Millaiset tilat emolle ja poikasille?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
iiwi

Millaiset tilat emolle ja poikasille?

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Meillä tuntuu olevan vähän turhan pienet tilat noille emoille ja poikasille. Kanala on pieni, mutta kyllä sinne vähän surputtamalla sais vähän isommatkin kopit tehtyä noille perheille. Muita lämpimiä tiloja ei oikein ole kuin sisällä ja tänne ei myöskään oikein mahdu :smt002

Eli millasia koppeja teillä on noille pesueille? Kuinka isoja, miten toteutettu, millanen "varustelu" jne?
Suvianne

Re: Millaiset tilat emolle ja poikasille?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla on 60x120
Hyvin ne siinä mahtuu olemaan.
Ennen on olleet irti, mutta en uskalla kun on nuita kalkkunoita seassa.
Emä käy välillä jalottelemassa ja tappelemassa ja palaa sitten koppiin.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä on kaksi tiheäsilmäisestä verkosta tehtyä häkkiä, joiden pinta-ala on n. 1,5 neliötä ja korkeutta 50-60cm. Nykyisin käytän niitä harvoin, koska olen hoksannut, että meillähän on puolet purukarsinasta hukkatilaa, jonka voi hyödyntää tipulana.Toki tämä muista kotkoista erillään pito vaikeuttaa parveen yhdistämistä, siksi pidän valvonnan alla yhdessä muun parven kanssa silloin tällöin.

Pikkuhäkissä minimivarusteluksi riittää vesi- ja ruoka-astiat, jos pystyy pitämään emoa ja tipuja välillä irrallaan, että pääsevät syömään soraa ja kylpemään väljempään paikkaan. Pienehkössä häkissä tahtoo kunnon kylpypaikan ainekset sotata ruuat ja vedet alta aikayksikön. Mulla on ollut kuivikkeita ohut kerros ja olen vaihtanut ne usein. Toisessa päässä häkkiä olen pitänyt heinäkasaa nukkumapaikkana. Orsi on hyvä olla muutaman viikon ikäisestä alkaen.

Toini kaksiviikkoisten tipujensa kanssa:
Kuva
Käytän useampaa ruoka- ja vesiastiaa, niin ei pääse eväät loppumaan, vaikka yksi kuppi menisi nurin tai kuivikkeita täyteen. Soraa ja simpukkarouhetta on yhdessä kupissa. Orsi on tarkoitus laittaa tällä viikolla, kun tiput ovat jo aloittaneet lentelyn. Nyt näillä ei ole pesämökkiä, kun Toini ei siitä piittaa...nukuttaa kakaransa milloin missäkin, muttei juuri koskaan edes heinissä. Aiemmilla tipuilla on ollut peräseinällä pikapesä, jonka sivuseinät heinäpaaleista ja niiden päällä levy kattona.
iiwi

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Mun mielestä on hauskaa, kun vanhemmat kanat ja kukko katselevat verkon toiselta puolelta tipuja :D Tuntuu että koko parvi kerääntyy siihen vähän väliä. Verkko on kyllä siitä hyvä juttu, että pääsevät tiput tavallaan osalliseksi parvea jo pieninä.

Pitäis nyt vaan jostain kehittää aikaa sairastavan lapsen ja pitkiä päiviä työtätekevän miehen yhtälöstä... Sais tehtyä vähän isommat häkit noille tipusille ja emoille. Laitoin mietintämyssyn päähän ja keksin mihin sen tekisinkin. Se vähän jännittää, että jos häkin katon tekee verkosta, niin voiko isommat kanat jäädä siihen jaloistaa kiinni?

Nykyinen häkki on tosiaan sellaiset 40x80cm ja siihen vielä 40 cm pesää päälle. Ongelma on tuo että vettä ja ruokaa pitää olla koko ajan uusimassa. Oon muuten huomannu hyväksi kissojen ruokakupit, pysyvät hyvin ainakin pystyssä :D
Suvianne

Se verkko on siitäkin huono, että muut nousee siihen kakkimaan.

Mulla on osa katosta verkkoa ja piti laittaa levy päälle.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Miksei kasvihuonemuovi? Se ei pimentäs..
Suvianne

Niin ja pyyhkäsis vaan välillä puhtaaksi.
Vastaa Viestiin