Ankka katosi, löytyi kuolleena

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ushva

Ankka katosi, löytyi kuolleena

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Taas meillä kävi huonosti. :smt010
Mun kaunis ruskea naarasankka taisi joutua pedon suuhun, sillä sitä ei löydy mistään ja löysin ojan varressa olevasta laavusta sulkia. Kaiken huippu on että tämä tapahtui 20 minuutin aikana tänä aamuna. Ukko lähti töihin yhdeksältä ja silloin kaikki neljä ankkaa olivat pihalla ja kun minä menin pihalle 20min. yli yhdeksän niin niitä oli enää kolme. :smt013

Mulla on ollut ankat liiterin takana verkkoaidassa, mutta ne ei ole pysyneet siellä kovin hyvin vaan ovat tulleet aina pihalle välillä käyskentelemään. Tuntuu että muilla voi olla kaikki eläimet koko kesän vapaana pihalla, mutta meiltä häviää kaikki. Eikä me edes asuta kovin syrjässä, vaan tässä on paljon asutusta eikä täällä koskaan ole näkynyt mitään petoeläimiä. Miten ihmeessä uskallan enää pitää kanojakaan vapaana kun noin röyhkeästi käydään kaikki syömässä ja vielä aamulla kun pihassa liikkuu ihmisiäkin!

Oon ihan jäässä kun oon etsinyt tuolla vesisateessa vaikka kuinka kauan ja niin suuresti tämä ottaa päähän taas että ei huvita aloittaa koko viikkoa ollenkaan. Erittäinkin maanpinnalle pudottava aloitus arkeen kun just eilen illalla tultiin kotiin reissusta ja oli niin mukavaa.

Vieläkin elättelen toivoa että se ankka vielä jostain löytyisi, niin typerä sitä on että niistä höyhenistäkään en millään voinut uskoa että ne on mun ankasta. Yritin vaan ajatella että ne on jonkun muun linnun.
Viimeksi muokannut Ushva, 08 Heinä 2009, 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kanamummo

Re: No nyt sitten vietiin ankka!

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Osanotot! Mutta elä vielä anna periks, kyllä se ankkuli voi vielä löytyä!
Ushva

Kiitos. Kyllä se taitaa nyt olla mennyttä ankkaa. Onneksi alkaa jo enin v-tus tässä hälvenemään, eihän tuolle enää mitään voi.
Mutta mitäs luulette, mikä eläin tuo voisi olla joka sen vei? Tuleeko ehkä uudestaankin kun sai noin helpon paistin?
Jos se olisi ollut koira, niin olisiko se noin järjestelmällisesti sen napannut ja kuskannut pois, vai olisiko jahdannut ja repinyt useampaakin?
Liikkuuko esim. ketut tuolla tavalla aamupäivästä ja vieläpä niin että pihalla on liikettä, ihmisiä ja auton ääniä?
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mikä sen vei. :smt017
emilia

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei vaan

voi surku kun katosi. Otan osaa :smt010

Ajelin meiltä Karkkilaan sunnuntai aamuna 7.30 ja tiellä istuskeli ketunpoikkanen. Ei välittänyt autosta, mutta kun menin katsomaan, niin lähti verkkaalleen metsään. Ilmeiseti kettu emo on hylännyt jo poikaset ja kettun poikaset metsästävät helppoja saaliita.

Pihalla vapaana olevat ankat ja kananpoikaset ovat helppo saalis. Meillä kanssa kulkee kanan poikaset pitkin pihaa ja aina kun tulen pihalle niin käyn laskemassa ne. Toivottavasti säästyvät
Ushva

