munien heittely pitkin poikin...
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
munien heittely pitkin poikin...
Onko lien oikee paikka mihin kirjottaa ja kysyy....Näin meillä....Nyt Lilli hautonu koht kolme viikkoa ja toine kana kököttää kans ja samaa pesää välillä (munia),nyt Ellu ottannu omiinsa muutaman ja hautoo myös...mutta miks ihmeessä ne viskoo munia pitkin kanalaa...jopa semmoisii missä on jo alkua??Leikkiiks ne vaih mitä....?
Lilli kun aloitti pesässä kököttämisen,se keräs kaikki munat alleen,pikkane kana ku on,niih parhaaimmillaan alla oli kymmene munaa...nooh nyt ku toinen kana tää Ellu kans hautoo,niih viskelevät munia pitkin......MIKÄ niitä mättää?

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Re: munien heittely pitkin poikin...
Kinkkinen kysymys, kun kukaan ei ole vielä vastannut. Mulle tuli mieleen, että oletko varma siitä, että se on hautova kana, joka viskoo munia? Hautovatko nämä Lilli ja Ellu nyt omissa pesissään vaiko samassa pesässä? Jos samassa, niin niillä taitaa olla riitaa, että kumpi saa hautoa mitäkin munaa ja siinä kähinässä syytävät munat vahingossa "pellolle". Jos ovat omissa pesissään, niin onko mahdollista, että muut kanat käyvät hämmentämässä haudontapesissä tuhoisin seurauksin?
Kunnollisessa hautomakuumeessa oleva kana pyrkii haalimaan alleen kaikki munat, joihin ylettyy, eikä se syydä munia pois pesästä. Yksi asia, joka kannattaa varmuuden vuoksi tarkistaa, on ulkoloiset. Ne voivat häiritä niin paljon, että hautojalla on tuskainen olo eikä malta hautoa kunnialla loppuun saakka.
Kunnollisessa hautomakuumeessa oleva kana pyrkii haalimaan alleen kaikki munat, joihin ylettyy, eikä se syydä munia pois pesästä. Yksi asia, joka kannattaa varmuuden vuoksi tarkistaa, on ulkoloiset. Ne voivat häiritä niin paljon, että hautojalla on tuskainen olo eikä malta hautoa kunnialla loppuun saakka.
laitoinkin jo johonkin osioon että meillä silkki hautoo ja toinen tunkee välillä samaan pesään on myös muninut sinne,rosvoo hautovalta myös muutaman munan ja hautoo hetken jonka jälkeen jättää munat ja siihen ne jäävät sittten pesän laidalle kylmettymään,kävin niitä sitten tuuppimassa oikean hautojan alle.loppujenlopuksi laitoin hautojan pesän eteen kevyen levyn ettei toinen pääse sinne lainkaan,käyn 2-3 krt.päivässä ottamassa levyn hetkeksi pois jos hautova kana haluaa jaloittelemaan,sinne pesään laitoin myös vettä ja ruokaa kanalle.
Juu niin samoja kokemuksia mulla. Kyllä se olis hyvä saaha alussa hautova kana eristettyä.
Meillä kun pomo kanat ovat vanhoja jotka ei omaa hautomakuumetta ollenkaan. ja ne kyllä tekee ja menee minne haluaa.
Jos pomot hautois itse, niin tuskin olis nuita ongelmia.
Ja kun mulla loppui olki ja laitoin purua niin osa meni sinne kylpee ja munat lenteli pitkin poikin
Meillä kun pomo kanat ovat vanhoja jotka ei omaa hautomakuumetta ollenkaan. ja ne kyllä tekee ja menee minne haluaa.
Jos pomot hautois itse, niin tuskin olis nuita ongelmia.
Ja kun mulla loppui olki ja laitoin purua niin osa meni sinne kylpee ja munat lenteli pitkin poikin

jep,meillä kun on heppa ja lampaita niin on tuota heinää aina ja kanat tekevätkin aika syvän pesän heiniin joten munat kyllä pysyy paikallaan aika hyvin siellä pesässä mulla on pahvilaatikko alassuiten koppina.
mun kanalassa lentelee pesämunat. ne on puisia askartelumunia, joten eipä se nyt niin haittaa, mutta melkein joka päivä on varsinkin lattiatasossa olevista pesistä viskottu pesämunat ulos. yhden kerran näin kun yksi rouvista meni munimaan ja heivasi puumunan hemmettiin pesästä ennen kuin ryhtyi "munasille". olen myös epäillyt yhtä tomeraa pikkukukkoa joka on ruvennut istumaan pesissä ja järjestämään niitä rouville sopiviksi. se saattaa pyöriä ja hyöriä niin, että oljetkin on puolet lattialla kun herra tekee sopivaa pesää.. mutta kaksi hautovaa kanaa eivät ole kyllä heitelleet muniaan mihinkään. oletankin, että munimaan menevä kana helposti viskoo munat lattialle touhutessaan, ei hautova. hautojat näyttää melkein laskevan munansa palatessaan pesään jaloittelutauolta, niin tarkasti ja antaumuksella ne niitä järjestää ennen kuin istuvat päälle.
Tuo on kyllä ihme juttu. mutta mulla kanss ne hautovat taitaa osaa laskea munansa kun syksyllä otin pari pois niin huuti ja kurnutti pari päivää niiku ois ollu poikasia tulollaan.Kun laitoin10 alle ja ne 2 oli aina ulkoreunalla ja ihan kylmiä niin aattelin etteivät mahdu sen alle