Kukko käy päälle!
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
ankkanen
Kukko käy päälle!
Meidän Pena teki tänään ennennäkemättömän tempun nimittäin hyökkäsi naamaan kiinni kun kävelin sitä kohti. Onko muuta vaihtoehtoa kuin kirves? koska en todellakaan halua tällaisia vihaisia kukkoja.
-
Klara
Re: Kukko käy päälle!
Jos tilanteessa ei ollu mitään sellasta mikä ois voinu aiheuttaa kukolle väärinkäsityksen ja siitä johtuvan hyökkäyksen, vaan se osoittautuu tosiaan vihaseksi niin kirvesterapia on paras hoito. Voi sitä koittaa väistättämällä, kiinnipidolla tms saada "valtaa" takasin itelleen, mutta meillä se ei onnistunu. Jaakko kun alkoi käydä päälle, se sitten kans kävi. Isäntä sai sen kerran kurmootettua niin että se pari viikkoo muisti kunnioittaa isäntää kanalassa, muitten päälle se kävi saman tien. Mutta sitte se pari viikkonen meni ja alkoi taas käydä isännänkin päälle. Sillon tuumattiin että nyt riitti ja Jaakko oli oikeen maukas paisti.
Kukkoja saa aina uusia. Niissä tuotanto ei aina vastaa kysyntää (meilläkin kymmenkunta ylimäärästä tällähetkellä). Toki jos on kyse vanhemmasta kukosta johon on ehtiny kovaa kiintyä tilanne on hankalampi, mutta vihanen kukko on vihanen kukko ja voi saada aikaseksi pahaakin jälkeä, etenkin jos käy lapsen päälle.
Kukkoja saa aina uusia. Niissä tuotanto ei aina vastaa kysyntää (meilläkin kymmenkunta ylimäärästä tällähetkellä). Toki jos on kyse vanhemmasta kukosta johon on ehtiny kovaa kiintyä tilanne on hankalampi, mutta vihanen kukko on vihanen kukko ja voi saada aikaseksi pahaakin jälkeä, etenkin jos käy lapsen päälle.
-
Rusina
Meidän Napoleon päätti kans kuukausi sitten rökittää emännän. Kolmena päivänä peräkkäin roikku saappaanvarressa, sitten hermostuin ja annoin sille rehukauhan kanssa hetken aika kyytiä. Osuinkin pari kertaa. Napo oli ihan kilttiä kukkoa pari viikkoo, mut kun viereisessä tarhassa vaihdeltiin porukkaa, niin tuli taas yhtenä päivänä päälle (stressitilanne varmaan aiheutti). Samanlaisen ajojahdin jälkeen on nyt ollu nöyrää poikaa taas.
Tämä Napoleon elelee poikamiesporukassa, on kovasti vallanhimoinen mutta niin pieni, että isommat pistää sen aina kuriin. Luulen että siitä närkästyneenä päätti että emännän hän nyt ainakin voittaa tappelussa. Kurinpalautuksen jälkeen ei ole yrittänyt pomoilla. Pataan se silti päätyy syksyn aikana, kun en voi luottaa siihen. Luulen että jos saisi kanahaaremin, niin tulisi uudella innolla kimppuun. Ei siis pääse sukua jatkamaan EI!
Jos ei kurinpalautus tehoa, niin kirves pelittää!
Tämä Napoleon elelee poikamiesporukassa, on kovasti vallanhimoinen mutta niin pieni, että isommat pistää sen aina kuriin. Luulen että siitä närkästyneenä päätti että emännän hän nyt ainakin voittaa tappelussa. Kurinpalautuksen jälkeen ei ole yrittänyt pomoilla. Pataan se silti päätyy syksyn aikana, kun en voi luottaa siihen. Luulen että jos saisi kanahaaremin, niin tulisi uudella innolla kimppuun. Ei siis pääse sukua jatkamaan EI!
Jos ei kurinpalautus tehoa, niin kirves pelittää!
-
ankkanen
Selvisihän syy! Nimittäin eka muna oli tullut kanoilta
ja Pena ilmeisesti päätti suojella munaa. Siellä munintapesän perimmäisessä nurkassa nökötti keskikokoinen kermanvaalea muna. Jee eka muna Jee!!! arvatkaapa hankinko seuraavalle munienkeruulle avaruuspuvun ja jääkiekko maalivahdin varusteet?
-
flai
Ei kai kukko saisi päälle käydä vaikka kanat olisikin munineet...
Meillä muuttui kukko päinvastoin varsin isälliseksi kanojen ensimmäisen munan tultua, istui sen päällä pesässä kolmatta tuntia lämmittämässä ja potpotteli hellästi. 
