ankka/fasaani neuvoja aloittelijalle, kiitos

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

topi!

ankka/fasaani neuvoja aloittelijalle, kiitos

Viesti Kirjoittaja topi! »

mieli tekisi ottaa ankkoja tai fasaaneja lähinnä lemmikiksi. en kyllä hanttiin laita jos joku välillä pataankin tupsahtaisi :smt002

kaikki mahdollinen nippelitieto kelpaisi ja jos tästä jo aiempikin topikki löytyisi niin linkityksen kiitoksella vastaan otan.
haluaisin näiden elävän ja olevan mahdollisimman luomusti.

jos ei lasketa muksuna ollutta paria undulaattia :smt003 , niin siivekkäitä meillä ei ikinä ole ollut. tämä jo kertonee tietämykseni tasosta.
muita elämiä kyllä senkin edestä, että luulisin maalaisjärjen tallessa olevan.

kaikki kokmeukset ja kommellukset , hoito ja ruokinta neuvot nyt tarpeen :smt016
Ehtoo-onni

Re: ankka/fasaani neuvoja aloittelijalle, kiitos

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Minulla oli viime kesänä kymmenen fasaania kasvamassa. Ne olivat rodultaan metsästysfasaaneja. Sellaisia tavallisia, en muista niiden virallista nimeä. ÄLÄ ota sellaisia, sillä ne eivät sovellu lemmikeiksi. Ovat arkoja. Niitä on hankala kesyttää. Hyppivät jo pieninä tipuina pitkin laatikon reunoja, kun niitä lähestyi.
Jalostetuimmista fasaaneista ja ankoista minulla ei ole mitään kokemusta, joten niistä en puhu mitään.
Hyvä, että kyselet etukäteen, niin saat heti hankittua mieleisesi linnut.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Ankka on tosi hupainen lemmikki (tosin sottainen), sitä voi suositella.

Mutta fasaani lemmikkinä :smt012 ei tosiaan kuulosta kovin järkevältä, jos tosiaan metsästysfasaania tarkoitat. Muut fasaanit (kulta-, hopea-, platina- jne.) ovat kauniita koristelintuja, mutta eivät mitään paijattavia lemmikkejä. Itsellä on jotain kokemuksia kultafasaanista ja jos ihan välttämättä haluaa fasaanin lemmikiksi, niin se on parempi kuin normifasaani. Varovainen mutta ei ihan niin säikky.

Ota ankkoja :smt003. Hupainen lintu, kesyyntyy hyvin, voi pitää irti, munii kivasti, hautoo itse ja hännänhuipuksi myös maistuu hyvältä!
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä suosittelen kanssa ankkoja :smt002 (No mä olenkin ihan totaalinen ankka-höpsö). Hyviä vinkkejä löydät "Ankan antibiootit" keskustelusta joka on meneillään, ja lajiesitelyistä. Ankat ovat tosi hassuja eläimiä, ja niillä on nokan pielet ylöspäin, eli näyttävät hymyilevän koko ajan joten mä ainakin tulen niiden seurassa jo senkin takia tosi iloiselle tuulelle.

Ankoista muuten löytyy aika hyvin englanninkielistä kirjallisuutta (mulla taitaa olla ööö 6 opusta) jos englanti taipuu :smt001
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Jos lemmikkiä haluat, niin ota ehdottomasti ankkoja. Ne on hauskoja veijareita ja kesyyntyy vähän liikaakin.
Mulla tukkiivat syliin.
Mutta fasaanista ei ole lemmikiksi. Se oppii sietämään sinut kyllä, kun menet sen isoon tarhaan rauhallisesti. Mutta kiinni et saa ja harvoin ehkä ottamaan makupalan kädestä. Ihan kiva pidemmän matkan päästä ihailtava "lemmikki".
Kultafasaaneista mulla ei ole aikaisempaa kokemusta, mutta nyt kokeilen. Ainakin pienenä näyttävät käyttäytyvän paljon rauhallisemmin kun nuo tavalliset.
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Ankat tosiaan on hauskoja otuksia, tosin kovin sottaavia. Mutta on niiden "hönöjen" touhuja kiva seurailla.
Meillä on 2 kpl sinikorvafasuja ja niitä voin kyllä hyvillä mielin suositella ihan lemmikiksi. Tulevat syömään kädestä ja ovat muutenkin rauhallisia, mitään paniikki räpiköintiä ei tule kun karsinaan menee. Jostain jos vaan sais viel' akat noille fasu ukoille niin olis hyvä....
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Topi!: Kun kirjoitit että haluat niiden olevan mahdollisimman luomusti, niin silloin et ehkä haluakkaan ihan paijailtavia ja kosketeltavia lemmikkejä? Platina-, kulta-, jne-fasaanit on ihan järjettömän kauniita, eli sikäli voisivat kuitenkin sopia lemmikiksikin. Tai hanhet tai riikit, niissäkin on yhtäläisyyksiä noihin mainitsemiisi lintuihin. Ota niitä kaikkia. :smt002
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä suosittelen Myskejä. Ihania ja vielä eivät ole sotkeneet enempää ku kanat.
topi!