Nyt tämä juttu saa vielä merkillisempiä käänteitä. Juuri äsken löysin ankan kuolleena ojasta, eikä siinä näy yhtään mitään raatelun jälkiä tai mitään muutakaan erikoista. (Lukuun ottamatta siis sitä että se on kuollut.)
Vertasin niitä sulkia mitkä löysin laavusta ja ne eivät ole samanlaisia mitä tuolla kuolleella ankalla on. Mitäs kummaa tämä nyt on?!
Mitä olette mieltä, kannattaisiko ankka lähettää tutkittavaksi varmuuden vuoksi? Voisiko mikään sairaus edes tappaa sen tuolla tavalla 20 min. aikana? Miksi se lähtisi yksin erilleen muista?
Jos joku eläin sen tappoi, niin miksi ihmeessä olisi jättänyt sen tuonne ojaan? Ja kai nyt jossain jotain sulkia/tappelun jälkiä olisi jäänyt? Oon kuulkaa täällä hieman ihmeissäni nyt. :smt017
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

No en kyllä osaa tohon mitään sanoa, mutta on tosiaan niin erikoinen tapaus, et piti jotain vaan myötätunnosta kirjoittaa.
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Ettei olis jonkun ihmisen tekosia?
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Täys mysteeri... :smt017
Miten ne sulat sitten?? Oisko poika-ankka puolustanu tyttöä? Oisko ketunpoika yrittäny paistia ja tullu häirityks kun sä aukasit oven ja tulit ulos? :smt017
vostozno

Viesti Kirjoittaja vostozno »

Viime kesänä minkki tappoi minulta tuosta lammesta koko kesyn 8 poikasen telkkäpoikueen. Poikasissa ei näkynyt yhtä puoleksi syötyä lukuunottamatta isompia vaurioita. Minkki on yksi vaihtoehto, sillä se tappaa linnun puremalla kaulaan, jolloin lintu kuristuu. Tällöin lintuun ei jää oikeastaa mitään merkkejä. Minkki tosin yleensä tappaa koko parven laidasta lukien.

Tuo viimekesäinen minkki ja useampi sen kaveri tosin on nyt jo jalostetuna etteenpäin ja odottavat siirtoa turkismuokkaamoon.
Ushva

No nyt odotellaan sitten ruumiinavauksen tuloksia ja pelätään tietysti newcastlen-tautia tai muuta mukavaa jossa joudutaan hävittämään loputkin ankat sekä kanat. :smt013

Taas minä oon tässä tilanteessa näiden lintujen kanssa, eikö tämä ikinä lopu!
Kyllä ennemmin toivon että vaikka se minkki sen tappoi kuin että on joku tarttuva tauti. :smt009
Ushva

Ne sulat muuten jotka löysin, oli jostain ihan muusta linnusta. Lintutuntemus on aika huono, mutta ne tais olla jonkun pikkulinnun sulkia, varmaan kissa syönyt siinä jonkun pyydystämänsä linnun.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Kylläpäs on kumma juttu :smt017
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Ompa SPOOKY meininki teillä ! :smt027

Tuli mieleen, että kun lehmähän kuolee jos se joutuu selälleen, niin melko äkkiä, niin voiko ankallakin ollajoku samanlainen juttu että panikoi ittensä jos joutuu ojaan jumiin ?? Jos vaikka ihan syönkohtaus tulee ??

Kamala tapaus, toivottavasti loput säilyy, eikä ole mikään tauti kyseessä !
Ushva

Tautihan se on, paha äkillinen tulehdus kuulemma oli tällä ankalla sanoi sen avannut eläinlääkäri. :smt009
(älä ole nc-tauti, älä ole nc-tauti... [-o< )

(muokkasin otsikkoa, sillä eihän tätä ankkaa kukaan vienyt muu kuin viikatemies.)
Mimmi

Re: Ankka katosi, löytyi kuolleena

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä olin viikon Ruåttin-reissulla, niin täällä oli hävinnyt nuorempi ankkauros Teppo. Sitä on nyt jo yhteensä kolmisen päivää etsitty ja ei vain näy eikä kuulu. Ja siis hävisi ihan keskellä päivää, kun pojat oli täällä kotona ja koirat pihalla, eli ei varmaan mikään peto ole voinut päästä niin vaivihkaa yllättämään. Kummallista! :smt017
Vastaa Viestiin