-
Eepi
Jep, Tuskin se kukon kiukkuisuus siihen kanan
munaan liitty mitenkään.
-
ankkanen
Niin ken tietää mutta tuon jälkeen kyllä Pena rauhottu kun kävin munan hakemassa. Mutta aamulla löysin Penan ottamassa erää koiran kanssa. Pitää vielä vähän tarkkailla mitä teen tuon tapauksen kanssa.
-
iiwi
Helena Telkänrannan kirjassa oli neuvottu just toi, että jos kukko alkaa uhittelemaan niin kannattaa kunnolla pelästyttää se vaikka huutamalla ja käsiä taputtamalla ja juosta pari runtua sen perässä pihan ympäri, niin saattaa jopa oppita että kuka lopulta on se ykköskukko. Jos ei opi niin itse en sellaista kukkoa kyllä pitäisi, meijän kukko ei muuta ole tehnyt kuin kovaan ääneen motpottanu jos oon sen kanoja menny syliin ottamaan jos on pitäny jotain niistä tutkia 
-
smari
Meillä kävi hauska juttu kun tässä muutama päivä sitten laitettiin poikasia ulkoa kuljetuslaatikoihin. Kanat potpotti vähän hädissään kun otettiin kiinni ja yksi nuori kukko tuli katselemaan tilannetta muutaman metrin päähän vahtiminen selvästi mielessä. Tilannetta katsoi myös tuo vahtikoira. Siinä vaiheessa kun kukon sietokyky ylittyi, se ei ehtinyt ottaa kuin pari askelta mua kohti kun koira reagoi ja "hyökkäsi" kukkoa kohti ja juoksutti sitä ympäri pihaa jonkun aikaa. Totesin taas että hirmuisen kivaa kun on tuommoinen ajatteleva apulainen.
Tuo koira ei siis muutoin kanoja jahtaa, eikä nytkään kukkoa mitenkään vahingoittanut, eikä ottanut kiinni. Se on kai käynyt salaa lukemassa iivin mainitseman Telkänrannan kirjan ohjeet.
Ohjeen täytyy siis olla hyvä, kun koirakin sitä käyttää

-
ankkanen
Meillä syödään tänään kukkopaistia. Olivat kaikki lintumme ulkotarhassa yhdessä niin ensin kävi Pena hakemassa Fernando-kalkatilta turpiin sen jälkeen raivokohtauksessaan hyökkäsi Lilu-ankan päälle ja lopuksi tuli kukkoilemaan minulle ja hyökäsi jälleen naamaan kiinni(verta nenästä vuotavana kirjoitan tätä) ja sen jälkeen sai tuomionsa
-
SannaT
Meilläkin kävi pari tuntia sitten kukko ensimmäistä kertaa päälle. Menin aamupäivällä kanalan ulkotarhaan ja yleensä annan heti silloin ruokaa, mutta nyt jäinkin kameran kanssa sinne kyykkimään. Ihan ensimmäisten kuvien jälkeen hyppäs Ilmeisesti itse pääjehu kukkomme päälle. Kerkesin onneksi pois alta ja potkaisin kukkoa rinnuksiin. Oli sen jälkeen vähän varuillaan eikä tullut lähelle. Täytyy nyt tarkkailla pari päivää sen käyttäytymistä ja vahtia kun meidän 4 v. tyttö käy kanoja pitelemässä sylissä, ettei pääse käymään tytön päälle. Jos tekee pienimmänkin eleen hyökätäkseen, niin kyllä se pääsee leivinuuniin kypsymään.
Harmi sinänsä, koska on todella komea kukko, jonka olin ajatellut jättää parveen
Harmi sinänsä, koska on todella komea kukko, jonka olin ajatellut jättää parveen
-
ankkanen
Mä hommasin jo uuden kukon laumaan
tosin en vielä ole hakenut sitä kotiin.On chabo/mille fleur/silkki mix kukko. Iältään 2 vuotias
-
Ehtoo-onni
Olisikohan tämä sopiva topic kysellä kuinka päätätte minkä kukon jätätte sukua jatkamaan?
Minulla on viisi 3 kk ikäistä kukkoa, joista ajattelin kaksi tai kolme jättää. Yksi kullanpunainen on käynyt jo useamman kertaa jalkani tai käteni kimppuun, kun olen joutunut sitä siirtämään ovelta pois = paistituomio.
Komea harmaa muuttui yhden viikon aikana reunoja kiertelevästä hiipparista koko joukon pomoksi. Saattaa ahtaassa paikassa äkkiä nokkaista toista. Ruokailutilanteessa juoksee kipolta kipolle (3 astiaa) ja välillä ajaa muut pois (myös kanat). Onko tuo normaalia nuoren kukon toimintaa?
