Talvioloista..
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Talvioloista..
Kuulkaas ihmiset.. Miten teillä on järjestetty näiden "muiden munivaisten" talviolot? Eli onko teillä kaikille isommillekin otuksille (itseä kiinnostaa ainakin ankat, riikinkukot, kalkkunat jne..) lämmin tila? Mulla on nyt tämän hetken tilaratkaisut sellaisia, että:
1) Ankoilla on käytössään pieni mökki, josta vapaa käynti ulos. Mökissä on kaksi puolta, toinen vain sateen- ja tuulensuoja ja toinen eristetty. Kulkuaukko niiden välissä on pieni ja muovisuikaleverholla "suljettu". Osaavat kulkea siitä ja mahtuvat kaikki (ihme kyllä) kerralla myös eristetylle puolelle. Uskallanko kokeilla pitää ankat tässä läpi talven vai onko joku "pakkasraja"? Entä mistä varmimmin huomaan, jos ne eivät tarkene? (Tottahan lämmin juomavesi + energiapitoinen ruoka ja reilusti pehkua..)
2) Aikuisten riikkien sisätila on noin 4 x 4 m peltirakenteinen ja maapohjainen ilman eristystä. Sieltä on sitten luukusta vapaa kulku ulos verkotettuun tarhaan. Olen ajatellut, että eristäisin nyt niille osan sisätilasta (esim. puolet?) pahimpien pakkasten varalle. Lämmitystä sinne en saa. Ja samat kyssärit: Voinen pitää sitten riikit ko. tilassa läpi talven? Ja mistä näen, jos eivät tarkene?
3) Saan nyt parin kuukauden ikäisiä kalkatteja. Onko paras suosiolla ottaa tuollaiset keskenkasvuiset talliin? Entäs sitten aikuisena, käykö saman tyylinen ratkaisu kuin riikeillä?
Ja jokainen elukka meillä siis pääsee talliin, jos palelevat. Sieltä vain ei ole luukusta vapaasti ulos kulkemisen vaihtoehtoa ja hankala noita on kaikkia kuljetella ulkoilemaan päiväseltään, joten enemmän ulkotiloista pitäviä pitäisin mahdollisimman pitkään ulkona. Ankat ainakin miltei sekoavat, jos sisäkausi on kovin pitkä..
Kertoilkaahan ratkaisuistanne!
1) Ankoilla on käytössään pieni mökki, josta vapaa käynti ulos. Mökissä on kaksi puolta, toinen vain sateen- ja tuulensuoja ja toinen eristetty. Kulkuaukko niiden välissä on pieni ja muovisuikaleverholla "suljettu". Osaavat kulkea siitä ja mahtuvat kaikki (ihme kyllä) kerralla myös eristetylle puolelle. Uskallanko kokeilla pitää ankat tässä läpi talven vai onko joku "pakkasraja"? Entä mistä varmimmin huomaan, jos ne eivät tarkene? (Tottahan lämmin juomavesi + energiapitoinen ruoka ja reilusti pehkua..)
2) Aikuisten riikkien sisätila on noin 4 x 4 m peltirakenteinen ja maapohjainen ilman eristystä. Sieltä on sitten luukusta vapaa kulku ulos verkotettuun tarhaan. Olen ajatellut, että eristäisin nyt niille osan sisätilasta (esim. puolet?) pahimpien pakkasten varalle. Lämmitystä sinne en saa. Ja samat kyssärit: Voinen pitää sitten riikit ko. tilassa läpi talven? Ja mistä näen, jos eivät tarkene?
3) Saan nyt parin kuukauden ikäisiä kalkatteja. Onko paras suosiolla ottaa tuollaiset keskenkasvuiset talliin? Entäs sitten aikuisena, käykö saman tyylinen ratkaisu kuin riikeillä?
Ja jokainen elukka meillä siis pääsee talliin, jos palelevat. Sieltä vain ei ole luukusta vapaasti ulos kulkemisen vaihtoehtoa ja hankala noita on kaikkia kuljetella ulkoilemaan päiväseltään, joten enemmän ulkotiloista pitäviä pitäisin mahdollisimman pitkään ulkona. Ankat ainakin miltei sekoavat, jos sisäkausi on kovin pitkä..
Kertoilkaahan ratkaisuistanne!
Re: Talvioloista..
Mua kiinnostaisi nuo samat Mimmin kysymykset hanhien osalta. Meillä oli viime talvena hanhet hevostallissa ja päivät irti, paisi kevään sisälläpitoaikana olivat lähinnä vaan tallissa. Nyt on mietinnässä voisko tehdä toisin, mutta mikä olisi hyvä?
Etkös sie Smari asu siellä etelässä.. siellä on niin lauhat talvet, ettei ne hanhet tarvii mitään lämmintä tilaa...olikos sulla kasvaria... paa sinne sillon, kun on pakko pitää sisässä...ei tarvii ees kasvijätteitä korjata, ne kyllä syö kaiken vihreen mitä on jääny korjaamatta. Miekin ekana vuonna pidin hanhet kasvarissa... kun säälin ankkoja.. nää vähän liian innokkasti niitä paimentaa..nyt on kasvareilla muuta käyttöö 

