Muksujen hautomo osa 2½!
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Muksujen hautomo osa 2½!
Kokeilin viime kevään huonoin kokemuksin hautoa viiriäisiä ja kaupan luomumunia.
Ainut melkein valmis luomutipu kuoli kuoreensa ja muutama kuoriutunut viiriäinen kuoli joko vesikupissa uimiseen (ja vähän kauraryynejä päälle) tai sitten mökkimatkoihin (merenylitys veneellä ja mukulakiviä Helsingissä).
Nyt päätin sitten kokeilla vielä kerran ja ennen mökkikautta.
Xausilla haettiin 16 tyrniksen munaa, joista heti karsin kotona yhden kun siinä oli särö (ehkä lapset sen kotimatkalla teki?).
Nyt on päivä 4 jo menossa ja aamulla huviksemme lasten kanssa jo etsittiin "hämiksiä" niin luulen että on vain pari, josta sitä ei vielä löytynyt.
Sunnuntaina, eli 7 päivänä käymme taas munat fikkarin kanssa läpi ja karsimme "tuhkamunat" pois.
Muutama muna joutaisi poiski, koska hautomakone on Cavatutto 16, eli tiukkaa tekee viidellätoistakin munalla.
Lapset jo innoissaan odottaa tipuja ja luvattiin niitä jo viedä tarhaankin näytille pääsiäisenä.
Eli meillä H-hetki on 21.3., toivottavasti.
Milla
Ainut melkein valmis luomutipu kuoli kuoreensa ja muutama kuoriutunut viiriäinen kuoli joko vesikupissa uimiseen (ja vähän kauraryynejä päälle) tai sitten mökkimatkoihin (merenylitys veneellä ja mukulakiviä Helsingissä).
Nyt päätin sitten kokeilla vielä kerran ja ennen mökkikautta.
Xausilla haettiin 16 tyrniksen munaa, joista heti karsin kotona yhden kun siinä oli särö (ehkä lapset sen kotimatkalla teki?).
Nyt on päivä 4 jo menossa ja aamulla huviksemme lasten kanssa jo etsittiin "hämiksiä" niin luulen että on vain pari, josta sitä ei vielä löytynyt.
Sunnuntaina, eli 7 päivänä käymme taas munat fikkarin kanssa läpi ja karsimme "tuhkamunat" pois.
Muutama muna joutaisi poiski, koska hautomakone on Cavatutto 16, eli tiukkaa tekee viidellätoistakin munalla.
Lapset jo innoissaan odottaa tipuja ja luvattiin niitä jo viedä tarhaankin näytille pääsiäisenä.
Eli meillä H-hetki on 21.3., toivottavasti.
Milla
Re: Muksujen hautomo osa 2½!
Onnea haudontaan!!!!!!!
Älä ota paineita, vaikka jokaisen tarhalaisen kotona keskustellaan TIPUISTA
Älä ota paineita, vaikka jokaisen tarhalaisen kotona keskustellaan TIPUISTA

Harmi, että yhdessä oli särö. Yritin kyllä katsoa...
Toivottavasti lopuista tulee tipuja. 

Xaus, mä luulen että lapset taputteli noita munia vähän liian kovakouraisesti kotimatkalla...
Eli ei hätää.
:D
Mulla on hyvä tytinä tällä kertaa noiden munien takia.
Enää ei olla edes niin innoissaan noista että niitä pitäis koko ajan läpivalaista.
Sen verran vaan, että yhdessä nähtiin sykkivä sydän!
Eli ei hätää.

Mulla on hyvä tytinä tällä kertaa noiden munien takia.
Enää ei olla edes niin innoissaan noista että niitä pitäis koko ajan läpivalaista.
Sen verran vaan, että yhdessä nähtiin sykkivä sydän!

