Kukot ja tiput

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hiljuska

Kukot ja tiput

Viesti Kirjoittaja Hiljuska »

Meillä on kaksi chabokanaa alkanut kylkikyljessä hautomaan. Alla on ainakin 10 munaa. Nyt kuitenkin mietityttää, että kuinkahan suuri mahdollisuus on, että haudonta onnistuu kun ovat ulkona? Tokihan kanset ovat ihan pannumyssynä muniensa päällä, mutta mitä luulette onnistuukohan? Olen ajatellut, että siirrän sitten kanat ja kuoriutuneet poikaset sisään kunhan nyt kuoriutuvat ensin. Olisin toki laittanut ne sisään jo ennen haudontaa, mutta kun tämä oli nyt tällainen "yllätys" haudonta (munat piilossa).

Ja sitten toinen mieltä askarruttava asia. Tähän parveen kuuluu näiden kahden kanan lisäksi 2 chabo kukkoa ja yksi silkkikukko. Täytyykö eristää kukot näistä kanoista ja mahdollisesti tulevista poikasista? Ja jos ne eristetään, niin saankohan niitä enää liitettyä samaan parveen? Kuinka kukot yleensä käyttäytyvät tipusten ilmaantuessa?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Kukot ja tiput

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mimmi kirjoitti:9) Mä uskoisin, että haudonta onnistuu kyllä ulkonakin. Kanalla tuntuu vaisto kyllä käyvän niin, että kylmemmillä keleillä tauot ovat hyvin-hyvin pikaisia. Ja kun kelit on näinkin suotuisat. On mulla talvipakkasillakin hautonut kanat tallissa, eikä siellä paljon lämpimämpi ole kuin ulkona nyt. Ainut epäilys on, jos hautojat vierittelevät munia toisen alta toisen alle (niin kuin mulla on tehneet -> ei ikinä enää kimppahaudontaa!) ja joku sitten jääkin kylmilleen siihen väliin.. Yksi varmistustapahan toki on läpivalaista munat välillä.

Mä en oo yleensä eristänyt emoa tipuineen muusta parvesta ja hyvin on mennyt. Olen kuitenkin kuullut, että joidenkin kukot nokkisivat tipuja. Mulla näyttää tuolla parvissa menevän niin, että emo tipuineen on parvensa ylin ja menee mm. ensimmäisenä syömään herkut jne. Muut nappailevat sieltä välistä, mutta varsinaisesti menevät syömään vasta, kun emo + tiput ovat vetäytyneet masut täynnä kauemmas. Se on kyl hyvä, niin tiput saavat varmasti monipuolista ruokaa. Mut riippuisko se vähän emostakin, että kuinka hyvin pitää tipujen puolta? Ei kai se auta, kuin seurata tilannetta ja toimia sen mukaan.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Ei tuo siirtokaan ois ollu mahdoton ajatus .Mulla syksyllä nää Alisan lapset oli tuolla kesäkanalalla sellasessa ns.dynossa jossa hautoi ja sitten toin toiseen pesälaatikkoon entiseen maitomökkiin .Mut sen dynon halusi munille ja hautomapaikaksi. näkyy toistenkin kans olevan et samanlainen alusta missä aloittavat haudonnan niin sellasessa pysyy karvalakkina. :smt007
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Meillä ei ainakaan ollut kukkojen kanssa mitään ongelmia. Silkkikukko jopa otti elämäntyökseen hoitaa tipuja siinä missä kanakin :smt001 Potpotti tomerasti kun pyysi tipuja syömään ja nukkuivat kukon kanssa kaikki samassa kasassa.
Risteytys kukot oli vähän vähemmän isällisä ja saattoivat tipuja nokkasta jos liian liki tulivat mutta eivät mitenkään käyneet päälle tai mitään :smt001
Vastaa Viestiin