Luovuttaako kanat lämpöä ulospäin?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Xaus

Luovuttaako kanat lämpöä ulospäin?

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Siinähän se kysymys oli. Näin paukkupakkasilla tuli vain mieleen, että miten paljon kanat itse lämmittävät kanalaa.
ann75

Re: Luovuttaako kanat lämpöä ulospäin?

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Ainakin toisiaan lämmittää, jos ei niin kovasti ilmatilaa saakaan pidettyä lämpimänä. Ja vastakkaisista mielipiteistä huolimatta mä oon sitä mieltä, että kanala kanoilla on lämpöisempi kuin kanala ilman kanoja :smt003 (kukas sitä nyt lämpölamppua ja pattereita hehkuttais tyhjässä kanalassa muutenkaan) :smt043

Juuei, eipä tainnut auttaa mun kommentti..
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kaksikiloinen kana luovuttaa lämpöä 10 wattia, samoin kuin kiloinen broileri. Puolikiloinen broileri "lämmittää" viiden watin teholla.
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Kiitos! :smt001
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Kaksikiloinen kana luovuttaa lämpöä 10 wattia, samoin kuin kiloinen broileri. Puolikiloinen broileri "lämmittää" viiden watin teholla.
Onko nää nyt tuotantokanojen wattimääriä? :smt017 Kert onhan se ihan selvää että mun joku karaistunut tyrnis luovuttaa aika paljon vähemmän lämpöä kuin joku häkkikanalan hybridi...
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Luultavasti ovat tuotantoeläinten arvoja. Olen joskus tilannut ison nivaskan MMM:n ohjeistusta eläinsuojien vaatimuksista ja sieltä nuo poiminnat. Kanan kohdalla on vaan "Kana"...ei eritellä sen kummemmin, mutta tuskinpa tätä(kään) on tutkittu 'harrastekanojen' osalta. Niillä on kuitenkin lähes aina huomattavasti parempi höyhenpeite, joten varmaankin lämmöt pysyvät paremmin "iholla", eivätkä haihdu ilmaan.
Mutta sehän näistä arvoista käy selville, että kanoja pitää olla paljon, jos meinaa niiden tuottamalla lämmöllä jotain hyötyä saada. (Joo---se palava kestopehku on sitten ihan eri asia...)
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

+++ eristys. :smt023
Mitä enemmän sitä lämpöä hukataan, sitä enemmän tarvitaan lämmittimiä. Kyllä näkee meidänkin kanalassa tällä kelillä kuuran kertymisestä missä on kylmä nurkka.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Ja maatiaiskana ei paljoa muuten hukkaa lämpöä. Ei oo selät kuurassa näilläkään pakkasilla varmaan ollut kellään?
Lehmä taas makaa paikallan lämpimässä oljessa tyytyväisenä. Mutta selässä on kuuraa ja lämpöä karkaa.
Mutta näitä jos yhdessä vois pitää, niin siinä olis lämmittimiä kerrassaan.
Vastaa Viestiin