Emma hautoo koneella

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Emma

Emma hautoo koneella

Viesti Kirjoittaja Emma »

No niin, tästä se sitten alkaa :smt041, vihdoinkin. Kone on desifioituna ollut jo kotvasen aikaa, mutta munat saapuivat eilen. Hiukan ihmetellen hain postista latikon joka painoi melkein 5kg :smt017 -ihmettelin jotta johan on raskaat munat Plymouth Rockeilla, kiveäkö ne oikeesti onkin :smt005 .
Mutta laatikko oli mun mielestä tosi turvallisesti pakattu ja nerokkaan oivaltavasti (tosin en tiedä onko tälläinen menetelmä ihan yleinen käytäntö siitosmunien lähetyksessä). Sillä ne olivat pakattu hyvään kennoon, sanomalehteen ja ympärille runsaasti turvetta -näin oltiin estetty a)jäätyminen b)kosteushävikki c)iskut. :smt006 -terkut kasvattajalle, hieno homma!

Elikkäs näin:
KuvaKuva

Sitten vaan tutkimaan, joka muna oli ehjä, yön yli niiden annoin levätä (huolehdin että ovat kostean liinan suojissa), kun samalla jälleen puhdistin koneen ja laitoin sen surraamaan -aamupäivästä tarkistin säädöt ja kaikki näytti olevan kunnossa -10kpl rokkimunaa sitten laitoin keltaisen (covatutto 16) keinomamman masuun.

KuvaKuva

Tosta Covatuttosta on ollut juttua ja olen itse huomannut mittauksissa jotta todellakin se tarvitsee molemmat vesikourut täyteen vettä jotta kosteus nousee ja sitten minä ainakin laitoin vielä pyhkeen sen ympärille ettei lämpöhävikki olisi niin suuri eikä mahdolliset ilmavirtaukset tms vaikuttaisi muoviin -joka nopeasti ottaa kylmän itseensä.

Hatara kun on aikuisen naisen mieli, tai siis minun :smt003 , toisinaan -olen asentanut koneen lähelle muistitaulun josta voin välillä tsekata jotta mitä ne lukemat nyt sitten pitäs olla -ja ehkä voin vähän herättää muidenkin mielenkiitoa tähän asiaan :smt047 -siis meidän perheessä.

Kuva
Viimeksi muokannut Emma, 11 Helmi 2010, 06:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rusina

Re: Emma hautoo koneella

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mä olen onnistunut covatuttolla kunnolla vain silloin, kun lämpö on ollut kananmunien YLÄPINNALLA n. 39,5 C eli 102 F. Lämpö ritilällä on ollut niin paljon matalampi, että munan keskilämpö on ollut silloin oikea (ja se KESKILÄMPÖ on se ratkaiseva!) Kannattaa mittailla lämpöä perinteisellä kuumemittarilla. Mulla kaikki yritykset hautoa tuota matalammalla lämmöllä (kuten koneen ohjeet neuvovat) ovat päätyneet katastrofiin, tiput kuoriutuvat monta päivää myöhässä ja suuri osa kuolee muniin. Samoin kannattaa vaihdella munien paikkaa reunoilta keskelle, lämpiävät silloin tasaisemmin.

Nämä ovat vain mun kokemuksia tuosta koneesta, eri olosuhteissa voi tietysti toimia eri tavoin. Meillä kun on viileä talo ja lämpö vaihtelee puulämmityksellä paljonkin...

Peukutusta haudontaan! :smt023.
Emma

Kiitos Rusina, mulla on tulla munien keskellä pieni saviastia joka itseensä kerää myös lämpöä (tarvittaessa voin laittaa siihen myös vettä ja lisätä näin kosteutta) ja tasoittaa myös sitä -en ole mittaillut lämpöä ollenkaan ritilätasolta vaan ilmasta munien päältä suunnilleen, olen säätänyt siihen lämmön 38 asteeseen, eli uskoisin että se on varmaan nyt termostaatissa juuri toi sun mainitsemasi lämpötila. Silmä kovana mä kyllä nyt tarkkailen tilannetta enkä anna lämmön laskea, toivon todella että edes pari kuoriutuis, olis sekin jotain.
Emma

Koneessa on pysynyt lämpö tasaisena munien ympärillä lämpö on 37.6 astetta. Läpivalaisin munat tänään ja jokainen muna on on lähtenyt kehittymään, suonet näkyy selvästi :smt041 Nyt sitten vaan odotellaan ja pidetään säädöt kohdillaan :smt025 Ensimmäisen vesitestin teen sitten kun päiviä on tarpeeksi haudonnan aloituksesta.
viiriäiset

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Hienoa itsellä juuri konessa yksi tipu kuoriutumassa(samakone)
Onnea haudontaan! :smt041
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Tsemppiä haudontaan!!! :smt041
Emma

Kiitos tsempityksestä!

Haudonnan 7vrk on menossa. Tässä välissä olen opiskellut munan kehitystä muniksen linkkejä kahlaten ja siitä innostuneena sitten tänään läpivalaisin munat, sillä silmän pitäisi nyt näkyä ja sikiö liikehtiä.

