Tiput ja muu parvi

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Tiput ja muu parvi

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ei meillä kukaan ollut vihainen tipuille, päinvastoin koko asetelma oli minusta koko ajan hyvin looginen ja järkevä. Muutamalla nokkaisulla selvitettiin asiat, eikä ne olleet parven ulkopuolella, kyllä kukko selvästi piti parveen kuuluvana, antoi vaan olla niin kauan kun hoitivat tipujaan, kukko myös oli lapsenvahtina silloin tällöin. Eikä meidän kanoissa ole moneen sukupolveen ollut konehaudottuja yksilöitä. Tosi fiksua porukkaa ovat, ei yhtään epäkanamaista käytöstä ainakaan minun mielestä. :smt045
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Ilona

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Meillä myös kukot hoitavat tipuja, etenkin Vellu on erittäin lapsirakas. Untuvikoista tykkäävät kaikki, "teinejä" saatetaan pitää hiukan järjestyksessä.
kite

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja kite »

Mua jännittää kovasti... Kun nuo meidän kaakatit on jo tähänkin mennessä tuntuneet kaipaavan "kanapsykiatria" ;)

Hautojaa oli kiusattu, kunnes tajusin laittaa pesän sen päälle. Kun ei suostunut paikkaa muniensa kanssa vaihtamaan, niin tein "irtokopin" ja nostin sen kanan ja pesän päälle.

Nyt käy toinenkin kananen änkemässä itsensä sinne munimaan (toisen naaman päälle?? :O ).

Näiden perusteella alkoi paniikki, että miten tiput sitten porukassa selviävät..

Jos vien tiput ensin sisään lämpimään, niin mitenkähän sitten muut hyväksyvät ne takaisin porukkaan kun ovat siihen valmiita. :O

Onko kukaan tehnyt noin, kun emo hautoo?

Laitoin jo viestin tuonne "yleiselle" puolelle, ennen kuin löysin tämän..

Tuhat kysymystä ja murhetta mielessä...

Perjantaina olis la. (onneks aloin ajoissa murehtimaan :shock: )
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä ängettiin munimaan hautojan pesään koko haudonnan ajan, poimin vaan munat pois parin päivän välein. Kun munat piippasivat verkotin hautojan pesän että saavat kuoriutua rauhassa ja sinä aikana muut kanat oppivat munimaan muihin pesiin. Emo tipuineen oli kanalassa muiden seassa eikä ollut mitään ongelmia. Tipuille järjestin nurkkaan pienen häkin jossa oli tipuruokaa, nopeasti oppivat sinne ja isot eivät päässeet rohmuamaan pienten herkkuja. Helppoja olivat kun emo hoiti.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kite

Tiput ja muu parvi

Viesti Kirjoittaja kite »

öö... Mistä tipu tietää mikä on tipun ruokaa ja mikä "isoille kanoille"??? :O
Ellei edes emo mahdu näyttämään että tästä syötte...

*siis joo olen ihan noviisi...*

Pitäiskö se häkki siis laittaa kanojen karsinaan vaan? :smt017
Ilona

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä olen kans laittanut emon tipuineen muiden sekaan heti ja tipuille "turvahäkin", josta voivat hakea herkkuja ja pikkulautaselta vettä isojen häiritsemättä. Hyvin on mennyt aina. Kyllä ne emot pientensä puolta pitää. Ei kannata turhaan sotkea kuviota siirtämällä emoa ja tipuja (saati pelkkiä tipuja) mihinkään muualle, jos ei tule jokin pakkotilanne eteen.
Ilona

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

kite kirjoitti:öö... Mistä tipu tietää mikä on tipun ruokaa ja mikä "isoille kanoille"??? :O
Ellei edes emo mahdu näyttämään että tästä syötte...

*siis joo olen ihan noviisi...*

Pitäiskö se häkki siis laittaa kanojen karsinaan vaan? :smt017
Tiput tietävät sen siitä, että se mikä mahtuu niiden nokkaan ja maistuu parhaimmalle, on niitä varten. :smt001 Se Turvahäkki on siis semmonen, johon ei laiteta emoa, vaan semmonen, jonka pienojen välistä tiput mahtuu vapaasti kulkemaan, mutta isot kanat ei yletä ryöväämään tipujen herkkuja. Tipuja ei siis ole syytä eristää mihinkään, vaan ainoastaan niiden ruoat. Emo kyllä näkee tipujen ruoat ja kannustaa poikasia niiden kimppuun, mutta ei itse yletä niihin.
kite

Re: Tiput ja muu parvi

Viesti Kirjoittaja kite »

Kiitän ohjeista.

Onneksi on munis, josta voi kysyä !! "Hyvä Te" !!! :D
kite

Re: Tiput ja muu parvi

Viesti Kirjoittaja kite »

Ja esitän vielä sadannen tyhmän kysymyksen...