Toinen valkoisista kukoista on varhaiskypsä. Aloitti kiekumisharjoitukset kuukauden iässä ja on jo pitkään yrittänyt päästä polkemaan kanoja. Pitää tarhassa hyvin vahtia. Koiran päälle on yrittänyt käydä, mutta minä olen saanut olla rauhassa. Onko hyvä kukko tuollainen?
Kiltin Kipinämikon olen päättänyt pitää, vaikka sillä on olematon vaalea heltta ja on lakannut kiekumasta.
Sakin alimmaisena on valkoinen kukko, jota kaikki muut kukot syrjivät. Se joutuu olemaan varuillaan varmaan koko ajan. Kiltti se mielestäni on.
Minkä ikäisenä siirrätte tarpeettomat kukot poikamiesboxiin tai pölkylle? Olenko viivytellyt liian kauan?
Minulla on viisi 3 kk ikäistä kukkoa, joista ajattelin kaksi tai kolme jättää. Yksi kullanpunainen on käynyt jo useamman kertaa jalkani tai käteni kimppuun, kun olen joutunut sitä siirtämään ovelta pois = paistituomio.
Komea harmaa muuttui yhden viikon aikana reunoja kiertelevästä hiipparista koko joukon pomoksi. Saattaa ahtaassa paikassa äkkiä nokkaista toista. Ruokailutilanteessa juoksee kipolta kipolle (3 astiaa) ja välillä ajaa muut pois (myös kanat). Onko tuo normaalia nuoren kukon toimintaa?
Toinen valkoisista kukoista on varhaiskypsä. Aloitti kiekumisharjoitukset kuukauden iässä ja on jo pitkään yrittänyt päästä polkemaan kanoja. Pitää tarhassa hyvin vahtia. Koiran päälle on yrittänyt käydä, mutta minä olen saanut olla rauhassa. Onko hyvä kukko tuollainen?
Kiltin Kipinämikon olen päättänyt pitää, vaikka sillä on olematon vaalea heltta ja on lakannut kiekumasta.
Sakin alimmaisena on valkoinen kukko, jota kaikki muut kukot syrjivät. Se joutuu olemaan varuillaan varmaan koko ajan. Kiltti se mielestäni on.
Minkä ikäisenä siirrätte tarpeettomat kukot poikamiesboxiin tai pölkylle? Olenko viivytellyt liian kauan?
-
kanamummo
Wanha kanakirja suositti jättämään sen kukon jalostukseen joka ensimmäisenä alkaa kiekua. Ilmeisesti hormonitoiminta parhaassa iskussa koko sakista
Ja kiukkusia en sietäis olleskaan, kirvestä vaan eikä sukua jatkamaan, niin että jalostamma oman kanalaumamme aina vaan ihmisystävällisempään suuntaan.
Ja kiukkusia en sietäis olleskaan, kirvestä vaan eikä sukua jatkamaan, niin että jalostamma oman kanalaumamme aina vaan ihmisystävällisempään suuntaan.
-
Muusa
Mikä niistä kaikista sun toinen toistaan kauniimmista kukoista?SannaT kirjoitti: Harmi sinänsä, koska on todella komea kukko, jonka olin ajatellut jättää parveen
No mun mielestä on normaalia vielä tuonikäiselle, se herrasmieskäytös kukolle tulee vasta iän myötä. Sitä ennen voivat hyvin isoimman oikeudella nokkia parhaat herkkupalat ensinEhtoo-onni kirjoitti:Saattaa ahtaassa paikassa äkkiä nokkaista toista. Ruokailutilanteessa juoksee kipolta kipolle (3 astiaa) ja välillä ajaa muut pois (myös kanat). Onko tuo normaalia nuoren kukon toimintaa?
No voihan, ja minä jätin justiin itselle siitoskukoksi tuon Taunon joka on toukokuun lopussa kuoriutunut ja jonka en ole kuullut vielä kiekaisevan kertaakaan...! Mutta, yhelle papalle myin justiin kukon joka kiekui ennätyksellisen aikaisin jo kolmeviikkoisena!kanamummo kirjoitti:Wanha kanakirja suositti jättämään sen kukon jalostukseen joka ensimmäisenä alkaa kiekua.
No me kun ei itse kukkoja paisteta niin ylimääräisistä pyrin pääsemään eroon muutaman viikon ikäisinä. Siinä vaiheessa niissä ei juuri ole luonne-eroja. Tunnustankin valkkaavani lähinnä värin perusteellaEhtoo-onni kirjoitti:kuinka päätätte minkä kukon jätätte sukua jatkamaan?