Tipujen epämuodostumat

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Martta

Tipujen epämuodostumat

Viesti Kirjoittaja Martta »

Tilanne on siis sellainen, että koneesta putkahti 7 pikkuruista. Yhdellä todella suurikokoisella maatiaisella on pää kiertynyt lähes ympäri. Saa sen suoristettua mutta kun väsymys iskee niin ei jaksa kannatella vaan niskat ikään kuin lukkiutuisivat ja pää kierähtää kuin pöllönpojalla. Muuten virkeä ja liikkuu, on syönyt ja juonut ja hengissä oli vielä ainakin äsken. Voisiko tämä johtua tipun suuresta koosta ja painunut munassa vika asentoon vai mikä kumma tällä on??
Kuinka pitkään tätä uskaltaa katsella vai pistetäänkö päiviltä? Vai laitetaanko tipulle jonkinlainen niskatuki :-k

Samasta satsista tuli kaksi, ilmeisesti millejä, joilta puuttuu ulommaiset varpaat :smt022 Surkeilta näyttää nekin, kävelevät kyllä mutta heikommin kuin virkeät maatiaiset. Kävin jo hätäpäissäni laskemassa aikuisten varpaita kun ajattelin josko nämä kuuluukin olla tämmöisiä mutta ei kait kaksivarpaista ole olemassakaan :smt017 Mitäs näille surkimuksille tehdään?? Tämä oli kyllä tasan viimeinen haudontakokeilu (ainakin tälle syksylle), ensi keväänä sitten uudestaan.

Minkälaisia epämuodostumia teillä muilla on ollut?
Rusina

Re: Tipujen epämuodostumat

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meillä syntyi kerran ankanpoika, jolla oli toinen silmä päälaella. Sen kanssa ei tarvinut miettiä mitä tehdään, pääsi tipujen taivaasaan. :smt022.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Jalkavikaisia on ollut muutama ja ne on olleet kyllä niin pahoja että eivät ole päässeet ollenkaan liikkumaan ja aika pian olen ne lopettanut. Nyt oli sellainen sammakkoasentoinen tipu ja kerran oli yhdellä tipulla jalat niskan taka taipuneena. Kumma muuten että nämä on olleet kumpikin kanan hautomia, koneessa ei ole vielä tullut yhtään vammaista. (Koputan puuta, sillä nyt on viiriäisen munat koneessa ja vähän jännittää miten menee haudonta kun on uusi kone.)
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Meillä ei onneksi ole montaa vammaista tipua ollut.
Viimeisimmässä haudonnassa oli pahin. En tiedä oisko se kuoriutunut itse edes kokonaan, se oli reiän saanut tehtyä kyllä kuoreen mutta jumitti siinä paikoillaan niin avitettiin vähän suurentamalla reikää ja lopusta se suoriutuikin itse.
Sillä onnettomalla puuttui toinen silmä kokonaan, ja kun tipun silmä on suuri verrattuna pään kokoon oli pää siltä puolen silmän kohdalta ihan lommolla, iho oli kyllä siisti, kovin tarkkaan en tutkinut että oliko sillä silmäluomia mutta untuvissa oli samanlainen jakaus kuin normaalilla tipulla silmän kohdalla. Nokka oli ristissä ja toinen jalka vino, kun se makasi mahallaan se laittoi jalan sojottamaan taaksepäin ja kinnernivelestä jalka taittui tipun takamuksen taakse.
Toinenkin pahasti ristinokkainen on ollut, siinä ei muuta vikaa ollut. Ja yhdellä on nokka ollut ihan lievästi ristissä niin ettei ylä- ja alanokka menneet ihan kohdakkain, mutta sillä kasvaessa nokka suoristui ihan täydellisesti.
Jalkavikaisia on ollut kolme, ei yhtään kippuravarpaista mutta yhdellä oli vinot varpaat niin että se etuvarpaista reunimmaisilla astui niin että varpaan sivu otti maahan. En tiedä oisko ne varpaat saanut oikaistua jos olisi heti aloittanut oikomahoidon, kun en alkanut niitä lastoittamaan kun eivät kuitenkaan olleet kippurat ja olivat vaan lievästi vinot mutta tipun kasvaessa vääntyivät vinompaan, hyvin se niillä kyllä käveli.
Pari muuta jalkavikaista sitten on olleet kuoriutuessaan normaaleita. Toisella toinen jalka tipun kasvaessa alkoi vääntymään sivullepäin ja lopulta liikkuminenkin oli heikkoa kun toinen jalka sojotti sivulle eikä tipu päässyt varamaan sille. Ja nyt tuolla on yksi viikon vanha (mun kaunein tipu :sad: ) jolla näyttäisi lantio ja/tai lonkat kasvavan vähän kieroon ja toinen jalka osoittaa hiukan taaksepäin ikäänkuin työntävässä asennossa kun toinen jalka taas tasapainoittaa niin että varpaat sojottavat tipun alle. Se näyttää ikäänkuin olevan kääntymässä johonkin, vaikka ainakin vielä se satunnaisesti onnistuu ottamaan ihan normaaliltakin näyttävän asennon, jalat kutakuinkin oikeinpäin allaan. Saas nähdä mitä siitä vielä tulee...

