Kenellä tipuja, mitä kaikkea niiden kanssa..

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kite

Kenellä tipuja, mitä kaikkea niiden kanssa..

Viesti Kirjoittaja kite »

pitää muistaa huomioida???

Meillä tulossa ekat tiput (onnistuin hautojalta varkain kurkkaamaan ja täys näytti ainakin yks muna olevan).

Häkin hommasin ja ajattelin ne siinä sisälle tuoda ensimmäisiksi viikoiksi, etteivät palele. Miten lämmin pitää tipuilla olla?

Entäs miten se emokana suhtautuu "lapsenryöstäjään", noin niin kuin yleensä?? Kai tuon sitten näkee, mutta munistaan on ollut hyvinkin tarkka -ei tartte pidellä :)
milkkis]

Re: Kenellä tipuja, mitä kaikkea niiden kanssa..

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mä en tästä talvi hautomisesta osaa sanoa, kun omat kanat hauto vaan kesällä. Mutta mä en laittanut mitään erillisä häkkejä vaan tiput oli alusta asti muiden kanssa samassa tilassa. Ruuat vein ihan pesäkopin suulle ja katsoin että kaikki tiput tuli syömään ja juomaan :smt001
Luulin ekojen tipujen kohdalla että mun tarvii jotain ihme juttuja tehdä mutta hienosti ne kasvoi ja kehittyi ihan vaan kanaemojensa hoidossa :smt001
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

En kyllä itse raskisi viedä emolta tipuja, vai mitä meinasit? :smt017 Parhaiten ne tiput hoituu sillä kanaemolla ja huomattavasti pienemmin järjestelyin. Konetipuja kasvatelleena voin kertoa että on paljon työläämpää mittailla niille sopivat lämpötilat, viritellä lämpölamppu ym, kuin antaa emon hoitaa itse tipunsa ja katsoa vain että niillä on sopivaa syömistä ja vesiastia mihin eivät voi hukkua.
Mulla hautovat ympäri talven, mutta kanalassa on aina n. 5-8 astetta lämmintä. Hyvin on tiput pärjänneet, emohan niitä lämmittää.
kite

Luettuani noita kauhutarinoita orsille nukkumaan menneistä poikasensa hylänneistä emoista ja jäätyneistä tipuista kuvittelin että minun pitää olla raaka ja riistää lapset äidiltään, koska meillä ei ole niin lämmin tuolla tallissa (missä kanat siis asuvat myös)..

Lämpölampun virittäminen on vähän hankala tuonne, kun karsinat on ylhäältä auki, joten jos laitat korkealle pääseen viereisen karsinan asukki sitä heiluttelemaan jos taas matalalle, niin sitten kaakatit itse :O

Oli muuten rouva ihana eilen kun juoksi pitkin tallin käytävää ja voi että hänellä oli asiaa. En tiennytkään että kanoilla on noin monta erilaista ääntä :smt007 :smt060
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Laita niille häkki, missä siis emo asustaa poikasineen. Siihen voi laittaa päälle lämpölampun roikkumaan jos haluaa, mutta ei se ole mitenkään välttämätöntä. Mulla on monesti olleet ensimmäiset viikot emo+tiput häkissä ja sitten vasta olen päästänyt isompaan tilaan. Hyvin on toiminut.
kite

Pitänee siis kaivaa jostain isompi häkki. Tuohon nykyiseen ei mahdu kun tiput..

Miten ne muut kaakatit saa pysymään sieltä poissa, jos kuitenkin emo mahtuu mukaan?

:oops:

*joko menen nurkan taakse kurkkimaan, ennen kuin joku toteaa, että voisko asiat selvittää ennen kuin ottaa kanoja...*

:oops:
kite

Vai tarkoititko, että niillä olisi karsinassa häkki, jossa asuisivat vallan sen muutaman viikon?

Mutta kun sitten ei äitikään pääsisi "lenkille" :O :smt004

Nämä kun rakastavat juoksentelua pitkin tallia... :smt005
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

mullekin on tulossa tipuja/tipu viikonloppuna! eka haudonta ever. kanalassa +4. tääällä on vakuuteltu, että emo lämmittää kyllä tipuja, joten askartelin kanalaan tipulan, johon saan laitettua lämpölampun ja emo ja tipu(t) saavat olla rauhassa, sekä pois lattian vedosta. tämmöisen:

