Kyyhky hautoo

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ninnu

Kyyhky hautoo

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Riikinkukkokyyhkynaaras otti ja päätti munia yhden munan pari päivää sitten ruokintahyllylle ja jäädä sitä hautomaan.

Kyseisellä kyyhkyllä ei ole puolisoa, mutta sellaisen hankkiminen on ollut nyt ajankohtaista. Muita kyyhkyjä on kolme pariskuntaa.

Ja sitten kysymyksiin.

Nostin eilen kyyhkyn, munansa kera hyllyn päältä sen verran, että laskin alle pesän. Paikka on mielestäni tosi huono, koska tosiaan makaa nyt hyllyllä, jossa ruokinta/vesiautomaatit ja gritit. Meillä olisi tarjolla myös muita hyllyjä, pesien kera, sekä pari sellaista puista taloa, jossa pesiä. Miten on, siirränkö kyyhkyn pesän kanssa esim. tuollaiseen puutaloon? Talo noin 150cm korkeudellä, ja toinen parissa metrissä.

Onko mitään tsäänsiä, että muna olisi hedelmöittynyt, kun kyseisellä kyyhkyllä ei ole puolisoa? Koiraat ovat tosi uskollisia omille morsiamilleen, enkä ole päässyt todistamaan, että olisi mitenkään tästä naarasta koskaan kiinnostunut :smt017

Haluan siis tuolle yksinäiselle puolison hankkia, mutta nyt varmaan on aika huono ajankohta, kun aloitti hautomaan, vai mitä mieltä on fiksummat? Jos läpivalaisen munan viikon päästä, jos ja kun on tyhjä, saanko naaraan lopettamaan hautomisen, kun otan munan pois?

Mites, jos en tuolle nyt löydä juuri riikinkukkokyyhkykoirasta, muodostaisiko parin esim. risteytyskyyhkyn tai jonkin muun lajin edustajan kanssa?
Moilanen

Re: Kyyhky hautoo

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kyllä asia nyt on vaan niin, että jokin koiraista on tehnyt "syrjähypyn", ei muuten mitenkään harvinaista kyyhkymaailmassa. Odota kun tulee toinen muna, sitten haudonta kannattaa, älä siirrä pesää mihinkään, seuraus vain olisi, että kana munii siihen samaan paikkaan toisen munan ja ensimmäinen jää kylmäksi.
Koetappa seurata, onko pesällä hautomassa aina sama lintu vaiko ehkä koiraskin, sen hautomavuoro on päivällä.
ninnu

Eli kyyhkyn persusten alle on nyt siirretty sellainen muovinen pesä (sulta tilattu, harmaa :smt003 ) ja muna on siellä, itse kyyhkyä en ole nyt munineen mihinkään siirtänyt.

Joo, ilalla kun kävin katsomassa mikä on meininki, yksi kyyhkyherra siinä pesän vieressä hääräsi,eli muijat on mennyt vaihtoon! Kyyhkyt on rengastettuja, eli erotan toisistaan niidenkin perusteella, renkaat erilaiset, joten suinkaan ei tarvitse jaloista käydä numeroita lukemassa :smt002 Hommaanko nyt kuitenkin yhden uroksen lisää, että jatkossa olisi aina tasaparit, vaikka vaihtelisikin sitten puolisoitaan :smt017 Harmittaa kun yksi on ilman kumppania....

Jos en riikinkukkokyyhky miestä löydä, mikä on toiseksi sopivin, saa olla risteytyskin. Nyt lakassa siis neljä koirasta ja kolme emäntää...
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Odota nyt ensin ja katso jos tulee poikasia. Useinhan ne on uros ja naaras, mutta ei välttämättä. Jos saat vaikka kaksi urosta lisää niin sitten sulla on ukkovalta :smt002
ninnu

Joo siellä nyt kovasti haudotaan, kaksi munaa on pesässä.

Mutta uutta ihmetystä taas pukkaa, eli

Mulla on toinen pariskunta, jossa koiras häärännyt pesän tuntumassa jo noin kuukauden, nyt sen morsiankin on muuttanut pesän läheisyyteen pari viikkoa sitten ja siinä nyt tiivisti aikaa viettävätkin. Tosinaan kumpi jumpi myös "hautoo" pesässä. Munia ei vain tule :smt017 Onko joku vika, vai miettivätkö vielä perheenlisäystä :smt003
Moilanen

Ei se ihan harvinaista kyyhkyillä ole, että ikäänkuin haudotaan, vaikka pesässä ei olekkaan vielä munia. Tuo vain vähän ihmetyttää jos sitä käyttäytymistä on jo jatkunut kuukauden, toisaalta eipä tuossa touhussa mitään haittaakaan liene, anna vaan olla ja seuraile tilannetta, josko muniakin ilmestyy.
ninnu

Voiko noilla olla jotain puutosta tai onkohan jo ikä tullut vastaan, ovat jo vanhoja...

Aina tarjolla kyyhkyjen siemenseosta, grittiä, pikpotia,päivittäin kasviksia ja vihanneksiakin olen tarjonnut, tosin aika heikko on menekkin. Myös keitettyä kananmunaa olen laittanut, mutta kukaan ei syönyt yhtään. Kerran kuussa olen ruokaan sekoittanut sitä vitaminor-jauhetta. Vettä toki myös aina, kylpemään pääset pari kertaa viikossa.

Sitten jos ja kun tuolta yhdestä pesästä poikaset kuoriutuu, niin onko jotain erityistä, mitä pitää ottaa huomioon? Mulla on noita umpirenkaita, monenko päivän ikäisille se pitikään laittaa, että mahtuu vielä varpaat läpi?
Moilanen

Se kyyhkyn rengaskoko on 8mm. n 6vrk:n ikäsisinä linnut pitäisi viimeistään rengastaa. Jos renkaan paikallelaitto tuntuu vaikealta, laita öljyä rnkaan sisäosaan.
Rengastus tapahtuu siten, että etummaiset kolme varvasta renkaan sisään ja sitten varovasti ujutat rengasta taakseppäin senverran, että saat esim siipisulan kynän takavarpaan alle ja sitten nostat takavarpaan renkaan päälle ja homma on selvä.
ninnu

Kiitsa jälleen ,joo mulla on juuri noita umpirenkaita ja löytyy myös sitä avointa mallia. Enköhän mä tuosta selviydy :smt045
ninnu

Mitään ei ole tapahtunut, vaikka menossa jo 23 haudontapäivä :smt017 Munat siis tyhjiä, vai mitä mättää? Kauako nuo nyt sitten jaksaa muniaan hautoa, jos tyhjiä? Otanko jossain vaiheessa pesän pois, vai miten menetellä?
Moilanen

Tarkasta ovatko munat hedelmöittyneitä. Tavallinen taskulamppu riittää, valaise munaa, jos näyttää aivan tummalta, on hedelmöittynyt.
Aiotko antaa pesiä uudestaan välittömästi; älä tee mitään, linnut jättävät pesän tyhjäksi, silloin poistat mahdollisesti kuoriutumattomat munat.
Mikäli taas et halua lintujen pesivän; lintujen jätettyä pesän, poista vanhat munat ja kun alkavat pesiä, ota munat pois ja keinomuna tilalle. Näin menetellen linnut saavat puolentoistakuukauden - kahden kuukauden tauon ja emon elimistö saa levätä.
Vastaa Viestiin