Pehkuja olen vaihtanut joka toinen tai joka kolmas viikko, vesiastian pesen päivittäin, veden vaihdan tarvittaessa kahdestikin päivässä. Ruoka-astiat pesen jokaisen ruoan jälkeen. Ruokana ovat saaneet kauraa ja himpun ohraa, munitushelttaa ja päivittäin jotain seuraavista; perunaa keitettynä, porkkanaa, kaalia, makaronia, laktoositonta kermaviiliä/piimää, jauhelihaa, kalaa, kaurapuuroa.. Ja toki ne perinteiset kalkki+sora on aina saatavilla.
Kanat munivat hyvin, ja ovat muutenkin pirteitä. Syövät ja juovat reippaasti. Höyhenpuku on ihan normaali ja kiiltävä. Talvella meillä oli ulkoloisia, mutta näissä ripuloivissa kanoissa en niitä nähnyt, taasen väiveisellä kanalla ei ripulia ollut. Kaikki kanat suihkittiin loishäädöllä ja sen jälkeen ei väiveitä ole näkynyt. Näiden ainoa oire on siis se ripuli.
Matokuurin ovat saaneet kahdesti, toinen Axilurilla, toinen Flubenolilla. Ei vaikutusta ripulointiin.
Tänään aamulla löysin kanalasta yhden pikkuisen kukon kuolleena

Kaiken lisäksi meidän kanalaan on iskenyt joku haudontahulluus, neljä kanaa hautoo parasta aikaa. Pelkään tulevien tipujen puolesta ja todella toivoisin saavani ripuloinnin loppumaan nyt hyvissä ajoin ennen tipujen kuoriutumista. Yksi näistä ripuloivista hautoo itsekin.
Kokkidioosia epäilen itse, mutta mitä sille voin tehdä? Pehkut on vaihdettu ja ovat kuivat, ovat koko ajan olleet. Eläinlääkäri ei antanut lääkettä, vaan oli sitä mieltä, että jos on kokkideja niin parantuu itsekseen ajan kuluessa. (Ja kuinkahan pitkä tämä aika mahtaa olla, kun meillä tätä ripulointia on jatkunut jo useamman kuukauden). Cc-rehua sanoivat, ettei säkissä saa,mutta onkohan se totta? Kirvesterapiaa en haluaisi näille ruikkijoille antaa, kun kuitenkin muuten ovat ihan terveenoloisia ja reippaita. (Ja ovat mun ainoat Ilmajokiseni, silmäteräni oikein..) Mitä voin siis tehdä? Apua?!
Jos ripulointi ei lopu niin otan varmaan tulevat tiput emoineen tänne sisälle ripulilta turvaan ja sitten voi olla, että lähtee ukko kälppimään