En mä raaski antaa niitten tuhota tuota kasvaria, siellä on ikivihreitäkin kasvamassa. Ja aloitan kasvatuksen siellä jo aikasin lumen aikaan.
Mutta jos ne ei ole yötä tallissa, niin mistä tiedän onko niillä liian kylmä? Viime talvena oli kolme niin kovaa pakkaspäivää, että ei päästetty niitä ulos ja hanhet oli siitä hyvin äänekkäästi eri mieltä. Eli onko niillä mitään turvallisuusrajaa pakkasen suhteen? Vai voiko oikeesti luottaa niiden omaan mielipiteeseen? Mitään isompia uusia rakennelmia ei ny voi alkaa tekemään, eikä noille mitkään kopit kesälläkään oo sateensuojaksi kelvanneet. Päinvastoin, ne rakastaa sadetta ja menee silloin aina rännien alle läträämään jos vaan pääsevät.

Mutta jos ne ei ole yötä tallissa, niin mistä tiedän onko niillä liian kylmä? Viime talvena oli kolme niin kovaa pakkaspäivää, että ei päästetty niitä ulos ja hanhet oli siitä hyvin äänekkäästi eri mieltä. Eli onko niillä mitään turvallisuusrajaa pakkasen suhteen? Vai voiko oikeesti luottaa niiden omaan mielipiteeseen? Mitään isompia uusia rakennelmia ei ny voi alkaa tekemään, eikä noille mitkään kopit kesälläkään oo sateensuojaksi kelvanneet. Päinvastoin, ne rakastaa sadetta ja menee silloin aina rännien alle läträämään jos vaan pääsevät.

Jotenkin itsestä järjellä tuntuu, että onhan niillä untuvapuvut ja sadetakit ja että tarkeenehan vastaavalla peitteellä varustetut metsälinnutkin talven ulkona.. Mutta jotenkin sitä varmaan inhimillistää noita ötyköitä ja ajattelee, että "hellanlettas, mun vauvoja voi tuolla pakkasessa pitää".. Mutta tosiasiassahan voi olla linnuille paljon suurempaa "rääkkäystä" olla pitkään sisällä kuin ulkona kylmässä. 

Samaa pohdin minä. Suoja ei näytä ankoille ja hanhille lainkaan kelpaavan vaan ovat mieluummin pihalla ainakin vielä.
Onko Mimmille tulossa kalkkunoita, siistiä! Minkälaisia ja mistä? Minä oon ihan hurahtanut noihin Hiltalta meille tulleisiin kalkkuihin.

Onko Mimmille tulossa kalkkunoita, siistiä! Minkälaisia ja mistä? Minä oon ihan hurahtanut noihin Hiltalta meille tulleisiin kalkkuihin.

