Kana munii orrelta!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Karnati

Kana munii orrelta!

Viesti Kirjoittaja Karnati »

Onkohan tällainen yleistäkin vai onko minun Maijani vain harvinaisen typerä?
Olin laittamassa kanoja iltapuulle eli vaihdoin vesiä ja tarkistin ruokakuppeja, useimmat kanat olivat jo orrella ja ylimmällä orrella seisoskeli Maija-kana kukon kanssa nyhjäämässä.
Äkkiä kuului plumps-kops ja näin vilaukselta kuinka muna tipahti lattialle. :smt103 Maija seisoskeli tyytyväisenä orrella ja muna meni säpäleiksi maahan.
Aamulla oli toinenkin rikki mennyt muna maassa, silloin ajattelin sen olleen jonkun lattialle munima, jonka kanat olivat rikkoneet, mutta todennäköissti tämä sama episodi on siis käynyt eilenkin.

Onko tällainen tavallista ja voikohan asialle tehdä mitään, ei ole kiva jos Maija rikkoo kaikki kauniit munansa omaa typeryyttään..? :smt009
viiperi

Re: Kana munii orrelta!

Viesti Kirjoittaja viiperi »

Minä en osaa kyllä neuvoa mutta tulee heti mieleen että alle vois panna jonkun patjan :smt005 Mutta varmaan jollain toisella on parempia neuvoja. :smt040
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Minulla sama ongelma. Nuori, munintansa vasta aloittanut jättikoch tiputtaa orrelta munan. Meillä on onneksi niin paljon purua alla ettei mene rikki. En tiedä millä opetan pesään, kun just siirsin pari vanhempaa pesään munivaa kanaa Nurmeksen kukolle toisaalle, että ne ei oo mallia näyttämässä... :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulle tuo on tuttua!!
Aina välillä näin käy. Paikan vaihto tai uusi munija.
Eli pesiin houkutus munat ja odottelua. Oliskohan sitkein tehny 5 munaa orrelta. Kyllä on aina pesän sitte löytäny!!!
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kanalla pitäisi olla luonnostaan tarve mennä pimeään ja rauhalliseen paikkaan munimaan, mutta onhan niissä niitäkin yksilöitä, jotka eivät sitä jostain mystisestä syystä itse tiedä ;)
Jos huomaa kanalla olevan "munahädän", niin sen voi nostaa pesään. Jollekin kotkolle riittää yksikin nosto, mutta sitten on niitä sitkeitä sissejä, jotka oppivat vasta n. miljoonan yrityksen jälkeen.
Mulla nuorikot oppivat aika helposti ja yleensä ihan itsekseen pesiin, mutta ongelmia tulee keväällä ja syksyllä, kun on käytössä ulko- ja sisäpesät. Pahimmat mammat olen joutunut jumittamaan pesään "vasaralla ja nauloilla" eli jumittanut levyn avulla siihen pesään, johon niiden pitää (mun mielestä) minäkin vuodenaikana munia. Ovat oppineet kyllä!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Onko Maija ihan vasta alkanut munimaan?
Mun kokemusten mukaan kaikki kananuorikot ei vaan heti osaa tunnistaa munahätää.
Meilläkin on nuorikot ensi muniaan plumpsautelleet orrelta tai lattialla hääräillen. Sittenkin, vaikka ovat hyvissä ajoin ennen munimisen aloittamista käyneet päivittäin pesissä pyörimässä ja pesänpehmukkeita järjestelemässä.
Ihan justiinkin meillä yksi ruskea kananuorikko (joka nyt elelee Os2n kanalassa, terkkuja sinne :smt006 ) muni ihan täydellä show:lla. Järjesteli itsensä pesään ja makoili siellä hyvän aikaa, ja varsin sitkeästikin, joku muu oli käynyt yrittämässä samaan pesään ja tämä nuorikko oli saanut nokkaisun harjaansakin niin että kapea verinoro juoksi pitkin päätä. Aikansa tätä toimitusta pesässä suoritettuaan kömpi pesästä ja piti senpäiväisen kaakatuskonsertin, että harvemmin kukaan kana munimisesta niin kovaa tiedottaakaan! Satuin justiin häärimään tallissa silloin ja meninkin samantien kokemaan pesän, joka oli tyhjä! :confused1: Ja kun pehmukeheiniäkin oli vähänlaisesti kipaisin noutamaan täytettä... ja takaisintullessani oli lattialle ilmestynyt märkänäkiiltelevä pikku muna, jota toiset jo kiinnostuneena nokkivat!
Sama nuorikko muni toisenkin kerran lattialle ja sitten munat vihdoin alkoivat osumaan pesiin.
Samaten meillä joskus toisen nuorikon ensimuninnan epäonnistumisen ehdin juuri pelastamaan, se oli järjestellyt itsensä pesään ja istunut siellä myös hyvän aikaa ja sitten poistunut orrelle, sattumalta huomasin sen siinä äkistelevännäköisenä ja ehdin juuri nostaa pesään kun muna plumpsahti kanasta :smt003

