Eli onkos tälläisistä olemassa varmoja tunnisteita ? Koska erottaa ja mistä? Muutama ilmeisen puhdas pronssi tuli munista joista toivottiin sekoituksia . Siis sekoituksia ei tullut, että saattaa olla muutama pronssikalkkuna keväällä myynnissä! Kuvia yritän ottaa kun ehdin paneutua asiaan paremmin.
Jonkinlainen tunnistuskeino on tytöllä korkealle niskaan jatkuva höyhenpeite. Kukolla jää niska ja pää paljaaksi. Nokan päällä oleva hölttä on myös kukolla isompi mutta minusta se ero tulee selvemmin vasta vanhempana. Itse olen onnistunut mokaamaan sukupuolen määrittelyn vielä vuoden vanhoilta kalkuilta kuten muutamat meiltä lintuja ostaneet ovat joutuneet huomaamaan...
Ehkä yksi tuntomerkki voisi olla sekin, että kun kuuluu joku epäilyttävä tai pelottava ääni, kana suojautuu ja kukko nostaa päätä ja kuuntelee tarkkaan mikä se oli.
Yks paikka mistä sitä eroa vois yrittää sukupuolten välillä myös ettiä on jalat, koiraan jalat on tukevammat, ja kannusnysty tulee esiin nuoremmallakin, en vaan muista kuinka nopeesti se ilmenee, buteilla pystyy erotteleen sukupuolen tossa noin 7 viikon iässä , muistaakseni... jos sattuu oleen verrokkeja lähistöllä. mut se höyhennyksen jatkuminen päälaella on kanssa aika varma merkki tytöstä... niikus jollain muillakin lajeilla, pojilla on päälaki paljas , ainakin vanhemmiten
Paltsi kirjoitti:Ehkä yksi tuntomerkki voisi olla sekin, että kun kuuluu joku epäilyttävä tai pelottava ääni, kana suojautuu ja kukko nostaa päätä ja kuuntelee tarkkaan mikä se oli.
HiHii Paltsi! Vallan mainio tunnistuskonsti niin kauan, että sekin menee joskus täysin metsään Minähän möin ihan satavarman pariskunnan tuon perusteella ja myöskin sen perusteella, että se päätä nosteleva ja kuunteleva yksilö myös pörhisteli kuin kalkkukukko konsanaan ja hyökki kanojen ja kukkojen kimppuun hyvinkin reippaasti. "Pariskunta" olikin sitten kaksi kanaa , kuten olemme lukeneet.
Juu tämä on yhtä mystistä kuin silkkien tunnistaminen ja vaatis varmasti useamman poikaserän ja monen tunnin istuskelun pirppojen seassa Yhtä usein menee veikkaukset metsään kuin osuu oikeaan..
Laita Hongatar kuvia niin voidaan arvuutella kimpassa. Mä katon siitä ottanipukasta sukupuolen Olen tunteja istunut tuolla tarhassa silloin kalkkujen ollessa nuorempia ja päätäni raapien miettinyt naaraan ja uroksen eroja. No jokahine saa harrastaa mitä tykkää, eiks ni!?!
Yritän saada kuvia laitettua! Ja meillä kun on nuo terrassa sisällä niin on niitä aika paljon tuijotettukin . MInusta tuntuu, että siellä on ainakin yksi kana , sillä on hieman pienempi se törötin ja sirompi pää , isosta summasta en lyö vetoa tällä kokemuksella. Pitää myös tiirata nuiden teidän ohjeiden kanssa uudemman kerran. Lähden tästä pelottelemaan tipusia hammaspesulla, ne on nimittäin kylppärissä....