Kuva

ehkä saat vinkkejä oman häkin tekoon tästä tai tuolta rakenteluosiosta, mitä muut ovat tehneet? käytin roskislavalta dyykattua mitälie-rakennus-verkkoa, hyvin kätevää ja pienisilmäistä. kuvassa näkyy myös luukut, jotka tein hautojille pesien suulle, etteivät muut tunge koko ajan munimaan niitten haudontapesiin. toisella emolla ei sitä paitsi ihan leikkaa, ja se menee usein viereiseen pesään kun se palaa jaloittelutauolta.. nyt kun on luukut, eukot pääsee jaloittelemaan vain kun avaan, ja katson sitten että se tyhmempikin kana menee takaisin omien munien päälle. aamuin illoin, joskus päivälläkin olen päästänyt ne ulos. toinen tulee jaloittelemaan aina kun pääsee, viipyy hyvin lyhyen aikaa, toinen käy kerran päivässä ulkona mutta viipyy toimissaan niin kauan, että olen laittanut lapaset munien päälle ettei lämpö karkaa... sunnuntaina pitäisi toisen munat kuoriutua! läpivalaisussa bongasin yhden varman elämän (kolme munaa). toisella on alla 7 munaa, mutta ne on vasta laitettu. ehdin tässä rakennella sille oman häkin, tuo on sen verran kapea. ajattelin ottaa vanhan pöydän ja tehdä siihen päälle samalla tekniikalla häkin.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Reetta hieno!!! Tuosta saa varmasti moni hyvän idean tipulaan!! :smt023
Karnati

Viesti Kirjoittaja Karnati »

Minulla on vastaava häkki kanalan lattialla, se on kovassa kiireessä kyhätty ja kaipaa pientä parantelua, mutta ajaa kyllä asiansa näinkin.
Muutokset jotka haluan vielä tehdä ovat seuraavia: aukaistava katto jonka läpi kanat eivät voi kakata pesään, tukevammat "perustukset", mahd. liikuteltavat korkeammat alalaudat etteivät tiput pääse pesästä pois ellen niin halua. Lisää parannuksia seuraa varmaankin ensimmäisten tipujen koekäytettyä häkki. :smt004
Tällä hetkellä häkissä asustaa siis hautova emo, en päästä sitä pois häkistä lainkaan koska muut kanat käyvät hautojan kimppuun, häkissä kanalla on ruokaa ja vettä ja tilaa tepastella kakalle. Siivous ja haudonnan seuranta tapahtuu vielä erittäin hankalasti häkin yhdestä sivusta, jossa on vanerilevy irrotettavana ovena.
Ignooratkaa liat, otin viisaasti kuvan juuri ennen siivousta. :smt012

Kuva

Kuva
Suvianne

Voisko se muitten vihaisuus johtua ihan vain siitä, että lauma on uusi. Kaikki ei vielä tunne kunnolla toisiaan ja siksi käyvät paljon poissa olevan kimppuun.
meillä ainuat tappelut on kun alempi hautoo ja ylempi haluu samaan pesään munimaan.
Ja sitäkin tekee tosiaan vain vanhat rouvat :smt011

Luulen, karnati, että seuraava kerta menee paremmin. Eivät hyöki
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä olen ehdottomasti sitä mieltä, että emon on saatava hoitaa tipinsä, ihan kaikkia osapuolia ajatellen. Ihminen tuppaa muutenkin sekaantumaan siihen hommaan liikaa, parhaiten kaikki sujuu, kun antaa emon hoitaa poikasensa ja ihminen sitten keskittyy siihen emon hyysäämiseen eli kohtelee sitä kuin kuningatarta. Yleensä se on huonoa tuuria, jos emo sählää tipiensä kanssa jotain tyhmää.
Jos haluaa olla emon apuna, parhaiten auttaa, kun tarjoilee sille kaikki mahdolliset herkut eteen :smt003 Emo ei edes halua liikkua ensimmäisinä päivinä isolla alueella, joten pienelle alueelle eristys ei pitäis sitä stressata. Mulla on emo ja tipit ollu vain muutman päivän eristyksissä tai siis niin, ettei muut ole päässeet sinne. Lähinnä sen ajan, että tipit ovat saanneet levätä rauhassa kuoriutumisesta.
Suvianne

:smt023 Juu komppaan tuota.
ja olen ihan varma, että emon alla kasvaneet ymmöärtää paljon paremmin kanojen murteen ja sen kaikki vivahteet ja elekielen mutkikkaat kurvit ja tulevat parmmin laumassa toimeen. Eli kotikanoille emo on paras!!
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Kite, sullahan on hautojalla pesä maassa ja karsinassakin tilaa. Jos itsellä olisi samalla lailla orppi hautomassa, niin en tekisi yhtään mitään muuta kuin huolehtisin että on vesiastia niin että tiput ei pääse hukkumaan. Ja sitten kun ne kuoriutuu, niin huolehtisin että on sopivassa astiassa lähettyvillä vettä ja tipuruokaa. Aikuisen ruuan voi nostaa ylemmäksi. Sitten vain katselisin kun ne kasvaa siellä toisten joukossa, meillä ainakin on ihan hyvin näin onnistunut.

Ainut mikä voi olla hankalaa, on se että joutuu vesiastioita vähän virittelemään sopiviksi ja että tipuruokaa syö myös aikuiset. Eipä se kuitenkaan vaarallista ole. Eli luulenpa että selviät tipujen kanssa ihan ilman mitään isompia järjestelyjä kun on kuitenkin kiltti rotu kyseessä. En ainakaan ole kuullut vielä orpingtonista joka vahingoittaisi omiaan tai toisten poikasia, eli suojaus ei liene tarpeellista.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kiva kuulla tämä orpeista :smt001 , vaikka oma ainokainen kana ei vielä muni saati haudo :smt003
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin