Masentunut kanaemo?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kanaemo, jonka poikaset on kuoriutuneet vuoden vaihteen tienoilla on nyt vierottanut poikasensa, tai oikeastaan poikaset ovat vierottaneet emonsa. Ne eivät enää välitä emostaan. Yhtenä päivänä myös emo huitoi nokallaan poikasiaan pois, kun pyrkivät siiven alle orrella. Emo on nyt muuhun parveen palautessaan joutunut muiden silmätikuksi ja mennyt araksi. Nököttää yksin jossain nurkassa, eikä oikein syö eikä juo. Kupukin tuntuu tyhjältä. Ei näytä olevan muuten mitenkään ulkoisesti huonossa kunnossa, kuin mitä nyt alkaa laihtua, kun ei syö. Otin sen nyt muista kanoista erilleen iltapäivällä ja sain sen syömään ja juomaan, mutta sitten nököttääkin taas pyrstö matalalla jossain kohtaa, eikä näytä oikein innostuvan mistään.

Onko tuo jotain haudonnan jälkeistä "masennusta" vai mitä ihmettä tuolle on tapahtunut? :smt017
Miten tuon saisi piristymään?
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

No, voihan harmi :smt009 Yleensähän kanaemo itse vieroittaa tipunsa joko jättämällä ne täysin huomiotta tai joskus hyvinkin "kovalla kouralla" eli häätää tiput nokkimalla tai jopa päin hyökkimällä, jos pienemmät vihjeet eivät tarpeeksi auta 'kovakalloisiin' jälkeläisiin.
Ettei sillä mammalla olisi nyt joku sairaus...oireiden perusteella mulle tulee valitettavasti ekana mieleen marek, mutta toivottavasti se on väärä luulo...
Suvianne

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Miten olis se auroinko loma?
Laita erikseen se päiväki oikeen lämpimän lampun kanssa.
Meillähän ainokainen unohti munansakkin, kun vaan levitteli siipiään ja raajojaan "auringossa"
Mutta jos sulla jo on se mahollisuus, niin sitten ei varmaan auta.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Pitääpä virittää tuonne oma lamppu tälle aurinkomatkalaiselle ja kokeilla sitä.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Ilona

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kokeile myös cc-rehua kokkidioosin varalta. Jos jotain lintua syrjitään, mä olen tehnyt niin, että olen ripustanut nurkkaan orren korkeudelle kyljestä avatun kanisterin, jossa on rehua. Syrjitty voi syödä sieltä rauhassa orrella istuen, kun muut ovat lattialla.
Suvianne

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Onko kevät masennus hellittäny`?
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Lamppu jäi laittamatta, pistin sen takaisin muiden sekaan. On se vieläkin samanlainen nököttäjä. Mutta nyt se nukkuu erillisellä orrella ja nuo sen omat plymarikukkopojat tulee yöksi viereen samalle orrelle. :smt003

En oikeastaan usko, että sillä olis mitään sairautta, seurailen jos se tuosta virkistyisi. Huomasin muuten eilen, että jopa kukkokin ajoi sitä pois. Onko tuo muu parvi jotenkin suuttunut sille kun toi meluavan lapsilauman parveen? :smt017 :smt044
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minulla ollut vain kaksi tipuetta jotka kasvoivat muun parven keskellä ja minusta emot tipuineen elivät omaa elämäänsä parven reunamilla ja kukko ajoi aina emot pois ruokakupeilta, pääsivät syömään sitten kun muu parvi oli saanut tarpeekseen. Muutkin kanat yrittivät komentaa emoja, toinen piti puolensa ja säilytti asemansa kakkoskanana, toinen emo tippui arvoasteikossa pykälän alemmaksi. Heti kun vieroittivat tipunsa kukko kosiskeli emoja oikein olan takaa ja ne otettiin parveen takaisin, tiputkin sulautuivat joukkoon pikku hiljaa. Mutta meidän emot eivät olleet masentuneen oloisia. Onko sillä emolla sulkasato? Meillä pitivät sulkasadon tipujen ollessa parikuisia mutta meidän tiput kuoriutuivat elokuussa joten syksy ja sulkasatoaika oli tulossa, en tiedä miten talvella hautovat pitävätkö sulkasatonsa taas uudestaan? :smt017
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Ilona