Juuri noin kuin Mimmi mäkin ajattelen, mutta sit iskee kuitenkin epävarmuus siitä että jos ne räpylät voi kuitenkin paleltua.
Ja kyllä meillä ainakin hanhet ihan oikeesti kärsi siitä lain määräämästä sisälläpitopakosta.

No, mullahan on nytkin vielä ankat ja hanhet ilman minkäänlaista koppia... Talveks niille tulee vedoton ja kuiva koppi tarhaan mistä on vapaa kulku ulos. Sillai oli viime talvenakin ja osoittautui toimivaksi ratkaisuksi.
Kunhan vaan on paikka missä "lämmitellä" jalkoja, eli kuiva ja sula, niin hyvin pärjäävät. Toki ruokinnassa on otettava huomioon kylmyys ja lämmintä vettä juotettava.
Kyllähän ne elukat tietää milloin on aika mennä suojaan jos sellanen on, mut esmes hanhet makoili usein ihan lumella ja jos niitä sisälle ajoi niin alkoi ihan järkyttävä huuto.
Kunhan vaan on paikka missä "lämmitellä" jalkoja, eli kuiva ja sula, niin hyvin pärjäävät. Toki ruokinnassa on otettava huomioon kylmyys ja lämmintä vettä juotettava.
Kyllähän ne elukat tietää milloin on aika mennä suojaan jos sellanen on, mut esmes hanhet makoili usein ihan lumella ja jos niitä sisälle ajoi niin alkoi ihan järkyttävä huuto.
Mustiksia Paltsilta. Tulee miitinkiin.. Vähän jännittää..Ushva kirjoitti:Onko Mimmille tulossa kalkkunoita, siistiä! Minkälaisia ja mistä? Minä oon ihan hurahtanut noihin Hiltalta meille tulleisiin kalkkuihin.

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Jee! Vihdoinkin saa toivottaa ONNEA Mimmille kalakatti-hankinnoista! Ne ovat upeita lintuja
Meillä asuvat talvet visusti sisällä tallissa, mutta eivät ne siitä menetä hermojaan. Päästän joka päivä karsinasta käytävälle jaloittelemaan ja myöskin lentelemään.

Mimmi sitten sai mun vaavit mitkä jouduin peruun, paljon onnea Mimmille kalkuista. Kyllä ne sitten vanhempana kylmässä pärjää, mutta ei ihan noin nuorena vielä.
Ne kalkut oli kyllä ihania, Onnea vaan vielä kerran. Minua huolettaa kanssa tuo riikkien asia, onneksi on tuo lämpöeristetty koppi. Laitan muovit tuohon pienemmän kylmän tilan seiniin tuulnsuojaksi, niin saan ehkä mielenrauhan siitäkin. Nuo kaksi istuuvat vaan orrella, ei ole paljoa syöneet. Pitää aamulla viedä niille vielä jotain erikoisherkkua, mitä sattuu löytymään.
Minusta noilla linnuilla paleltuu heltat, harja ja jalat jos jotain paleltuu. Ja jaloissa ei ole oikeen rasvaakaan mikä suojaisi. Mielestäni eläin osaa hakeutua itse suojaan kylmältä ja sateelta, jos on tarvis ja mahdollisuus siihen. Ongelma täällä meidän korkeudella on lähinnä se, että lämpöeristettyä tilaa on vaikea pitää avoinna pakkasella niin, että kulku olisi eläimelle vapaata. Jos tilassa on vesiputket, ei ovien tai luukkujen aukipito onnistu ja pelkän öljypatterinkin lämmittäminen pakkasella jokapäivä jäisestä 10-asteiseksi maksaa yhden talven aikana jo monen punahelttasäkin verran.
Minusta noilla linnuilla paleltuu heltat, harja ja jalat jos jotain paleltuu. Ja jaloissa ei ole oikeen rasvaakaan mikä suojaisi. Mielestäni eläin osaa hakeutua itse suojaan kylmältä ja sateelta, jos on tarvis ja mahdollisuus siihen. Ongelma täällä meidän korkeudella on lähinnä se, että lämpöeristettyä tilaa on vaikea pitää avoinna pakkasella niin, että kulku olisi eläimelle vapaata. Jos tilassa on vesiputket, ei ovien tai luukkujen aukipito onnistu ja pelkän öljypatterinkin lämmittäminen pakkasella jokapäivä jäisestä 10-asteiseksi maksaa yhden talven aikana jo monen punahelttasäkin verran.
Ja itse asiassa varmaan nämä märät ja viimaiset syyskelit on paljon pahempia, kuin kuivat pakkaset. Ainakin nyt vaikka vuohia ajatellen, joille saa kantaa kuivaa pehkua selkä vääränä, kun en halua niille niin pitkää sisäkautta, että nyt jo laittaisin talliin. 

