kaksi kanaa hautoo

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

höppäiita

kaksi kanaa hautoo

Viesti Kirjoittaja höppäiita »

eka aloitti sunnuntaina,eilen sinne samaan pesään meni toinen,keräsi aamulla munitut alleen ja on maannut lättynä siellä.. :smt003 miten mahtaa käydä? pesä on vanhan kaksi levyisen hellan alin luukku,eli se mis peltejä säilytetään.en pääse merkkaa munia kun tuntuu etteivät nouse sieltä ollenkaan..pitäs keksiä miten estän etteivät muut enään munisi sinne :smt017 onko tiput eristettävä muista kanoista? elikkäs mulla on 8kanaa ja kukko,ovat kesällä vapaana ulkona,yöt suljetussa leikkimökissä.
Jarski

Re: kaksi kanaa hautoo

Viesti Kirjoittaja Jarski »

Kyllä yhteishaudontakin samassa pesässä saattaa onnistua. Mulla on menossa jo toinen perättäinen yhteishaudonta samassa pesässä (kääpiö kochin). Toki molemmilla on omat munat alla. Tai omat ja omat, välillä toinen hautoo toisen omia ja toinen toisen. Maatiaiset mulla on aina muninu omissa pesissään enkä usko, että yhteiselo olis onnistunu. Pitäisikö sun koittaa tehdä lisää pesäpaikkoja? Vai onko uuni todettu kaikkien sun kanojen mielestä parhaimmaksi paikaksi :smt003
Jos tila on pieni, kannattaa aluksi eristää emo poikineen, ettei emon tarvitse koko ajan puolustaa poikasiaan. Suuressa tilassa tuskin on tarvetta eristää.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla on maattaritkin hautoneet onnistuneesti samassa pesässä, mutta tipujen hoito ei onnistu näillä yhdessä, joten olen joutunut heti kun ekat tiput on kuoriutuneet siirtämään toisen hautojan parin tipun kanssa erilleen. Toinen hautoja on sitten jäänyt jatkamaan hautomista pesään. Mulla on onnistunut myös eri aikaan laitettujen munien haudonta näin, toinen kana on jäänyt jatkamaan loppujen hautomista kun toinen on siirretty hoitamaan aiemmin kuoriutuneet tiput muualle. Tämä vain vaatii hieman tarkkailua, että ehtii siirtää ennen kuin kanat alkavat riitelemään tipuistaan.

Villiinallahan muuten on nyt yhteishaudonta kääpiökochilla ja maatiaisella ja yhdessä hoitavatkin tiput sovussa, eli on ne kanat niin yksilöitä että vaikea arvioida miten käy. Voi käydä niinkin että kanat alkavat riidellä haudottavista munista niin että ne rikkoutuvat tai jäävät kylmettymään kanojen väliin tai putoavat pesästä.

Mulla nuo kanat on niin jääräpäisiä, että kun ne jonkun pesän keksivät missä haluavat hautoa, niin muu ei sitten kelpaa vaikka olisi ihan samanlainen. :smt013

Itse oon pitänyt pikkutiput ja emon erillään muista, ehkä noin kolme viikkoisina olen laittanut muiden sekaan.
Munat muuten voi merkata niin että siirtää vain kanan pois hautomapesästä, tai sitten ujuttaa käden sinne alle ja kerää munat merkattaviksi. Mulla nuo hautojat ei välitä tippaakaan vaikka niiden alta kaivelee munia ja laittaa takaisin, ehkä vähän ärisevät.
höppäiita

kiitos :smt002 edelleen kanat jatkavat hautomista :smt038 mutta kanalassa ihan kuin haisis pikkusen mädälle..oliskohan kanojen alla mennyt joku muna rikki? kuoren läpihän mädän haju ei kai tuu?en uskalla yhtään kopeloida pesää kun pelkään et lopettavat haudonnan...muutoin siivosin mut syytä tuohon mietoon mädän hajuun en löytänyt...mikään kauhea löyhkä tuo ei ole,voisko kanalassa muutoin haista tuolle..
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Jos kana oikeasti on hautomapuuhissa, niin ei ne kovin helposti häiriinny. Kannattaa katsoa sinne kanojen alle, sillä jos siellä on joku mätämuna poksahtanut niin se sotkee ne muutkin munat ja ne olis kyllä hyvä puhdistaa jos näin on käynyt.
höppäiita

en onnistunut ainekaan näkemään et olis rikkoutunut muna ollut kyseessä.pari päivää viel niin pitäis alkaa tipusia kuoriutumaan...toivottavasti onnistuu,käy kyllä kanaparkoja sääliks jos metsään menee :smt009 hautovien kanojen kakka haisee kyllä älyttömän hirveälle :smt003 liekö tuo pitkä makaaminen kun hautoo niin tekee sen? toivottavasti saan ilmoittaa viikonloppuna tipusista :smt007
höppäiita

Piipitystä kuuluu ja reijän onnistuin näkemään yhessä munassa mut tipusia en ole vielä nähnyt,kanat kun katselevat alleen niin tuntuu et tuo paikka on liian ahdas,joteski pelottaa et ne tallovat ne tiput :smt017 ehkä sit kun kuoriutuneita näkee kantsii jossain vaihees siirtää toinen pois kun siel on eriaikaankin munittuja munia :smt017
emilia

