokonainen kaali, omenaa, piimää, raejuustoa yms. yms. Joten luulisi ruoankin olevan varsin monipuolista
-
kanamummo
Jah. Hyvältä kuullostaa. Sitten on tieteski se vaihtoehto että kanat tahtoo pitää taukoa. Joko sulkia vaihtaakseen tai muutevvaan. Tai rotat on kans yks vaihtoehto
mitäs vielä....
-
Suwitsu
Meillä rokit ovat oppineet syömään munansa. ja luulin minäkin että lakkasivat kokonaan munimasta mutta viime viikolla näin kun söivät yhtä munaa. Ja siis pienintäkään kuorenpalasta en ole nähnyt 
-
tupis
Rottia en oo, onneks, nähny, enkä mitään koloa, mistä ne ees pääsis kulkemaan.kanamummo kirjoitti:Jah. Hyvältä kuullostaa. Sitten on tieteski se vaihtoehto että kanat tahtoo pitää taukoa. Joko sulkia vaihtaakseen tai muutevvaan. Tai rotat on kans yks vaihtoehtomitäs vielä....
Aattelin, että jos nuo kylmät vaikutti, ku kanalassa lämpö oli patterista huolimatta asteen pari pakkasella
Pitäsköhän mun alkaa istuun kanalassa ja päivystää jatkuvasti, että näkis, jos ne syö muniaanSuwitsu kirjoitti:Meillä rokit ovat oppineet syömään munansa. ja luulin minäkin että lakkasivat kokonaan munimasta mutta viime viikolla näin kun söivät yhtä munaa. Ja siis pienintäkään kuorenpalasta en ole nähnyt
-
Rusina
Meillä on ollut sama tilanne kuin tupiksella
. Jopa rokit jotka ovat tallissa suhteellisen vakaassa lämpötilassa ja keinovalolla, lakkasivat munimasta kun tuli kylmät. Äskettäin kun oli ne muutamat lauhat päivät, ne aloittivat melkein kerralla muninnan. Suunnilleen samaan aikaan aloittivat chabot ja kääpiökotsikin, jotka ovat myös tallissa.
Maattarit ja araucanat ovat kanalassa, joka välillä menee pakkasen puolelle. Nekin munivat jonkun munan niinä lämpöisinä päivinä, mutta pistivät heti munahanat kiinni, kun taas tuli kunnon pakkaset.
Nähtävästi niitä on turha huijata valolla ja lämmöllä ja ruualla, kyllä ne tietävät että on talvi.
. Maapähkinät ja talipallot ovat kelvanneet hyvin muun ruuan lisäksi, mutta ei niillä ole ollut mitään vaikutusta rouvien "talvilomaan".
Mä olin kans välissä ihan varma, että noi kanat syö munansa, mutta tuskin ne sitä kuitenkaan teki, kun munat saavat nyt olla pesissä ihan rauhassa.
Maattarit ja araucanat ovat kanalassa, joka välillä menee pakkasen puolelle. Nekin munivat jonkun munan niinä lämpöisinä päivinä, mutta pistivät heti munahanat kiinni, kun taas tuli kunnon pakkaset.
Nähtävästi niitä on turha huijata valolla ja lämmöllä ja ruualla, kyllä ne tietävät että on talvi.
Mä olin kans välissä ihan varma, että noi kanat syö munansa, mutta tuskin ne sitä kuitenkaan teki, kun munat saavat nyt olla pesissä ihan rauhassa.
-
tupis
Eli kärsivällisyyttä vain kehiin
Mutta ku on tällanen hätähousu, ni ei malta oottaa
Sehän tässä tympäsee, ku joutu jo kaupan ostomunille, ku pääsi taas tottuun omiin ihaniin muniin

-
Mimmi
Pienikin valo kyllä pitää muninnan käynnistä, eli ison tai pienen valon välillä ei välttämättä ole eroa. Merkitsevää on, että valoisa päivä on tarpeeksi pitkä, eli mielellään 12-14 tuntia.tupis kirjoitti:Valoa on kyllä, kuusi isoa ikkunaa ja vielä pimeimpänä aikana oli iso lisävalo, jonka vasta nyt helmi-maaliskuun vaihteessa otin pois. Ja kun ne kuitenki aloitti munintansa joulukuun pimeimpään aikaan ja silloin tuota isoa lisävaloa ei vielä ollut, vain pieni tallilamppu katossa.villeah kirjoitti:Oiskohan syynä se että kanalassa on liika vähäinen valo tai liian yksipuolista ravintoa?