Aika hurjalle kuulostaa kyllä tuo ankanpoika silmä päälaella :confused2:

Mutta luulisi että noista vajaavarpaisista milleistä voisi tulla ihan elinkelpoisia, jos nyt ei toki siitoskanoja? Mä katselisin vähän aikaa josko oppivat hallitsemaan jalkansa ja tasapainonsa.
Mutta sille kierokaulaiselle olisi ehkä paras jos vääntäisi napakasti kaulaa vielä ylimääräisen kierroksen... :sad3:
Martta

Tuo kenokaula on sitkeästi hengissä ja ottaa juoksupyrähdyksiä ja syö kuten toisetkin. Ei näytä kärsivältä mutta seuraillaan tilannetta. Millet taas toinen juttu. Tuntuu etteivät näe ollenkaan. Tuo varpaiden puuttuminen viittaa mielestäni muihinkin sisäisiin vammoihin. Aiheuttaako sisäsiittoisuus tämänkaltaisia ongelmia?? Jos eivät tuosta tokene parissa päivässä niin naks..
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Sisäsiittoisuus kai se yleensä ekana mieleen tulee.. Jalkavaivoja tosin aiheuttaa haudonnan aikaiset ongelmat tai b-vitamiinin puutekin. Mutta tuollaiset muut rakenneviat kai yleisimmin sisäsiittoisuudesta. (Sellaisesssa uskossa ainakin minä olen.) Katsohan muuten huvikseen, että niillä on kuitenkin peräreikä olemassa.. Sellaisista olen kuullut, että muiden puutteiden yhteydessä sekin voi puuttua ja se on aika kamalaa..

Mulla ei kyllä ole ollut kanoissa mitään muuta, kuin ihan yksittäisiä tipuja, joilla on jalat sojottanut miten sattuu. Viiriäisillä on sitten noita kippuravarpaita..
Martta

Tilanteen päivitystä: Päävammaisen tipun niskat ovat kutakuinkin suoristuneet ja liikkuu täysin normaalisti. Todella pirteä piiperoinen siitä tuli mutta seurata pitää vielä. Nuo onnettomat millet taas on juotettu kädestä pitäen. Pyllyreiät näyttää olevan kun juomisen jälkeen kuuluu kunnon turaus :smt003 Hulluahan on yrittää pitää niitä väkisin elossa mutta juuri äsken näin heidät ensimmäistä kertaa syömässä. Olen kyllä entistä vakuuttuneempi etteivät näe juuri ollenkaan. Viikonloppuna pitää tehdä jo päätös niiden kohtalosta, katson kuitenkin vielä pari päivää.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mimmi kirjoitti:Katsohan muuten huvikseen, että niillä on kuitenkin peräreikä olemassa.. sekin voi puuttua ja se on aika kamalaa..
Kamalaa, ja sit niistä tulee muumeja :smt036

Mun pitää nyt vielä tarkentaa, että jos jostakusta tuntui että meillä on paljon ollut vammaisia tipuja, niin tipuja on muutenkin ollut paljon, otanta kolmattasataa tipua :smt002
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mulla oli viimeisessä haudonnassa myös tuollainen, jolta puuttui uloimmat varpaat kokonaan. Se ei jaksanut oikein itse kuoriutuakaan, vaan piti vähän avittaa. Mutta mitä siitä olis sitten tullut, en tiedä sanoa, koska sillä oli myös toinen jalka lonkasta ihan sijoiltaan ja lopetin sen sitten. Pirteä ja reipas se muuten oli ja kyllä mielestäni näkikin ihan normaalisti.