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei vaan :smt006

meilläkin haisi hirveältä kun kana hautoi. Ei auttanut muu kuin ottaa muna kerrallaan pois ja haistaa onko joku mädäntynyt. Ja olihan siellä mätä muna :smt009 :smt103 . Kyllä haju tulee kuorenkin läpi

Jos suinkin saat niin tutki ihmeessä ne, sillä jos mätä muna pääsee hajoamaan niin haju on kamala
höppäiita

vieläköhän nuo antasivat loput ehjät munat tutkia kun siellä jo tipujakin on,niin tuli kuin tulikin ihania tipusia :smt007
höppäiita

Nyt ollaan siinä vaihees et ekaks kuoriutuneet viipeltää jo jonkin verran ja kanaemo oli noussut ylös kun aamulla menin,mut kuoriutumattomia on vielä,yhdessä ovat sovussa vielä kuitenkin.mut näin tipun mikä ei pitänyt ääntä oli just kuoriutunut,nokka vaan liikkui :smt009 en voi ottaa sitä kun ei oo lämpölamppua ja kun yritin pistää sinne käteni niin nuo kanat nokkasevat...pitäisköhän mun nyt siirtää toinen kuoriutuneiden kans pois?mitä te tekisitte? :smt003 voisko ne siirtää ulkohäkkiin vai onko jo liian kylmä?pitääkö tavallinen kanaverkko et tiput ei pääse pois?kauheesti kyssäreitä :smt003 mut kun on niin epävarma näin uusissa jutuissa :smt017
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Itse en ainakaan vielä siirtäisi ulkohäkkiin, varsinkaan jos ei ole lämpölamppua. Tarvitsevat vielä ihan pieninä untuvaisina lämpöä. Jos kuoriutunut tipu vaan huilaa ja pikku hiljaa siitä piristyy. Odottele ja seuraa tilannetta. Kyllä kaikki varmaan hyvin menee. :smt023
höppäiita

Kiits :smt055 mÄ oon ajatellut(täysin untuvikko oon näis kanajutuissa)et jos kanoilla sopu näin hyvin säilyy et antaisin ihan itse heidän hoitaa homman tuossa paikassa minkä ovat valinneet,se on kuitenkin varmaan lämpöisinkin tuol leikkimöksässä.joo,taas täytyy lähtee vilasee,on ne niin lutusia :smt007 tullut juostua siel monta päivää vähän väliä :smt005
höppäiita

mä menin aamulla kanalaan niin toinen kanoista oli jaloittelemas tuon yhen tirheän tipusen kans,no siel oli kuollut tipu :smt010 ensimmäisiä varmaan koska oli kuiva ja pörheä :smt010 :smt010 meneeköhän tää kahen hautominen pienes tilassa ihan mönkään...munia siel on viel vaikka kuinka? toiset tipuset oli varmaan menneet paikallaan olevan kanan alle.kuinka yleistä on et tipu talloontuis emän alla? vaik mistä sitä tietää mihin on kuollut :smt010 mul on edelleen ruuat niiden nokan alla etteivät kauheesti nousis vielä,kantsiskos siirtää jo kauemmaksi?loput munat ei siin tapauksessa varmaan onnistuis?
höppäiita

tänään molemmat kanat nousivat tuon tirheän tivun kans,toisen alla oli vain yhdeksän munaa,eikä yhtään tipua :smt009 alunperin siel oli ainekin neljätoista jollei enemmänkin,mihin ne ovat hävinneet :smt103 nyt erotin kanat eri pesiin ja laitoin verkon väliin,toiselle jäi munat,toiselle tipu ja jouduin laittaa sille yhden tuoreen munan jotta ymmärsi mihin mennä ja viedä tuo tirheä tipu.voiskohan olla mahdollista et kanat oisivat kuitenkin tapelleet tipuista,kun munat ne vetivät toisen alta toisen alle,siis osan?jos muut tiput ovat kuolleet,mut siinä tapauksessa kanat ovat syöneet ne :smt017 onko mahdollista?rottakin kävi mielessä mut ei oo sellaisia näkynyt,mihin ihmeeseen ne ovat hävinneet? :smt010 :smt017
höppäiita

tuolta vanhemmista viesteistä löysin samanlaisen epäilyn et kana olis joko syönyt tai piilottanut kuolleet tivut,mut siel ei kerrottu löytyikö ne.no tänään paikkasin kaikki maholliset reijät leikkimöksästä kuiteski ja kanat ovat eri kopeissa,jollei loput munat pysy tallessa tai kuoriudu niin on kumma juttu :smt017 mulla kävi kyllä tosi hölmösti kun toiset kanat kävivät munimassa viel haudonnan alettua useamman päivän :smt011 mut tällä viikolla pitäis loppujen kuoriutua tai sit on jossain jotain vikaa :smt017 toinen hautovista kanoista availi suutaan silleen ihmeellisesti monta kertaa,tarjosin vettä sille muttei kelvannut,siitäkin tuli mieleen jos se oikeesti olis syönyt ne tiput :smt009
Vastaa Viestiin