luomusti joo. en ajatellut niitä paijailla :smt001
ja myös mahdollisimman luomusti ruokinta ja elinolosuhteet että voisivat hyvin.
onnellinen kun touhuaa varmasti enemmän.

muita eläimiä meillä onkin ja tykkään viettää pikät tovit puuhia seuraten. siinä mielessä se fasaanikin kävisi.

ankat olen jo tuumaillut aika sotkuisiksi, mutta tuo myskiankka kiinostaisi.

jos lähetään ihan perusoloista niin pelkät tilat laittaa miettimään. umpihäkki vissiin mutta entäs neliöistä lahtien tila/lelu-tarve.
pitää nyt kysellä ihan pohjalta asti. :smt047

ylläpidolle joku voisi vihjata, tuonne rotuesittelyyn vähän laajemmin tietoa. juuri ruokinnasta, tiloista jne. ei tuon tekstin perusteella mitään vielä opi.
topi!

kävin tuolla rakentelu osiossa lukasemassa ja nyt laittaa kyllä kovasti miettimään.

asutaan niin korvessa että täällä pyörii kettuja, sudet kulkee ohi, supikoiria, haukalla pesä tuossa liki. karpänkin olen nähnyt.

nyt tuntuu ikävyyksien kerjäämiseltä lintujen hommaaminen :smt009

nehän vaatisi vähintään pommisuojan että varmasti olisivat turvassa. taitaa käydä niin et jääpi haaveex :smt013
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Älä vielä haaveesta luovu! Mekin täällä melkein mettässä asutaan ja supit ja ketut juoksee pihan poikki. Kun laitat tarhaan alimmaksi kunnon tukevan koiratarhaverkon, niin pysyy pedot ulkopuolella. Ja kannattaa pistää sitä myös maata myöten metrin verran, niin eivät kaivaudu alitsekaan. Kattoverkon laitoimme mekin haukkojen takia.

Suurempi ongelma tuntuu olevan nuo jyrsimet ja niitä kyllä piisaa ihan taajamissakin. Eli suurempi haaste on tehdä sisätilasta jyrsijän kestävä.

Mutta tottahan se on, että linnut houkuttaa noita saalistajia. Eihän siitä mihkään pääse. Haukoille on meilläkin mennyt lintuja ja rotille - mutta ketut ja supit on jääneet nuolemaan näppejään.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Onko sulla mahollista hankkia ulkovahtia?
Meillä on Pyreneittenkoira, joka ei viihy minuuttia siällä ja pitää kaikki ylimääräiset poissa pihalta!
Koira joka yleensä rökittää sen, pysyy poissa meidän pihalta, koska omalla pihallaan Salla on voittamaton :)
topi!

ei laumanvartijaa meille. liian vaativa.

kääpiökoiria ja hevosia on nyt. puput laitettiin vuosi sitten pois.
suomenlapinkoirasta on kyllä haaveiltu, mutta eipä tuota laumikseen voi verrata :smt003
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

siimis kirjoitti:Kun laitat tarhaan alimmaksi kunnon tukevan koiratarhaverkon, niin pysyy pedot ulkopuolella. Ja kannattaa pistää sitä myös maata myöten metrin verran, niin eivät kaivaudu alitsekaan.
Metrin verran! :smt103 ME ollaan taitettu pari-kolmekymmentä senttiä verkkoa maata pitkin, ja siihen päälle laattoja ja kiviä. Onkohan meillä liian vähäinen taitto.. :smt017 Toisaalta me asutaan taajamassa, ja mietityttää ehtisikö peto kaivautua niin nopeasti aidan ali (etenkin kun maa on tosi kivistä) ettei kukaan sitä huomaisi..
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

No se oli sellainen noin, että jos tahtoo olla ihan varma :smt002 Kolmekymmentä kuulostaa kyllä aika vähältä, kun katselee millaiset luolastot on kaivettu tuonne meidän tontin kulmalle. Tosin siellä on ollut asialla mäyrä (poikineen). Luolastossa on ainakin viisi suuaukkoa noin kolmenkymmenen neliön alueella ja syvyyttä sillä on kuulemma ainakin kuusi metriä, - sanoi paikallinen luolakoiraharrastaja joka on pariin otteeseen kaivanut sielä koiransa ylös lapiopelillä... Mäyrät on aika tehokkaita kaivinkoneita. Mutta ei ne ole koskaan edes yrittäneet meidän kanatarhoihin, vaikka meillä ei muuten ole sitä verkkoa maata myöten paikoitellen senttiäkään :smt002 Ja ihan tavallinen kanaverkko aitana. Nyt nää uudet vastavalmistuneet tarhat on vähän järeempää tekoa ja nuo vanhatkin menee remonttiin keväällä.
Vastaa Viestiin