Nuori kana hautoo (x3) ja tipujakin on+suruja myös

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

kana.karoliina

Nuori kana hautoo (x3) ja tipujakin on+suruja myös

Viesti Kirjoittaja kana.karoliina »

Meidän pieni kääpiö-kochin on nyt päättänyt alkaa hautomisen. Väsäsi pesän kuttujen heinähäkkiin ja pönöttää siellä nyt niin kovin tärkeänä ja kiukkuisena. Hautoo tyhjää pesää, munat olen kylmästi siltä kerännyt pois. Vasta aloitti munimisen, tuskin se vielä ihan oikeasti hautoo :smt017 ? Mitä sille kannattaisi tehdä? Annanko istua hautomassa tyhjää pesää, lopettakohan se sitten ollenkaan hautomista? Vai nakkaanko sen vaan pesästä pois (koetin tätä kyllä, mutta nokki minua todella kiukkuisena ja kiipesi samointein takaisin)? Eihän sen nyt vielä kannata antaa koettaa oikeaa hautomista? Ei sillään, ei meillä kyllä sille haudottavaakaan ole, tuskin munista kuitenkaan mitään kuoriutuisi, kun ihan uusi juttu näille tämä muniminen on.

Mä en ymmärrä mitään näiden wannabe-teiniäitien hoidosta :smt012
Viimeksi muokannut kana.karoliina, 18 Syys 2009, 18:20. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Bean

Re: Nuori kana hautoo?

Viesti Kirjoittaja Bean »

Ei muuta kuin munia alle ja annat hautoa. Saat pieniä tipuja :smt007 Tietenkin sillä edellytyksellä, että myös kukko löytyy. Itsellä ei ole sen parempaa henkilökohtaista kokemusta, mutta hautovan kanan saa kuulemma lopettamaan hautomisen kun sen kastaa veteen, ainakin niin joku joskus on väittänyt. :smt017
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Kyllä se voi hyvinkin olla tosissaan. Meillä molemmat jättikochinit hautoivat ekan kerran pari viikkoa munittuaan. Jos ei ole omasta takaa munia niin eikun siitosmunia kyselemään! :smt002 Jos haudonta ja tipuset ei kertakaikkiaan sovi kuvioon, niin johonkin pienempään tilaan eristäminen pariksi päiväksi (esim. suuri kaninhäkki tai vastaava) ruuan ja veden kera voi auttaa, tai ihan sen pesän sulkeminen. Pesästä nostelu ei kyllä hyödytä mitään... Tuo veteen kastaminenkin on aika kyseenalainen keino, veikkaampa että ei taida tepsiä sekään näihin pannukakkuihin. :smt003 Jos kana kököttää pitkään tyhjässä pesässä eikä tulosta synny, se voi mennä heikkoon kuntoon, jos ei malta luovuttaa.
kana.karoliina

Ai se siis voi olla oikeasti tosissaan? Se pesästä pois nostaminen ei tosiaan hyödyttänyt mitään ja sitä paitsi tuo on niin äkäinen nyt siitä pesäpaikastaan, ettei sitä kunnolla uskalla mennä nykimään. Vuohetkin sai nyt sitten heinänsä muualle, kun eivät raukat saa sieltä häkistä enää syötyä, kun kana käy päälle ja nokkii nenään kesken ruoan :smt002

Saa meille tipuja tulla, en minä sillä. Ajattelin vaan, että voiko noin nuori kana olla oikeasti tosissaan? Tämä on muninut jostain kesäkun alusta/puolestavälistä about nyt. Ja kehtaako tuolle siitosmunia kysellä, jos se siten lopettaakin kesken? Kukko meillä on ja ihana onkin, mutta sen polkemistaitoihin en vielä luottaisi.. Enemmän taitaa olla innostusta ja vähemmän taitoa sillä vielä :smt003

Tiput olis kyllä ihania :smt049 Toiseen kanalaan niitä on odotettavissa toivottavasti ensi viikolla, saisihan niitä tänne kääppäripuolellekin tulla.
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

kana.karoliina kirjoitti:Saa meille tipuja tulla, en minä sillä. Ajattelin vaan, että voiko noin nuori kana olla oikeasti tosissaan? Tämä on muninut jostain kesäkun alusta/puolestavälistä about nyt. Ja kehtaako tuolle siitosmunia kysellä, jos se siten lopettaakin kesken?
No, jos kääpiö-kochinit on yhtään samaa maata kuin jätit nii kyllä se tosissaan on. :smt038 Ja jos on kuukaudan muninut niin sehän on jo vanha tekijä! :smt005 Kun meillä tosiaan munivat sen 10-12 munaa per nokka ja sitten meni hanat kiinni ja läsähtivät pesään, jaksoivat kyllä hautoa hyvin loppuun saakka. :smt045
kana.karoliina

On se ehkä tosissaan, kävin yöllä katsomassa ja siellä se hautoi tyhjää pesää edelleen. Ja vielä aamullakin, ei se malta nyt syömäänkään tulla, kun hautoo ja hautoo vaan.

