viiriäis haudonta operaatio1,2 ja tuleva3

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

viiriäiset

viiriäis haudonta operaatio1,2 ja tuleva3

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Hei!
Olen juuri rekisteröitynyt.
2min sitten tilasin covatutto16 koneen ja juoma astian.
Elikkä olen rakentanut yhden koneen, haudonta meni päin pyllyä! kaikissa alkio mutta kuolleita :smt010
Toinen kone on huono, lämmöt heittää keskeltä reunaan ero noin16 astetta.
Covatutosta olen kuullut sitä jä tätä että huone lämpö vaikuttaa hirveästi, mutta meillä lämmöt on tasaisesti 19c ilmalämpöpumpun ansiosta sekä keskuslämmityksen.
Viiruja minulla on 6+1kukko. Kukko on niin ahkera tekemään hommansa ettää naarailla ei ole enää niska höyheniä :smt003 ja joka muna on aina ollut hedelmöittynyt (kukko on tehnyt hommansa :smt047 ) joten hedelmöittymisestä ei olekuoriutumis %. kiinni vaan koneesta
Kuinka kauan kestää että poikaset voi lauittaa ulos leikkimökkiin jossa lämpö noin15c-10c muiden viirujen sekaan asumaan? Muuten asiat on kunnossa, poikasille on oma pahviloota huoneistossa ja siellä lamppu sun muut, mutta pikku tiput puuttuu. :-"

Tuliko tarpeeksi epäselvästi
Viimeksi muokannut viiriäiset, 18 Helmi 2010, 14:28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Re: viiriäis haudonta operaatio1

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Onnea haudontaan!

Kommentoin juuri tuonne omaan viiriäishaudontaviestiketjuuni omien viiriäisteni tilannetta. Otin niiltä nyt 4-viikkoisina lämpölevyn pois, kun näyttävät pärjäävän jo ilman lisälämpöjä.

p.s: hautomo.netistä löydät lähes samaan hintaan myös kiinteällä lämmitysvastuksella ja elektronisella lämpötilaohjauksella varustettuja koneita, jotka eivät ole niin herkkiä pienille huonelämpötilan vaihteluille. :smt023
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Covatutto on hassu ufokone, jonka kanssa toiset onnistuvat ja toiset epäonnistuvat. Kannattaa koekäyttää samalla munamäärällä, jonka aikoo hautoa. Koneessa (ainakaan vanhemmassa mallissa) ei ole kosteusmittaria, joten se pitää hankkia erikseen ja koneen omaan lämpömittariinkaan ei ole välttämättä luottamista. Myös kuoriutumisvaiheen kosteudennosto kannattaa kokeilla etukäteen. Munien paikkoja kannattaa vaihtaa kääntelyn yhteydessä (reunoilta keskelle ja keskeltä reunoille).
Onnea haudontaan! Kerrohan miten se edistyy.
viiriäiset

Joo noita koneita kattelin mutta päädyin covatuttoon.
Taas oli 4munaa pesäkopissa yhdessä kuopassa tämä on jo 6kerta. Hautomis into lopahtaa, siis aina tulee 4-6munaa pesään ja viikon olen niitten antanut olla mutta viirulla ei into riitä hautoa 2pv enempää :smt013
Yritin kuvata lintuja mutta kukko oli aralla päällä, ja muut 6 kyhjötti pesäkopissa tämä on aina sama homma eli eivät kesyynny no en käykkään siellä kuin 3krt päivässä joskus en kertaakaan kun vettä riittää ja automaatti valot.
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Mulla oli tipuina viikon pari sisällä nuo viirut. Nyt ne on kanalassa n. 1m korkeudella verkkoseinäisessä häkissä ja minusta nuo on aika kesyjä. Varmaan se vaikutti kun oli tipuna sisällä lasiseinäisessä tipulaariossa, jota kävi lapset ja akuiset seurailemassa, niin kai ne kesyyntyi siinä.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
viiriäiset

Juu nuo munivat viirut on ostettu isommalta lintu tarhalta joten niitä ei ole ehditty hoivata vaan käyty tekemässä pakolliset hoito toimen piteet.
Mutta ne toivottavasti tulevat tipit niin aion lelliä niitä oikein kunnolla eli koulu saa jäädä :smt054 Jos linnut kesyttää lelleiksi ja laittaa ei niin lellien viirujen sekaan niin pysyvätkö kesyinä? Veikkaisin että muutkin kesyyntyy kun toiset hyppii käsille(ottavat esimerkkiä)?
viiriäiset

minulla on 60cm leveä 30cm syvä ja 35cm korkea tyhjä akvaario. Sain akvaarion 2geggoa ja muuta roinaa ilmaiseksi j gegot kuoli teimme siitä akvaarion no lähdimme lomalle, siirsimme kalat meidan 150l akvaarioon muiden sekaan. en ole siirtänyt kalja takaisin ja akvaario on tyhjillään huoneessani joten olisiko siinä aihetta tipulaksi? tekisin avattavan hyttys verkko katon ja geggojen vanha lämpölamppu sinne :smt038
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Akvaario käy hyvin. Minulla on pari silkkikanan tipuja juuri nyt yhdessä akvaariossani, se on vaan isomman kokoinen. Viiriäisiä olen myös pitänyt alkupaivät/ viikot akvaariossa verkkokannella varustettuna.
viiriäiset

Monta tipua tommoseen mahtuu ? Tipuja tartteisin noin 30 mutta teen kerralla 3-5 satseja saa enemmän huomiota per tipu =tulee kesympiä ja muutenkin on kiva puuhailla koneitten kanssa :smt041
viiriäiset

lainaus:2min sitten tilasin covatutto16 koneen ja juoma astian.

Ei ole tilaus vielä lähtenyt arggh polttaa niin paljon!! miks tilata jouluna hölmö :smt044 :smt021 hyvä jos keskiviikkona saan kojeen :smt021

muoks: Akvaariossa on nyt kansi. L-rimoista kehikko ja hyttysverkosta kansi siihen pala vaneria erääseen nurkkaan ja siihen kansi kun oppivat lentämään huolto tapahtuu siis kannellisesta 12x12cm reijästä. Miten laitan, kuvia apua?ok onnistu mutta kuin kuvan saa näkymää tohon alas?

http://www.aijaa.com/v.php?i=5452672.jpg
viiriäiset

Ei kuulu konetta vielää argh! :blob6:
kukkokiekuu

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Ei ole helppoa viiriäisten haudonta, kolme satsia meni pilalle, nyt vasta onnistui.Jokainen kone on näköjän yksilöllinen tapaus, itselläni on kaksi erilaista konetta, ja todellakin erilaista.Toisen täysautomaatini, jätin suosiolla kakkoskoneeksi, ja kuoriutumiskoneeksi, puoliautomaatti on nyt se parempi kone.

Muuten , olen tässä puoliautomaatissa kääntänyt munat käsin hellästi aivan kuin kuvittelisin kanankin tekevän,pehmeästi pyöritellen, väliritilät heitin nurkkaan.
Ilmankos nämä tipuset pyrkivät aivan syliin ja syövät kädestä.
Aivan vanhan anarkistikukkismummon sydän on sykkyrällä onnesta. :smt007 :smt054
viiriäiset

Mites covtutossa lämmön säätö kuulin että sininen ruuvi pitäisi ruuvata pois ja alta löytyy pienen pieni messinkiruuvi?Ja lämpö anturin paikka on huono eli pitäisi munen seassa olla erillinen lämpö mittari? Muuten kone on kuulemma ok. Kosteus mittarina minulla tulisi olemaan kalibroitu hius mittari. Pitäisikö ostaa uusi ? Entä kääntely pitäisikö munat olla jonkin pehmeän päällä jotta munat ei kolisisi pehmeällä alustalla. Jos haluan 3-4 tipua monta munaa kannattaisi koneeseen laittaa ( haudon ensimmäistä kertaa koneella) Jos se vain tulisi sieltä postista :smt017 Olisiko 7 sopiva määrä?

Anteeksi kysymykset haluaisin onnistua kerrasta ja saada pari tipua :smt055 :smt060
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Elä hyvä immeinen pyytele anteeksi kysymyksiä! Nuohan ovat sitä paitsi vallan mainioita kysymyksiä :smt002
Lämpömittariksi käy vaikka semmoinen 'vanhan ajan' kuumemittari eli semmoinen ei-digitaalinen. Kosteusmittarisi kuulostaa hyvältä. Jos pehmustat hautamakoneen munaritilän, niin se pehmuste saattaa haitata kosteuden siirtymistä vesitilasta. Viirut eivät ole helppoja haudottavia, joten laita tupla/triplamäärä tavoiteltuun tipumäärään nähden. Jos käy niin onnekkaasti, että tulee liikaa tipuja, niin ylimääräisille tuntuu olevan kovastikin kysyntää :smt004
viiriäiset

No niin sain vihdoin ja viimein postista sen lapun ja eiku hakemaan. Nyt koneen lämpö näyttää 100f tasan Keskellä muna ritilää 37.8c eli kyvä on reunoilla on viileämpää mutta munat tulee keskelle. Eli 14 munaa olisi ok. Jännittää ja huomenna vielä täytyy paukuttaa niin mitenköhän menee välin sytyttää rakettia sitten sanoo:Käyn munanetissä ja tsekkaan koneen moro! :smt017
Vastaa Viestiin