Viiriäisissä mulla on ollut noita kippuravarpaita ja ne on kaikki suoristuneet pienellä lastoituksella, jollei niillä ole muuta vikaa ollut. Muutama harajalka ollut myös, joista yksi suoristui tukisidoksen avulla, mutta pari muuta sitten taas eivät vaan piti lopettaa. Ne eivät vaan nousseet lainkaan jaloilleen.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Meillä on kanoissa ollut pari ristinokkaista, molemmat faverolleja ja vain yhdestä tietystä yhdistelmästä. Näistä toinen syntyi normaalina ja toisella nokka "ristiintyi" pahasti parin ensimmäisen viikon aikana. Lacedin värisillä orpeilla on syntynyt yksi jonka nokka oli aluksi normaali pitkään, sitten se kasvoi väärään tahtiin ja pahimmillaan oli alaosa pidempi kuin yläosa. Ei siis kuitenkaan ristissä. Nyt se on korjaantunut jo lähes huomaamattomaksi, näyttää normaalilta, eli luulen että kyseessä oli kasvuhäiriö. Tietysti juuri tälle olisi ollut uusi kotikin tarjolla, mutta pataanhan se menee.

Viiruissa onkin ollut vikaa paljon enemmän, vaikka poikasia on ollut vähän. Aina on pitänyt joku laittaa pois.
Martta

Nonni, olishan se pitänyt arvata ettei tuommoisista tule kalua. Se pöllönpoika-tipu kiertyvine kauloineen oli muutaman viikon ihan normaali ja ajattelin että onneksi en päättänyt sen maallista vaellusta. Nyt se sitten eilen alkoi pitämään taas nuppiaan kenossa ja lähtöhän sille viimein tuli, ...kele.
Eikä siinä vielä kaikki, toinen milleistä meni vesikuppiin eikä päässyt pois omin avuin. Ehti olla n.5 min vedessä ja kun nostin pois niin tärisi ja paleli ihan kauheasti. Laskin lämpölamppua mutta kymmenessä minuutissa henki pois. Eivät näköjään kestä yhtään kylmää. Olisi pitänyt hiustenkuivaajalla kuivatella jos olisin älynnyt.
Noh, kun on alkuun päästy niin nyt siellä laatikon pohjalla möllöttää yksi maatiainen jolla ei ota jalat alleen. Voi purkele näitten kanssa. Joku tautihan näillä täytyy olla kun noin yhtäkkisesti lakoaa koivet alta ja istutaan vaan.
onnikas

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Nostan vanhaa ketjua. Meille on kuoriutunut yksi tipu autettuna. Sillä on nokassa vikaa. Alapuoli tulee ulommaksi kuin yläpuoli. Pitäisikö sille tehdä jotain? Muuta vikaa ei ulkoisesti tarkasteltuna ole. Kuoriutumisen alkaminen kesti kauan, koska se ei itse saanut nokattua munaan reikää ja se autettiin lopulta ulos. Onko kenelläkään kokemusta tällaisen tipun hoitamisesta?
minkuliini

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Täälläkin vasta kuoriutunut ristinokkainen tipi! Hän on lajiltaan japaninviiriäinen. Alanokka on selvästi ylänokkaa pitempi ja vinossa. Samaisella tipillä on myös vain toinen silmä auki. Muuten hän on virkeä ja piipittää, sekä aukoo nokkaansa normaalisti. Varmuuden vuoksi juotan hänelle vettä pipetillä ja vien ruokaa nokalle. Tipi on vain pari päivää vanha... Katsotaan nyt miten käy ja suoristuuko nokka. Ajattelin tuota alanokkaa hiukan nipsaista lyhemmäksi kunhan tipi kasvaa. Haluan nyt antaa mahdollisuuden kun muuten on ihan normaali ja pirteä. Onko kokemuksia vastaavasta? Tämä on eka vammainen tipi minulla, mutta vissiin viiriäisillä tuota esiintyy paljonkin... Kaikki kukkoni ovat kanoille erisukuisia, joten en usko sisäsiitoksenkaan olevan vikana. Voisko joku juttu konehaudonnassa aiheuttaa vammaisuutta!?
Vastaa Viestiin