Mutta ihan varmasti kannattaa tarkistaa pesät, että on varmasti Maijallekin mieluisia pesiä tarjolla ja mielellään laittaa joku houkutusmuna vielä pesään.
Karnati

Kiitos vastauksista!
Nämä minun kanani ovat siis aikuisina haettuja, enkä tiedä yhtään mitään niiden taustoista. Uskoisin että Maija on nuorehko kana, mutta varma en voi olla.
Aamulla oli taas yksi rikkonainen muna orren alla, mutta se voi olla muiden rikkoma, lattialle munittu muna myös..
Maija on kyllä molempina päivinä hyvin touhukkaasti rakentanut itsellen pesää kukon avustamana, mutta aikansa siellä pyöriskeltyään ja kotkoteltuaan lähtenyt takaisin muihin puuhiin munimatta.

Tänään kun huomasin Maijan taas pyöriskelevän, pistin kaupan munan pesälle houkutukseksi, mutta Maija ei ollut moksiskaan, pyöriskellessään potkaisi munan lattialle ja sinne se hautautui heinien sekaan.

Maija on tämännäköinen komea risteytys(?)kana:
Kuva
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kärsivällisyyttä! :)
Kyllä ne siitä pesiin oppii kunhan tottuvat. Viikko kaks ja ovat kuin kotonaan!!
Karnati

Jei!
Nostin Maijan komeimpaan pesään mitä talosta löytyy ja kyllä Maija vaikuttikin onnelliselta.
Kymmenen minuutin päästä kun kävin katsomassa, oli Maija muninut pesään kauniin munan (tosin siinä oli muutama särö että liekö Maija polkenut sitä, rikki muna ei onneksi ollut) ja Maija touhusi tyytyväisenä lattialla.
Ehkä se tosiaan tästä.
Kananeiti

Viesti Kirjoittaja Kananeiti »

meidän Hertta kana on kerran tehnyt saman lailla se luultavasti menee ohi ajan myötä :smt045
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tossa aiemmin syksyllä kun kävin iltanavetalla aikas myöhään, huomasin tehotytöiltä tulevan nahkamunia orrelta. Johtui ilmeisesti että myöhäinen käyntini häiritsi niitä, koska aikaistettu navettakäynti lopetti munien putoilemisen.
sokeripussi

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Meillä muutama kana kun vasta aloittelivat munintaan, munivat kans orrelta alas ja välillä oli ruokintapöydällä ja ties missä niitä munia. Tätänykyä kaikki vaan tahtovat munia yhteen ja samaan pesään :smt005 No on ainakin helppo kerätä munat kun ovat kaikki sieväti samassa kasassa :smt005
tyyne

Viesti Kirjoittaja tyyne »

:smt035 ...jes, täältä tuli päivän pelastus! Se parhaiten nauraa...joka munanettiä lukee! Koko h-vetin päivä on menny ällöttävien/pakollisten/hermojaraastavien paperitöiden parissa ja kun tulin tänne tuulettamaan ajatuksia ni löyty päivän paras!!! Tään ketjun alotus, tai paremminkin tuo ensimmäinen vastaus! Hyvä viiperi :smt023 Sain täydellisen hepulin, siis loistava vastaus, patja alle :smt044
Kun on oikeen pahalla päällä ni täältä saa kyllä hyvät tuulet takaisin! Ihana palsta ja huumori kukkii :smt038
Chilam

Viesti Kirjoittaja Chilam »

meillä kalkkuma munii orrelta, tai pihas kävellessään, ihan ohimennen. yleensä orrelta kumminkin. Alotti muninnan ehkä syyskuus (elokuu?) ja koko ajan tehny samaa.. Onpa orsien alla paljo pehmikettä, saa ehjänä napata siitä..
snnaanna

Viesti Kirjoittaja snnaanna »

Äsken löysin munan orren alta, rikkihän se oli mennyt :( nämä kanat munineet vasta parisen viikkoa, mennee nuoruuden ja kokemattomuuden piikkiin. Mutta kyllä siinä oli ihmettelemistä, onneksi tämä ei kuitenkaan ole täysin tavatonta, kerkesin jo huolestua.
Vastaa Viestiin