munan asento kuoriutuessa

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kaakatin

munan asento kuoriutuessa

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Minua jäi edellisten tipujen kuoriutumisessa vaivaamaan, että vaikeutuuko tipun kuoriutuminen jos munan kääntää toiseen asentoo kun tipu jo piippaa. Edellisenä iltana kolmesta munasta kuului piipitystä, mutta aamulla vain kaksi oli kuoriutunut. Kolmannesta ei enää kuulunut piipitystä. Seuraavana päivänä avasin munan ja siellä oli täysin kehittynyt tipu. Pää sillä tosin oli painuneena alaspäin vähän siipien suojaan, eli tuskin siinä asennossa olisi pystynyt reikää tekemään munaan.
Jälkeenpäin ajattelin, että käänsinkö munan tai tipun niin huonoon asentoon piippauksia kuunnellessa, ettei se sen takia päässyt kuoriutumaan? Vai olisko se voinut tukehtua siihen omaan nesteeseen kun sitä kääntelin :smt017
annemari

Re: munan asento kuoriutuessa

Viesti Kirjoittaja annemari »

minun mielest et ole voinut sitä niin kovin käännellä. Minä olen aina käännellyt ja kuunnellut munia kun ne rapisee, ja alkaa reikiä tulla. en ole katsonut, menevätkö ne samaan asentoon takaisin. Joskus olen jopa kääntänyt munan ylösalaisin, jos reikää tehdään ihan alapuolelle, että happi kiertäsi paremmin. en tiedä saisiko näin tehdä, mutta minäpä vaan teen. Koskaan ei ole kuoriutuminen epäonnistunut kääntelyn vuoksi !
lautapihti
silkki

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Mun mielestä munan kääntely ei oo kovin vaarallista,kuoriutumisvaiheessa meillä munat saa kovaakin kyytiä ku tiput alkaa vaeltaa ympäri konetta,silti koriutumis prosentit ollu hyvät,toki kun kuuntelen munia pyrin laittamaan takaisin samoin päin koneeseen ,ja kääntyileehän tipu munassa kuoriutumiseen asti
Viimeksi muokannut lautapihti, 16 Maalis 2010, 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

No niin minäkin oon ajatellut, ettei sillä asennolla niin väliä ole, mutta kun valmis kana vaan kuolee munaansa, niin tulee kaikkea mieleen. Sitäkin mietin, että mihin perustuu se ettei munia hautomakoneessa enää käännellä kolmen viimeisen päivän aikana?
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Eix sen pitäisi perustua juuri siihen että tipu kääntyy oikeaan kuoriutumisasentoon? Mutta toisaaltahan ne jo kuoriuneet tiput pyörittelee välillä hurjastikkin munia ja silti niistä tulee onnistuneesti tipuja :smt017 Jaa-a...
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Oisko siks kun tipu kääntyy munassa toisin päin? Aluksi se on pää munan terävässä päässä ja sitten se kiepahtaakin pää tylppään päähän. Mutta mun muistaakseni sekin tapahtuu jo monta päivää ennen kuoriutumista? Onhan se tietysti hyvä antaa tipulle "työrauha" :smt048 .
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Jossain täällä oli joskus maininta, että ainakin viiriäiset ihan vaan poksahtelee ulos munistaan, jos muna on kuoriutuessa tylppä pää ylöspäin. Mites mahtais toimia kanoilla? Halukkaita testaamaan?
Vastaa Viestiin