Voi kun tietäisi, onkohan tuo kukko onnistunut polkemisessaan, voisi muutaman munan kanan alle laittaa. Harmittaa vaan kanan puolesta, jos eivät olekaan hedelmöittyneitä ja istuu sitten ihan turhaan. Pitäisihän sitä istuntasessiosta joku palkkakin saada, heinät kun ei taida hautomalla oikein lisääntyä :smt004 eikä niistä ainakaan kanaemolle iloa olisi.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Laita vain munat alle ja läpivalaise ne sit parin päivän päästä. Sit ei tule kamalan pitkää istuntoa, kun jos ne ei ole lähteneet kehittymään, niin vaihdat parempia munia. :smt002
kana.karoliina

Voisihan sitä koettaa. Mun läpivalaisutaidoilla vain ei saata erottaa kehittymättömiä kehittyneistä :smt002 . Viskaan vielä kaikki pikkutipunalut roskiin, ei hyvä..
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jos munissa on vaalea kuori, niin kyllä se onnistuu. Hommaat vain mahdollisimman tehokkaan lampun ja teet tarkistuksen pimeässä kopissa. Suuntaa valo munan pyöreämpään päähän, niin näkyy ilmatila (sellainen kupla). Kun sitten varovasti hiukan kääntelee munaa, alaosassa näkyy punaisia rantuja, eli verisuonia. Silloin se on lähtenyt kehittymään, eli tipu tulossa. Jos muna on vain läpeensä kirkas ja keskellä tummempi möykky (=keltuainen), se on tyhjä. Voit verrata munaa tavalliseen, hautomattomaan munaan.
kana.karoliina

No niin.. :smt009 Eilen läpivalaisin munat, jotka laitoin Karoliinan alle ja tyhjiähän ne ovat.. Sisus on ihan kirkas, keltuainen siellä on, mutta mitään verisuonia en onnistunut näkemään. Samalle näyttivät kuin hautomaton vertailukohteensa.

Kana silti hautoo hautomistaan, joten olisi varmaan paras koettaa etsiä sille jotain oikeaa haudottavaa.
kana.karoliina

Noniin, mitä minä sanoin mun läpivalaisutaidoista? :smt002 Maanantaina siis läpivalaisin munat, jotka olin kanan alle laittanut, 6kpl. Ja tyhjiksi katsoin, oikein vertailukappaleen kanssa. Laitoin kuitenkin ne takaisin pesään, ajattelin, että istukoon niitten päällä siihen asti, kun saan oikeita munia haudottavaksi.

Tänään sitten muuten siivoilin kuttulassa ja päätin sormien uhalla nostaa kanaa ja kurkata pesään. Sinne oli ilmestynyt neljä munaa lisää. Terhakkaana tyttönä otin sitten kaikki munat pois, ajatuksena heittää alkuperäiset munat roskiin ja läpivalaista neljä uutta ja laittaa ne sitten takaisin pesään odotusajan muniksi. Tein läpivalaisun uusille munille siellä kanalassa enkä tokikaan nähnyt mitään, valoisaahan siellä on. Joten lastasin kaikki munat paidanhelmaan (eihän mulla tietenkään mitään sopivaa astiaa niille mukana ollut) ja kipittelin pimeään vessaan munien kanssa. Läpivalaisin uudet munat, ei mitään :smt009 . Sitten joku hetken mielijohde tai uteliaisuus sai mut valaisemaan ne alkuperäiset kuusi munaa siinä samalla. Ja tadaa!! Jokaikisessä niissä näkyi verisuonia! Ja minä olin niitä poisheittämässä. Äkkiä laitoin munat takaisin paidanhelmaan (ei vieläkään ollut mitään astiaa saatavilla) ja vauhdilla takaisin kanan luo ja munat pesään. Toivottavasti ne ei kärsineet nyt vessareissustaan ja jatkavat kehittymistään.

Onneksi en ennättänyt mistään löytää siitosmunia, minnekähän minä ne olisin laittanut? Varmaan hautonut itse :smt003
kana.karoliina

Re: Nuori kana hautoo

Juu, meidän teiniäiti pinnisteli loppuun asti ja tänään ponnisti pikkuinen tipu kuorestaan ulos, kavereitakin kuulostais olevan tulossa ainakin kolme vielä. Taivaan tähden miten voikin tipu olla pieni! Meidän Ilmajokiset tiput, ikää 2vko, näyttää aivan jättiläisille tuohon vauvaan verrattuna.

Ja jottei täällä kanat (ja kukot) loppuis kesken niin kaksi teinimammaa on lätsähtäneet pesiinsä myös, kahden viikon päästä pitäisi toiselle tulla tipuja, toinen aloitteli urakkansa vasta eilen. Enää yksi kana jaksaa munia, muut makoilevat pesissään. Varmaan sekin kohta aloittaa hautomaan, kukko saa sitten huseerata aivan yksikseen :smt002
Viimeksi muokannut kana.karoliina, 06 Elo 2009, 22:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Nuori kana hautoo

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea, onnea! Toivottavasti tulee sisaruksia ja mieluiten tietysti siskoja :smt003
kanamummo

Re: Nuori kana hautoo (x3) ja tipujakin on

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Onnea onnea! Lissää tulukoon!
kana.karoliina

Re: Nuori kana hautoo (x3) ja tipujakin on

Neljä tosi pikkuista vauvaa on tullut, kaksi munaa on edelleen alla, mutta ne on ihan hiljaa. Ihania.. :smt049
Vastaa Viestiin