Meillä ei onneksi ole montaa vammaista tipua ollut.
Viimeisimmässä haudonnassa oli pahin. En tiedä oisko se kuoriutunut itse edes kokonaan, se oli reiän saanut tehtyä kyllä kuoreen mutta jumitti siinä paikoillaan niin avitettiin vähän suurentamalla reikää ja lopusta se suoriutuikin itse.
Sillä onnettomalla puuttui toinen silmä kokonaan, ja kun tipun silmä on suuri verrattuna pään kokoon oli pää siltä puolen silmän kohdalta ihan lommolla, iho oli kyllä siisti, kovin tarkkaan en tutkinut että oliko sillä silmäluomia mutta untuvissa oli samanlainen jakaus kuin normaalilla tipulla silmän kohdalla. Nokka oli ristissä ja toinen jalka vino, kun se makasi mahallaan se laittoi jalan sojottamaan taaksepäin ja kinnernivelestä jalka taittui tipun takamuksen taakse.
Toinenkin pahasti ristinokkainen on ollut, siinä ei muuta vikaa ollut. Ja yhdellä on nokka ollut ihan lievästi ristissä niin ettei ylä- ja alanokka menneet ihan kohdakkain, mutta sillä kasvaessa nokka suoristui ihan täydellisesti.
Jalkavikaisia on ollut kolme, ei yhtään kippuravarpaista mutta yhdellä oli vinot varpaat niin että se etuvarpaista reunimmaisilla astui niin että varpaan sivu otti maahan. En tiedä oisko ne varpaat saanut oikaistua jos olisi heti aloittanut oikomahoidon, kun en alkanut niitä lastoittamaan kun eivät kuitenkaan olleet kippurat ja olivat vaan lievästi vinot mutta tipun kasvaessa vääntyivät vinompaan, hyvin se niillä kyllä käveli.
Pari muuta jalkavikaista sitten on olleet kuoriutuessaan normaaleita. Toisella toinen jalka tipun kasvaessa alkoi vääntymään sivullepäin ja lopulta liikkuminenkin oli heikkoa kun toinen jalka sojotti sivulle eikä tipu päässyt varamaan sille. Ja nyt tuolla on yksi viikon vanha (mun kaunein tipu

) jolla näyttäisi lantio ja/tai lonkat kasvavan vähän kieroon ja toinen jalka osoittaa hiukan taaksepäin ikäänkuin työntävässä asennossa kun toinen jalka taas tasapainoittaa niin että varpaat sojottavat tipun alle. Se näyttää ikäänkuin olevan kääntymässä johonkin, vaikka ainakin vielä se satunnaisesti onnistuu ottamaan ihan normaaliltakin näyttävän asennon, jalat kutakuinkin oikeinpäin allaan. Saas nähdä mitä siitä vielä tulee...
Aika hurjalle kuulostaa kyllä tuo ankanpoika silmä päälaella
Mutta luulisi että noista vajaavarpaisista milleistä voisi tulla ihan elinkelpoisia, jos nyt ei toki siitoskanoja? Mä katselisin vähän aikaa josko oppivat hallitsemaan jalkansa ja tasapainonsa.
Mutta sille kierokaulaiselle olisi ehkä paras jos vääntäisi napakasti kaulaa vielä ylimääräisen kierroksen...