Pikkutipuille on siis ihan omaa ruokaa, jota saa???
Mulla on tällä hetkellä sitä mitä annettiin noille meidän nelikuukautisille kun tulivat.. Ei ihan pikkutipujen ruokaa siis..

Mutta kun olen ajatellut, että ne teolliset rehut vois jättää pois ja antaa ihan reilusti "kotiruokaa", kunhan vaan selviää mitä ja miten paljon..
Suvianne

Re: Tiput ja muu parvi

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tästä kotiruuan antamisesta ollaan montaa mieltä.
Teollisella rehulla varmistetaan makrojen ja mikrojen oikea suhde.
Minä olen itse sitä mieltä, että se on myös teolliseen tehokasvatukseen tarkoitettu.
Joten en anna enää omille kanoille tai tipuille.
Kasvava kana tarvitsee kuitenkin proteiinia. Se on oltava noin 20% prosenttia ruuasta.
Ja tieten monipuolisella ravinnolla varmistetaan kaikki tarvittavat kivennäiset ja muut.
Minulla on tässä kirjoitettuna oma tapani ruokkia tipuja.
Kannattaa se ainakin lukaista läpi ja miettiä ja pohtia sitten muidenkin mielipiteiden perusteella mikä on parasta.
Näin ruokittuna olen kuitenkin saanut sekarotuisistani terveitä ja hyvin munivia.
Mutta kannattaa ottaa rotukohtaisetkin vaatimukset selville. Varmasti raskaampi rotu tarvitsee tuhtimpaa ruokaa ja tuhtilla tarkoitan lähinnä proteiinia.
Eli tässä linkki ja siinä tekstissä on linkki tuohon poikasleivän ohjeeseen
http://karppausjaperhe.blogspot.com/200 ... hoito.html
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tiput ja muu parvi

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kanatipuille tarkoitettua rehua saa maatalouskaupoista. Kaikkien varastosta sitä ei suoraan löydy, mutta yleensä suostuvat tilaamaan seuraavaan rehukuormaan.
Mainitsen pari rehutehdasta tipurehuineen, että olisi helpompi kysyä oikeaa rehua...(eikä ole maksettu mainos :smt003)
-Rehuraision Poikas-Herkku (raakavalkuainen 19,5%)
-Suomen Rehun Pikku-Punaheltta (raakavalkuinen 19,6%)

Itse olen päätynyt ostorehuun sen vuoksi, että haluan "taata" tipuilleni parhaat mahdolliset eväät. Uskon, että rehutehtaiden konseptit ovat niin tarkkaan tutkittuja ja testattuja, että heidän tuotteensa päihittävät kirkkaasti tämmöisen laiskan ja huonon kokin =minun "kotiruokaräpellykset". Teollisilla tipu- ja kasvatusrehuilla ei käsittääkseni munintakanojen kohdalla pyritä tehokasvatukseen...niissä pyritään tarjoamaan kuhunkin ikävaiheeseen sopivat ravintoaineet mm. proteiinin suhteen.
Kasvava tipu tarvitsee enemmän valkuaista kuin nuorikko tai aikuinen kana.

Mulla on varmasti ruostunut matikkapää, mutta kahden laskukerran jälkeen olen saanut Suviannen tipuleivän proteiinimääräksi alle 14% :smt017
G-mies

Re: Tiput ja muu parvi

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tilasin justiinsa tänään Pikku-Punahelttaa lähimpään agrimarkettiin. Naurussa oli pitelemistä kun 40 kilon säkkiä tilailee yhtä tipua varten :smt005 Noh...josko kolmen viikon päästä tulisi kolme lisää...
max3

Re: Tiput ja muu parvi

Viesti Kirjoittaja max3 »

G-mies kirjoitti:Naurussa oli pitelemistä kun 40 kilon säkkiä tilailee yhtä tipua varten :smt005
Niin muakin nauratti viime heinäkuussa ja kuvittelin, et se säkki kestää "vuosia", mut niin vain se on syötetty ja uutta tilattu. :smt002
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tiput ja muu parvi

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Eikös muuten olekin erittäin hyvä syy, että on kertakaikkiaan ihan pakko hautoa uusia tipuja, ettei rehu jää käyttämättä :)
kite

Re: Tiput ja muu parvi

Viesti Kirjoittaja kite »

HiltaHelikopteri: just niin :smt003

Mun rehusäkki on sitä kasvatuspunahelttaa, joten pitänee mennä kaivamaan tipurehua varmuuden vuoksi lisäksi Agrista
(tai siis täällä Agrissa mitään ole, mutta kai ne tilaamalla toimittavat..) :shock:
Vastaa Viestiin