Meillä kalkut on hirsiaitassa jossa ei ole lämmitystä, pääsevät vapaasti kulkemaan ulos luukusta joka kovimpina pakkaspäivinä suljetaan. Lattialla on paksu pehku turvetta ja kutteria. Mustakalkkuna tekee niin hyvän höyhenpuvun ettei kaipaa lämmitettyä tilaa, kunhan suoja on sateen ja tuulenpitävä. Jos jotain paleltuu niin ukolta nokan päällä oleva lörtsä jos ei älyä varoa juodessaan. Talvella saavat lämpimän veden pari kertaa päivässä. Ne poikaset mitkä meiltä tuli oli juuri tällaisessa tilassa joten eivät vielä näitä kylmiä säikähdä.
Minnimanni: Mimmille oli varattu jo aiemmin kolme kalkkua. Sinulle varatuista yksi meni Mimmille ja loput on täällä kotona. Nyt ei uskalla kalkkuja myydä ennen ensi kesää, haukka on verottanut parvea jo sen verran että pitää ruveta kohta ostamaan aikuisia takaisin päin
Minnimanni: Mimmille oli varattu jo aiemmin kolme kalkkua. Sinulle varatuista yksi meni Mimmille ja loput on täällä kotona. Nyt ei uskalla kalkkuja myydä ennen ensi kesää, haukka on verottanut parvea jo sen verran että pitää ruveta kohta ostamaan aikuisia takaisin päin

Heh.. tiiättekös mikä näissä nykysissä jutuissa mua eniten huvittaa... no tietty se, että kun ekaa kertaa kirjottelin siitä lintujen kylmäkestävyyestä.. niin eipä menny pitkään, kun elikkolääkär soitti, että meistä on tehty eläinsuojeluilmotus, ettei oo linnuille riittävästi talvitiloja...
ja nyt näyttäs nää kerettiläiset ajatukset siitä, ettei kana tarvii sitä + 18 asteen lämpötilaa juurtuneen jo muuallekin
Enää ei kukaan epäile sitä etteikö untuvatakissa tarkenis pikku pakkasessa.. tollastahan se oli sillon, kun ekoja lypsylehmiä laitettiin kylmäpihattoon, niin jo vain kuviteltiin että ne kuolee ja kärsii ja saavat vaikka mitä tauteja.. ja niillä tiloilla olikin yllättäen paljon vähemmän esim utaretulehusta kun perinteisillä lämminparsinavetoilla
No sillon kun tää lääkär sitten teki sen tarkastuksen, niin moneen kertaan kyselin, onko pakko panna noi ankat ja hanhet sisään, kun ne ei haluu.. ei ollu
selvennykses vielä, meillä on kanala parhaiten lämperistetty rakennus, mut ovet on sepposen selällään, vielä... tää vanha pirttikin on varsinainen harakanpesä kanalaan verrattuna

No sillon kun tää lääkär sitten teki sen tarkastuksen, niin moneen kertaan kyselin, onko pakko panna noi ankat ja hanhet sisään, kun ne ei haluu.. ei ollu

selvennykses vielä, meillä on kanala parhaiten lämperistetty rakennus, mut ovet on sepposen selällään, vielä... tää vanha pirttikin on varsinainen harakanpesä kanalaan verrattuna