Mulla tulee val-ta-vas-ti munia!
-
tiina
Voisko syynä olla ohra? Sitähän ei sais hirveästi antaa, ymmärtääkseni on lihottavaa. Jos on liian läski kana, se ei muni. Näin olen lukenut. Kaura olis parempaa. Mä annan kanoilleni noin 60% kauraa, 20%vehnää, 20% ohraa. Plus tietty se muu rekvisiitta päälle, mut jos nyt puhutaan jyväseoksesta.
-
fasunen
Vaikuttaiskohan tuo ohra meilläkin ovat nyt vähän harvaan munineet ja ovat saaneet vain ohraa ja rehua. En kyllä ole huomannut että olisivat mitenkään läskejä. 
-
tupis
Ei meidänkään kanat mitenkään "läskejä" oo, mutta täytyypä koittaa hommata jostain kauraa, kun itellä ei sitä oo. Jos se pistäis munintasuoneen vähän virinää 
-
hernande9
Laitetaan lusikka tähänkin soppaan: syötän ympärivuotisesti seuraavanlaista rehua:(tilavuusprosentteina) eli 50 % ohraa, 30 % kauraa, 10 % vehnää ja 10 % munintatiivistettä hyvin sekoitettuna keskenään ja kanat eivät ole lihavia ja tuota sekoitusta noin 85-90 grammaa/kana, mutta Hy-Linet eivät pitäneet taukoa ollenkaan ja ilmajokiset maattarit ainoastaan haudonnan aikana. Valoa tulee 2:sta ikkunasta ja katossa on loka-helmikuun välisen ajan 28 watin halogeelilamppu joka vastaa 40 watin normaalia hehkulamppua klo. 07-18 välisenä aikana (ajastin) ja sitten kun valo katosta sammuu niin sitten 2 kpl 2 watin led-yövaloa pitävät yllä pientä valoa, jolla kanat näkevät mennä orrelle, mutta eivät syömään ja nyt sitten olen maaliskuun alusta lisännyt valoa (28 w halogeenia) klo.06-19 väliseksi ajaksi. Mutta eihän se mun kanalakaan ole kuin 12-13 neliön kokoinen. Lämpöä antavat 2 kpl 125-250 w:n lämpölamput ja mikäli ei 500 wattia lämpölampuista riitä niin sitten lämpölamput pois päältä ja 650-2000 wattia infrapunat seinällä päälle. Normaalisti lämmintä on kanalassa noin 13-20 astetta jopa noilla tämän talven -30 pakkasilla.
Tietenkin annan kanoille milloin keitettyjä perunoita, milloin puuronjämiä, milloin keitän kattilallisen makaroonia jne..., en tietenkään anna makaroonia kuin esim. pari kahvikupillista/10 kanaa, kyllä herkkupalojakin kanoille pitää olla, että muninnan motivaatio säilyy, hi
Tietenkin annan kanoille milloin keitettyjä perunoita, milloin puuronjämiä, milloin keitän kattilallisen makaroonia jne..., en tietenkään anna makaroonia kuin esim. pari kahvikupillista/10 kanaa, kyllä herkkupalojakin kanoille pitää olla, että muninnan motivaatio säilyy, hi
-
lautapihti
- silkki
kato kato on se hernandeki vielä hengis
Kyllä meilläki munii ilmajokiset aika mukavasti,niin no ne jotka ei haudo,tuntuu vain että nuorikoilla muninnan aloittaminen viivästyy useillaki viikoilla näin talvella.