Nyt on päivä 6 menossa ja ei maltettu olla tekemättä läpivalaisua.
Alunperin 16:sta munasta on nyt jäljellä 13 joissa kaikissa on selvästi liikkuva alkio.
Saatiin siis cavatuttoon vähän liikuttelutilaa.
Nyt sit vaan odotellaan, odotellaan, odotellaa...
Onneksi ei tartte tällä kertaa kuljetella noita edestakas.
Alunperin 16:sta munasta on nyt jäljellä 13 joissa kaikissa on selvästi liikkuva alkio.
Saatiin siis cavatuttoon vähän liikuttelutilaa.
Nyt sit vaan odotellaan, odotellaan, odotellaa...

Onneksi ei tartte tällä kertaa kuljetella noita edestakas.
Olikos se niin, että covatuttossa piti siirrellä munia, jotta kaikki saisivat tasaisesti lämpöä.
Oliko 2 tyhjää? Vai oliko jotain muuta häikkää?

Oliko 2 tyhjää? Vai oliko jotain muuta häikkää?
Kyllä sit keskustelua käydään vaik ei oo yhtään tarhaikästä. Meilläkin on päivän puheenaihe tiput ja ne riivatun muorit ku et tiiä mihin häkkii sijottaa hautomaan ku on pakkanen.Ei niit maitomökkiikään sovi siel on jo 4 kanaa jokainen eri laatikossa.Toistaiseksi
Cavatussa pitää itse kääntää munat 2 kertaa päivässä. Jos hautomo on täynnä, eli 16 munaa, niin tiukkaa tekee.
Nyt on päivä 9 ja kaikissa 13. munassa on elävä noin 2cm sikiö sätkimässä.
Hyvältä näyttää.
Hyvältä näyttää.
Olethan millax siirtänyt myös munien paikkaa koneessa? Lampun alla on lämpimämpää kuin reunoilla joten sen takia pelkkä kääntely ei riitä.
Enpä ole tajunnu vaihdella paikkoja.
On ne vähän vaihtanu vahingossa paikkaa silloin kun olen läpivalaissut.
Kiitos vinkistä
On ne vähän vaihtanu vahingossa paikkaa silloin kun olen läpivalaissut.
Kiitos vinkistä
Onnea haudontoihin! Itselläkin Covatuttossa 15 munaa ja laskettu aika on 21.3. Tällä kertaa vaihdan myös munien paikkaa siten, että ovat välillä keskellä ja sitten taas reunoilla jne. Lämpöä nostin aiemmasta 100F:stä noin 101.5F, kun digimittarin mukaan munien keskivaiheilla oli aiemmin ollut liian viileää. Samoin laitoin molemmat vesiastiat heti alkuun täyteen, koska epäilin sitä myös syyksi siihen, että osa tipuista jäi kuoriutumatta vaikka olivat muutoin täysin kehittyneen oloisia.
Mulla on kaikissa haudonnoissa ollut heti alusta alkaen molemmat vesisäiliöt täynnä, digitaalinen kosteusmittari on näin talvisin näyttänyt n. 45% kosteutta, kesällä hieman enemmän. Olen ehdottomasti sitä mieltä että kannattaa molemmat pitää täynnä!
Meillä on kanssa 21.3. SE päivä.
Mulla on kanssa vettä molemmissa renkaissa, pitää vielä lopussa laittaa vaikka munakuppiin vettä että saa kosteuden nostettua.
Nyt näyttää siltä että 11 munassa olis liikkuva noin 3cm olio.
Parissa on samentunut se alue ja verirengas, niitä seurataan sunnuntaihin asti.
Nuorimmainen jo ilmoitti että yhden tipun nimeksi tulee Power Miners!
Mulla on kanssa vettä molemmissa renkaissa, pitää vielä lopussa laittaa vaikka munakuppiin vettä että saa kosteuden nostettua.
Nyt näyttää siltä että 11 munassa olis liikkuva noin 3cm olio.
Parissa on samentunut se alue ja verirengas, niitä seurataan sunnuntaihin asti.
Nuorimmainen jo ilmoitti että yhden tipun nimeksi tulee Power Miners!