kehtaako ees kysyä...
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
kehtaako ees kysyä...
Täysin ummikkona mietin - olen lueskellut tuota haudontaopasta ihan vain mielenkiinnosta, mulla ei ole kanaa sen paremmin kuin munaakaan. Sitten oli topic patterihaudonnasta, siinä tuli myös lämpölampulla haudonta ja jossain muistan jonkun laittaneen munat suurinpiirtein pannulapun alle.
Eli haudotteko/onko mahdollista hautoa munia muutenkin kuin koneella? Miten? Varmaan ainakin vaativampaa?
Eli haudotteko/onko mahdollista hautoa munia muutenkin kuin koneella? Miten? Varmaan ainakin vaativampaa?
Re: kehtaako ees kysyä...
Voipihan tuota kokeilla! Kulkeehan sitä tarinaa miten kananmunat oli kuoriutuneet karvalakissa keskuslämmityskattilan päällä mutta tuuria siinä tarvitaan, ja paljon!
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Mukava kysymys! Periaatteessahan se haudonta pitäisi onnistua ilman "oikeaa" konettakin, jos keksisi semmoisen paikan/tilan, jossa lämpötila ja kosteus vastaisivat tavoiteltuja arvoja ja pysyisivät niissä. Lämpötila on varmaan helpompi ratkaista, mutta miten saada niin lämpimään tilaan riittävä kosteus?
- maatiaiskukko
- sussex
- Viesti:
Minusta tuo kosteus ei välttämättä ole niin tarkkaa kun yleensä puhutaan. Perustan näkemykseni siihen, että konehaudontaohjeissa puhutaan Suomessa 55-60% lukemista. Käytännössä olen huomannut, että nuo ulkomaiset suositukset toimivat paremmin, joten viimeisimmät konehaudonnat olen tehnyt n. 45% kosteudessa. Silti nuo kanojen itse hautomat, jotka kuoriutuivat vähintään yhtä hyvillä prosenteilla, oli kuivuneet selvästi paljon enemmän kuin 45% kosteudessa koneella haudotut.
Joten jos innostusta riittää niin ei muuta kuin tasaisessa huoneenlämmössä lamppu tms. lämmitin oikealle korkeudelle munista ja munien alle jokin "pehku" jota välillä hieman kostuttelee, niin voisihan silläkin jonkin tipun saada.
Pitäs kokeilla koneella joku erä tietoisesti liian kuivana ja katsoa parantasko vai huonontaisko se tulosta.
Joten jos innostusta riittää niin ei muuta kuin tasaisessa huoneenlämmössä lamppu tms. lämmitin oikealle korkeudelle munista ja munien alle jokin "pehku" jota välillä hieman kostuttelee, niin voisihan silläkin jonkin tipun saada.
Pitäs kokeilla koneella joku erä tietoisesti liian kuivana ja katsoa parantasko vai huonontaisko se tulosta.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Oon aatellu onnistuiskohan haudonta talviaikaan hellanperällä kun sehän on lämmin kaikenpäivää ja oishan tuol styroksinen kylmälaukku mihin vois laittaa munat?
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Tulipa mieleen, että joskus jo suunniteltiin kosteuslukemien mittaamista hautovan kanan alta. Oisko vaikka maatiaiskukolla semmoinen mittari, jolla se onnistuisi? Itselläni on semmoinen kömpelö (n. tupakkiaskin kokoinen) mittari, niin en tiedä tykkäiskö kana "kyttyrää", jos sillä menisin mittailemaan.
Kerran koulun undulaatti oli muninut häkkinsä pohjalle ja me kakarat nostettiin se muna lämpöpatterin päälle. Muistaakseni siinä oli joku vanha pipo välissä ja sitten pieni kuppi mihin muna laitettiin. Ja sehän mokoma kuoriutui! Sitten tulikin suru puseroon, että mitä sille tehdään, kun eihän undulaatin poikanen osaa itse syödä tai mitään. Kuolihan se sitten tietenkin. Mutta haudonta todella onnistui keskuslämmityspatterin päällä! Eikä todellakaan mittailtu lämpöjä tai kosteuksia, sen verran kokeiltiin, että munalla oli siinä suunnilleen kädenlämpöiset oltavat. Olihan siinä varmasti tuuria mukana, vai miten sen nyt ottaa. Olis saanu jäädä tietty kuoriutumattakin.
Tipuja tai paremminkin karvalakkeja mut hautomapaikat loppu .Oletteko kokeilleet laittaa muutama päivä on kuoriintumisessa eroa kanat ja tiput samaan ja jos ei niin monenko viikon ikäisenä? KUN OIS 3 TIPUA JA EMO KERTAA 2 Ttulevatko toimeen etteivät vierotu liian aikaisin
jatkan nyt pohdintaa, ja kysyn kun en ole löytänyt vastausta hausta huolimatta, että miten niiden koneesta pullahtaneiden tipujen kans toimitaan? pari on tilauksessa ja luovutus heti kuoriuduttua, että kauanko ovat sisätiloissa,millainen olisi paras häkki tirpoille, miten sopeuttaminen muuhun parveen tapahtuu, jne...ruokinnasta kyllä tietoa löytyy, mut tosta varsinaisesta lastenhoidosta ei oikein...
Heti ku aukasee tän haudonta alueen on ylhäällä ohjeet. jos et sittenkään löydä, niin laitan sulle suoran linkin tähän
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=9&t=5083
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=9&t=2900
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=9&t=5083
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=9&t=2900
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
harrastaja: mulla oli kahdella (rauhallisella luonteella varustetulla) brahmalla tipuja, joiden ikäero oli n. viitisen vuorokautta. Sen jälkeen, kun nuoremmat tiput osasivat seurata emoansa (n. kolmen vrk:n iässä) pidin koko konkkaronkkaa yhdessä...ensin vain päivisin valvonnan alla ja sitten myös öisin, kun matameilla ei ollut kiistoja. Oli jännä havaita, että vaikka tiput touhusivat muuten yhtenä porukkana, niin ikinä eivät menneet väärän emon alle lämmittelemään tai yöksi! Joten sanoisin, että kokeile...äkkiähän sen näkee, että mitä emot tuumaavat toisistaan!
Meidän eka omahautoma tipu (Sisu) sai alkunsa pahvilaatikossa lämpölampun alla eli kyllä se onnistuu ilman konettakin.
Kosteutta säätelimme laatikossa olkien alla olevilla vedelle täytetyillä astioilla ja sumuttelemalla laatikon seini suihkepullolla aamuin illoin. Lämpötilaa tarkkailtiin kylpymittarin avulla.