Pieni kana hautoo isoja munia, onnistuuko?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kana.karoliina

Pieni kana hautoo isoja munia, onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja kana.karoliina »

Minulla alkoi kääppärikana hautomaan eilen. Kokemus kertoo, ettei sitä saa muuttamaan mieltään, kun kerran on hautomaan asettunut, joten annan sen nyt sitten hautoa :smt001 . Ainoa vaan, että hautoo isojen risteytyskanojen munia tällä hetkellä, kun en omia kääppärimunia tahdo haudottaa, kun on tuo kukko vielä vaihtamatta ja poikaset olisivat tosi paljon sukusiitettyä mallia. Joten siihen ongelmaan. Hyvin näkyy hautovan isojakin munia enkä tässä haudonta-aikaan odota sen kummempaa ongelmaa tulevan. Mutta entäs sitten, kun poikaset kuoriutuu ja minun on pakko siirtää ne lattiatasolla olevaan tipula/mammalaan? :smt017 Kai se emo yltää ne poikaset lämmittämään mahansa alla, vaikka ne ovatkin isompia kuin kääpiötiput olisivat? Tai yltäähän se alkuun, mutta pystyykö se huolehtimaan niistä riittävän kauan kanssa sitten? Ja varsinkin sitten, jos/kun silloin on vielä tällaisia kamalan kylmiä ilmoja? Viime kerralla ne risteytykset kasvoi ihan mahdottoman nopeaan ja jos ne nytkin kasvaa niin ollaankohan me pulassa? Ei ne ainakaan kääppärimamman mahan alle kauaa mahdu. Pitääkö mun sitten ottaa koko perhe oman takin alle kasvamaan :smt001 ?

Jos sille olisi tulossa omaa mallia olevia tipuja niin en olisi huolissani ollenkaan. Mutta nyt kyllä mietityttää. Ja jos nyt on niin, et pikkukana ei pysty isoista tipuista huolta pitämään niin sitten pitää pikapikaa juosta ottamaan siltä munat pois ja koettaa keksiä sille jotain muuta haudottavaa.
flai

Re: Pieni kana hautoo isoja munia, onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja flai »

Onnistuu ainakin minun kokemuksen mukaan, meillä on nuo alhot hautoneet ja hoitaneet jättiristeytyksiä ihan menestyksellä useinkin. Muutama muna vaan vähemmän alle mitä laittaisit jos olisi kääpiön omia munia. Ihan riittävän hyvin ovat mahtuneet emon alle lämmittelemään niin kauan kun on ollut tarvis. :smt045 Kieltämättä vaan aika koomisen näköistä kun pikkanen alho vieroittaa nuo risteytykset vasta parikuisina, ne on sillon jo reilusti "emoaan" isompia... :smt003 Kulkevat uskollisesti perässä ja saavat kaikki herkkupalat ja suojelua pieneltä keinoemoltaan. :smt049
kukkokiekuu

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Ei ongelmaa,minulla on käppänä hautonut jopa brahman munia,niitä mahtuu vain vähemmän pienen masun alle.Vartuttuaankaan ei ole ongelmia,ei haittaa kokoero.Oli muuten huvittavan näköistä kun kaksi brahmalasta kömpivät orrella pienen käppänän siipien alle, käppänä kiikkui ilmassa ja ihmetteli. :smt005 Muutenkin pienet ja suuret kanat tulee hyvin toimeen, talvella pidän käppänöitä ja brahmoja samassa aituuksessa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla Alho-kana hautoi ja hoiti riikinkukon. Ja se kun tuntui vielä olevan vähän normaalia viluisampi, niin arvatkaa vain, miten huvittavan näköistä oli emoaan isompi vauva pienen emon alla esim. orrella?? :smt005
kana.karoliina

Viesti Kirjoittaja kana.karoliina »

Kiva kuulla, että onnistuu :smt001 Muuten olisinkin ollut tosi ihmeissäni siitä mitä olisin sen alle tunkenut haudottavaksi. Nyt en tarvinnut tunkea mitään,kun oli ihan itse valinnut mieleisen pesän ja kaapinut munat alleen. Toivottavasti munat lähtee kehittymään niin pääsee mamma taas tipujaan hoivaamaan!
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Onnistuu nuo tehotyttöjen munat on suurempia kuin maattarin ja nopeampikasvuisia ..tuo valkoinen on paljon suurempi kuin toiset tiput
rituritu

Viesti Kirjoittaja rituritu »

laitoin silkkikanan alle kochin munan,kuoritui ja hyvin sujuu kahden silkin oman poikasen kanssa. :smt023
kanatar

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Onko kenelläkään ollut ankkoja kanahaudonnassa? onnistuiskohan.... ?
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Olen kuullut hauskan tarinan kun naapurin kana hautoi pesällisen ankan poikasia ja ne sitten kuoriutu ja meni vähän aikaa niin ankan poikaset meni ojaan uimaan ja kana meni paniikkiin kun luuli että vauvelit hukkuu :smt005 Ja mites muuten onnistuu toisin päin että kana hautoo pienempiä munia ja hoitaa pikku poikasia kun olen ajatellut että kääpiöitten ja maatiaisten risteytykset hautoisi fasaanien munat kun fasaanit tuskin hautoo itse tuolla tarhassa :smt003
Vastaa Viestiin