Tyrniksiä tulollaan
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Tyrniksiä tulollaan
Raportoinpa tännekin, että nuo viimekesäset tyrnikset on nyt innostuneet hautomaan. Viikon päästä ois eka LA ja siitä viikon päästä toinen. Ekan setin munia vähän läpivalastiinkin, ja niissä näytti olevan ihan kehitystäkin, nyt ei olla ehditty kummemmin katselemaan. Saa siis nähdä mitä tulee
Toisen alla taitaa olla 7 munaa ja toisella 6.

Re: Tyrniksiä tulollaan
Taitaa noilla tyrniksillä olla aikas hyvät kuoriutumis rosentit
Onnea haudontoihin!

Onnea haudontoihin!
Ensimmäinen siellä jo piipitteli emon alla
Katsotaan kuinka muut kuoriutuvat, olin laskenut että perjantaina ois pitäny kuoriutua joten toivottavasti muut ehtivät samaan syssyyn ekan kanssa.

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Onnittelut iiwille! Onkos nämä teidän ekat tipuset?
On ensimmäiset, toinen setti olis tulossa viikon päästä
Saa nähä saadaanko pidettyä tipit hengissä 

Onnea multakin ja neuvokaa kun nää mun on ekat talvivauvat mitä Alisa alko hautoo et pysyvät hengissä 

Minulla on emon alla 5 tipua ja niillä ei ole mitään hätää.
Päinvastoin verrattuna lampun alla kasvaviin niin ovat paremmalla pörrökarvalla ja minusta paljon "parempia"
Minun mielestä, huom ihan vain omasta mielestäni emon alla on paras paikka, enkä siksi enää hautomakonetta käytä.
En ole lisännyt mitään lamppuja tai lämpöjä.
Tänään saivat vähän kohmeista jauhelihaakin, niin menivät emon alle syömään.
Emo tarjoili niille pikku lihan paloja. Nokat vaan näkyivät höyhenten seasta.
Ennen tätä kohmeista lihaa palloilivat jo kaukanakin emosta. Vaikka kanalassa oli +1 astetta!!?? Ja ovetkin oli jo pihalle asti auki.
Niillä ei ollut mitään hätää. harjoittelivat kuopimista emon kanssa.
Heti kun joku pyrkii mahan alle emo palaa pesään tai lämmittää siinä missä ovat.
Hyvin se menee
Päinvastoin verrattuna lampun alla kasvaviin niin ovat paremmalla pörrökarvalla ja minusta paljon "parempia"
Minun mielestä, huom ihan vain omasta mielestäni emon alla on paras paikka, enkä siksi enää hautomakonetta käytä.
En ole lisännyt mitään lamppuja tai lämpöjä.
Tänään saivat vähän kohmeista jauhelihaakin, niin menivät emon alle syömään.
Emo tarjoili niille pikku lihan paloja. Nokat vaan näkyivät höyhenten seasta.
Ennen tätä kohmeista lihaa palloilivat jo kaukanakin emosta. Vaikka kanalassa oli +1 astetta!!?? Ja ovetkin oli jo pihalle asti auki.
Niillä ei ollut mitään hätää. harjoittelivat kuopimista emon kanssa.
Heti kun joku pyrkii mahan alle emo palaa pesään tai lämmittää siinä missä ovat.
Hyvin se menee

Mulla "tipahti" yksi poikasista pesästä, pesä on siis lattian tasalla mutta siinä on pieni kynnys. Onneksi tulin todennäiöisesti aika pian paikalle, tipu piti kovaa varoitushuutoa ja nostin raasun takaisin pesään ja hän pääsi emon alle. Virittelin vähän verkkoa pesän eteen. Nyt pitäisi vähän pohtia että mitä teen, en oikein uskalla pesään sisälle laittaa ainakaan juoma-astiaa, ruokaa ja hiekkaa siellä nyt on. Ehkä poistan pesästä kynnyksen. Se vähän jännittää että uskallanko pitää muille kanoille ulkoiluluukkua auki kun sekin on maan tasossa (luukku oli valmiiksi olemassa ja sitä olemme siis hyödyntäneet) vai pitäisikö koittaa askarrella esim. ikkunasta uloskulku. Nyt jätin tosin ulkoluukun auki toviksi kun verkko on paikallaan, en usko että tiput emon alla paleltuvat vaikka luukku onkin auki. Noh, melkosta opettelua tämä on näiden ekojen kanssa..
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Topakan näköinen emokana iiwillä
Se tosiaan kannattaa varmistaa, että tipuilla on pesään esteetön/kynnyksetön pääsy, kun poistaa pesän verkotuksen. Untuvikot vilustuvat aika äkkiä, jos eivät pääse emon alle. Veto ei ole tipuille hyväksi, mutta tuuletellahan voi silloin, kun kakarat ovat mamman alla lämpimässä
Meillä on ollut muutamia talvihaudontoja enkä ole lämpölamppua laittanut. Lämpötila on pidetty vähintään viidessä plusasteessa. Ja rehun olen antanut sen lämpöisenä kuin se nyt tuolla tallissa sattuu olemaan, mutta muut eväät olen tarjoillut huoneenlämpöisinä eli pirtistä äkkiä pihan poikki tipulaan. Jäistä/kohmeista ruokaa en anna ikinä edes aikuisille linnulle...

Meillä on ollut muutamia talvihaudontoja enkä ole lämpölamppua laittanut. Lämpötila on pidetty vähintään viidessä plusasteessa. Ja rehun olen antanut sen lämpöisenä kuin se nyt tuolla tallissa sattuu olemaan, mutta muut eväät olen tarjoillut huoneenlämpöisinä eli pirtistä äkkiä pihan poikki tipulaan. Jäistä/kohmeista ruokaa en anna ikinä edes aikuisille linnulle...
Meillä on luukut auki niin kauan kuin pihalle haluavat. Joten ovat tottuneet kohmeiseen ruokaan. Tänään oli kaikki pihalla vaikka oli 8 astetta pakkasta. Vesikin oli jo kanalassa ihan hyhmässä.
Joten eipä ne kohmeiseen ainakaan kuole.
Laitoin luukut kiinni kun asettuivat sisälle.
Tällain meillä meno jatkuu, kunnes eivät enää pihalle mene.
Kylmää ruokaa meidän tiput saa, kun tuotu ruoka siellä lautasella jäähtyy kanalan lämpötilaan. En vie uutta ruokaa kuin kolme kertaa päivässä.
Hyvin pärjäävät.
Mutta varmasti on parempi jos siellä on plussan puolella.
kerroin vain meidän ääriolosuhteet, ettet turhaa huolestu!
Joten eipä ne kohmeiseen ainakaan kuole.
Laitoin luukut kiinni kun asettuivat sisälle.
Tällain meillä meno jatkuu, kunnes eivät enää pihalle mene.
Kylmää ruokaa meidän tiput saa, kun tuotu ruoka siellä lautasella jäähtyy kanalan lämpötilaan. En vie uutta ruokaa kuin kolme kertaa päivässä.
Hyvin pärjäävät.
Mutta varmasti on parempi jos siellä on plussan puolella.
kerroin vain meidän ääriolosuhteet, ettet turhaa huolestu!
Tässä linkissä kuvia minun tämän hetkisistä tipuista
http://karppausjaperhe.blogspot.com/200 ... hoina.html
http://karppausjaperhe.blogspot.com/200 ... hoina.html