No nyt olen yhden munan jo aikaisemmin poistanut, sillä siinä oli selvä särö jonka kautta tuli veri ulos -joten sitä ei voinut teipatakaan enää, vaan hävitin munan (no tietty katsoin ensin miltä sisältö näyttää) ja oli sekin alkanut kehittyä hyvin. Eli nyt siis yhdeksän munaa koneessa.

Läpivalaisussa kahden munan kohdalla olen epävarma sen kunnosta, sikiö on pusseineen asettunut kummasti toiseen laitaan munaa eikä kellu niin vapaasti kuin muissa munissa, silmä näkyy, mutta liikettä ei -seurataan mitä niille tapahtuu, punaista rengasta ei kumminkaa ole näkyvissä. Muissa munissa näkyi silmä, joissain sikiönkin erotti oikein selvästi ja liikettä oli niissä kaikissa. Aika mystistä pidellä tuolla tavalla uutta elämää käsissä :smt004 .

Lämpö koneessa on yhä tasaista 37.6 ja kosteus samoin, huomenna teen vesitestin, munia kääntelen tasaisen epätasaisesti (niinkuin tuoll monet oppaat kehottaa). Nää esikoiset saa kyll paljon ekstrahuomioo nyt osakseen -tulee varmaan tosi vaativia kakaroita :smt005 .
Emma

Ja sitten tänään tein vesitestin, kahdeksen munaa sojotti pystyssä kuten pitikin ja yksi makasi pohjalla -se samainen muna jossa jo eilen katsoin että koko sikiö oli jäänyt toiseen laitaan kummasti -läpivalaistessa siinä on selvästi verisuonet ja silmä näkyy, ei vieläkään merkkiä renkaasta tai punaisuudesta muuten, mitä teen :smt017 ? Kertokaas viisaammat, annanko olla koneessa vai otanko pois ?
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Anna olla koneessa vain. Kyllä siitä tipu tulee. :)
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Emma

:smt006 kiitos maatiaiskukko, minäpä jatkan senkin munan haudontaa sitten rauhassa, mukavaa että vastasit.
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Itse en tuon vesitestin perusteella oikeastaan enää viime haudonnoissa ole tehnyt mitään munien haudonnasta poistamiseen tähtääviä johtopäätöksiä. Sen jälkeen kun sain mielestäni haettua sopivan kosteustason haudontaan, en ole enää testaillut muutoin kuin läpivalaisemalla. Jos läpivalaisussa on selkeästi tipu kehittymässä, mutta ei muusta varmuutta, muna kannattaa jättää haudontaan ja poistaa vasta myöhemmin jos se osoittautuu, ettei kehity samaan tahtiin kuin muut ( =>kuollut ). Varsinkin loppuvaiheessa läpivalaisu saattaa näyttää tosi oudolta, mutta sieltä niitä vain sitten tipuja tulee. Loppuvaiheen läpivalaisussa kannattaa etsiä liikettä siitä ilmatilan reunasta, se on merkki elävästä tipusta. Mutta ei siellä aina sitä liikettäkään näy.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Emma

Haudonnan 14 vrk menossa -tänään läpivalaisin ja tein vesitestin, läpivalaisu osoitti että isoja ovat, mutta toiset selvästi edellä tai sitten toiset jäljessä (riippuu miten katsoo :smt005 ), vesitesti todisti saman; osa munista kelluu jo pinnalla, osa vielä välivedessä pystyssä -heh ja se yksi kellottaa syrjällään pohjassa, mutta läpivalaisussa näkee että ilmatasku onkin sivussa ja verisuonia kyllä on ja kasvua ihan selvästi -mut saas nähdä sitten ens viikon alussa jotta mitä tulloo, joos tulloo :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hieno juttu, että homma etenee! Peukkuja! :smt023
kanatar

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Milloin sinulla oli pienten laskettuaika?
Mielenkiinnolla seuraan ketjua. Meillä on sama aparaatti. Syksyllä ja kesällä onnistui vielä jotenkin, mutta nyt talvella meni pipariksi, epäilen liiallista vetoa. Asutaan vanhassa talossa ja laite oli lattialle. Nyt on viirunmunat testina koneessa ja kovemmilla lämmöillä, enemmällä vedellä ja keittiön pöydällä parhaalla paikalla.

Onnea haudontaan!
Emma

^ :smt006 kiva että seurailet. Tänään on 19 haudontavuorokausi menossa, eli ke-to pitäs jo olla jotain näkyvissä, jos tuo nyt onnistuu. Tarkka kyllä olen ollut ja lämpö on tasaisen varma, kosteus samoin. Viimeinen läpivalaisu oli eilen -näyttää sen mukaan siltä että vain neljä munaa on täysin kasvaneita -muut todennäköisesti kesken jääneitä. Tyytyväinen olisin noista neljästäkin. Jos ei mitään sielä tule niin ainakin olen tehnyt parhaani -alottelija kun olen tässä asiassa, tietty harmittais ja sen jälkeen kyllä harkitsien yritänkö enää hautoa mitään.

Nyt en enää kääntele munia, kurkin vaan muovin läpi malttamattomana jossa näkyykö mitään -edes vähän liikettä tms :smt005

No muttas, vielä ei tehdä päätöksiä suuntaan tai toiseen -nyt vaan odotellaan ja se on tosi vaikeeta, heh.
Vastaa Viestiin