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Meillä taas on ollut niin päin, että emot käyttäytyvät kuin euroopanomistajat ja löylyttävät kaikki poikasten lähelle tulevat, niin kukot kuin kanat. Itsetunto nousee päähän ja emosta tulee hetkeksi koko parven diktaattori. Jos kaksi tipuetta kuoriutuu samaan aikaan, emot nahistelevat poikasista keskenään. Kerran ylempiarvoinen emo ryöväsi suurimman osan alemman emon tipuista itselleen. Siivenaluset vaan pullisteli.

Mä vaan edelleen suosittelisin varmuuden vuoksi antamaan parvelle cc-rehua. Eihän sen emon välttämättä tarvitse sairas olla, mutta meillä kokkidioosioireet alkoivat juuri noin. Ensin alkoi nököttää yksi, sitten toinen ja näitä sairastuneita syrjittiin. Cc-rehusta ei kuitenkaan ole mitään haittaakaan. Jos teillä on broiskukasvattamo lähiseudulla, niin kysy sieltä. Sitä ei tarvitse antaa paljon, hiukan muiden rehujen joukossa. Onko emolla ripulia?
Suvianne

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Olen päättänyt kysellä tuota CC rehua varaksi.
Ajattelin, että sen vois vaikka pakastaa??

Minä ihmettelen nuita laumojen käytöstä.
Meilläkin asiat on kuten Ilonalla ja minusta niin se kuuluisi olla.
Onko konehaudonta tehnyt sitten kanat vihaisiksi tipuille??
Koska oikeasti tipujen tulisi saada olla laumassa ihan rauhassa. Ei edes kalkkuna tee tipuille mitään vaikka ne istuskelee välillä sen varpailla??
Siksikin olen emohaudonnan kannalla.
Ja olen päättänyt, että nuo Alhotr säilytän vain emohaudonnalla ja jos joku emo on surkee emo, niin en kerää munia. kyllä tuo hautoma ja hoitamisvaisto on arvokas asia. se ei saa kadota.

Tuosta käytöksestä, niin minusta kirjassakin lukee, että alempiarvoinen nousee asteikossa kun on tiput! Ei suinkaan laskeudu lauman ulko puolelle...
Ilona

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä olen ostanut cc-rehua 40 kg säkin kerrallaan ja siitä on riittänyt pitkäksi aikaa. Ei se pilaannu, jos säilyttää kuivassa ja viileässä.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Eipä ole muutosta tapahtunut. Tänään laitoin tuon nököttäjän tipuineen toiseen kanaparveen.
Pitää käydä huomenna hakemassa sitä cc-rehua. Siinä näytti olevan 3vrk varoaika jos aikoo lihaa syödä, mutta miten lieneen munien laita? Jos laitan sitä tuolle kanalle, niin kyllä sitä muutkin silloin syö, vai pitäiskö se ottaa yksiöönsä "kuurin ajaksi"?
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
smari

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja smari »

cc-rehua syöneitten kanojen munat ei ole elintarvikekelpoisia, siksi kokkidiostaattia ei munintarehuissa käytetä. Kannattaa myös muistaa että joillekkin eläinlajeille cc-rehut on myrkyllisiä ja olla varovainen jos aikoo niitä käyttää.
smari

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja smari »

Tulipa vielä mieleen, että cc-rehujen syötöstä voisi soittaa rehufirmoihin ja varmistaa vielä asioita, mm muniville syöttöä, jos aikoo niitä käyttää. Puhelinnumerot on firmojen sivuilla.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kiitos smari täsmennyksistä. Eli en anna sitä noille muniville sitten. Ellei tuo kauhean kallista ole niin meneehän se 40 kiloakin pikkuhiljaa tipujen kanssa.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Vastaa Viestiin