Viirujen haudonta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Klara

Viirujen haudonta

Viesti Kirjoittaja Klara »

Tästä on joskus ollu puhetta, mutta en löytäny sitä ketjua. Ja kuuluuko tää edes tänne, vai meniskö muihin munivaisiin :smt017

Mutta itse kysymykseen. Hautooko viiriäiset itse, vai vaatiiko se aina konehaudonnan? Juteltiin tossa asiasta ja kun kerroin jääneeni siihen käsitykseen että se vaatis aina konehaudonnan, niin kaveri sanoi että no mistäs niitä viiriäisiä luontoon tulee, ei kai niillä viiruemoilla mitään konetta sielä ole hautomassa.

Mä jäin siinä vaiheessa miettimään että niin.. eihän niillä tietty ole ei :smt017

eli onko luonnonviirut sitten niin erilaisia verrattuna näihin mitä kotieläiminä pidetään, että ne hautoo, mutta nämä ei? Jos näin on niin miksi? Mihin on kadonnu viiriäisen taito hautoa omat munansa? Ja ennen kaikkea, voisko sitä haudontaintoa niille jotenkin kehitellä/houkutella esiin?
siimis

Re: Viirujen haudonta

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mies ihmetteli mulle ihan samaa, että mistäs ne viiriäiset sinne luontoon sitten tulee? Ja minä vastasin, no että luonnon viiriäisistä!

Eli jalostettu japaninviiriäinen on ihan eri asia kuin luonnon viiriäinen. Jalostettu viiriäinen on nimenomaan sitä - jalostettu, ja siltä on tieten tahtoen valikoitu pois hautomavietti, koska hautova kana ei tuota munia.

Minusta kyllä joku tällä foorumilla on joskus kertonut haudontaa yrittelevästä viiriäisestä, joten ehkä jotain rippeitä jäljellä on. En muista miten haudonnan kävi, mutta veikkaisin että yritykseksi jäi..? Mutta se vaatii tietenkin varmaan tosi oikeanlaiset olosuhteet. Veikkaisin, että kanan pitäis olla omassa rauhassaan isossa häkissä, jossa aluskasvillisuutta tai muuta piilopaikkaa.
Klara

Eli kärjistäen vois sanoa, että munintaan jalostettu viiriäinen on samansortin "munakone" kuin tuotantohybridit? Tarkotus on vaan munia, munia, munia (ehkä tuottaa lihaakin), mutta ei missään tapauksessa hautoa? Ja että haudotakokeilut vois olla yhtä "henkimaaliman juttuja" kuin hybridien haudonnat? Onnistuu jos on onnistuakseen, mutta todennäköisesti ei onnistu.

Mikään ei siis estä kokeilemasta järjestää viirukanalle viimosen päälle haudotaolot, mutta mitään ei kannata sen varaanlaskea, vaikka kanan saiskin innostumaan haudonnan kokeilusta :smt017

No nyt tämä alko seljetä :smt003 Jos siis Viiruja haluan ja jatkossakin niitä pitää, niin ei kun hautomakoneen ostoon :smt004

(hautookos muuten siniviirut sen kummemmin ite, kun muut lemmikkilinnut, paparit, undut ja muut kyllä hautoo? )
Hazze

Viesti Kirjoittaja Hazze »

Eikö Tulpun siniviiriäiset ole hautonut?
Niin oletin kun kuvia ja tekstiä katsoin kun luki "luomulapset" ja munat oli lintujen alla!
http://www.tirpat.suntuubi.com/?cat=20 ---> Tirpan ja Tulpun luomulapset 5/08 tai suoraan
http://s243.photobucket.com/albums/ff31 ... ?start=all
Klara

Hmm... mielenkiintoista. Siniviiriäiset siis voi hautoa itse... Sekö siis johtuu siitä että ne on "koristelintuja" toisin kuin "tavis" viirut?

Jotenkin tuntuu hassulle... Siis luonnon viirut hautoo itse, siniviirutkin siihen kykenee, tuntuu omituiselle, ettei tavis viiruista siihen olisi :smt017 Kuinka radikaalisti nämä "tavikset" oikeen eroaa luonnon- ja siniviiruista?

Onko kukaan tosissaan, siis oikeen todella tosissaan koittanut saada tavisviirut hautomaan? Jos on niin kuulisin mielelläni kokemuksista.

Juu myönnän - mulla pyörii mielessä hullu ajatus koittaa saada viirut hautomaan ihan itte, kuin tavalliset kanat konsanaan
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

En ole mikään viiriäisexpertti, mutta kiinnostuneena olen niistä lukenut ja hankkinut tietoa. Muistaakseni nuo "munijaviiriäiset" on jalostettu luonnonkannasta alun perin valkkaamalla jatkuvasti parhaita munijoita siitokseen, jolloin haudontaominaisuus on tietysti samalla vähentynyt. Ei ne luonnossa taida munia kuin yhden pesällisen ja hautovat sitten ne. Ja oliko vielä niin, ettei nuo "tuotantoviiriäiset" oikein osaa pesiin munintaakaan, kun niitä normaalisti pidetään häkeissä, mistä munat vierii pois sitä mukaa kun niitä putkahtelee. Korjatkaa jos mun oletukset on vääriä. :smt003

Olipa mielenkiintoisia juttuja noista luomuhaudonnoista http://www.tirpat.suntuubi.com/?cat=18
Ainakin oikueet 4, 5 ja 9 oli tuolla sivulla viiriäisen hautomia, joten eiköhän se ole mahdollista. Niin tai siis nuohan taisi ollakin niitä siniviiriäisiä.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Siniviiriäiset kyllä virittyy hautomaan helpostikin kun on vaan hyvät olosuhteet.

Olisko se niin, että kun noita viiriäisiä on alettu pitää munantuotantotarkotuksessa, niin osin jalostuksen ja osin olosuhteiden "pakosta" on niiltä hautominen jäänyt pois. Eli kun niitä on pidetty verkkohäkeissä, niin eihän ne sellaisessa virity hautomaan. Etenkin jos munat vierii alta pois, niin mitäs siinä sitten hautoiskaan. Viiriäinenhän on melko arka ja herkästi pakoreaktion saava lintu ja veikkaan että hyvän hautojan aikaansaaminen olis vaatinut paljon pitkällisempää ja päämäärätietoista jalostusta nimenomaan siihen ominaisuuteen. Tuotanto-olosuhteissa hyvien hautomaolosuhteiden järjestämien on varmaan enemmän kuin hankalaa.

Ehkä osaltaan noiden olosuhteiden aiheuttaman hautomattomuuden vuoksi silloin tällöin saattaa tulla esiin yksilö, joka tosi hyvissä olosuhteissa voi saada jonkun ahaa-elämyksen ja yrittää hautomista?

Tuo on totta mitä maatiaiskukko sanoi, eli viiriäiset munii ihan minne sattuu. Niille ei auta munintapesiä tarjoilla, muna putkautetaan kyllä just siihen missä satutaan sillä hetkellä olemaan. Ehkäpä hautomaviettiä omaavan yksilön voisikin tunnistaa siitä, että se pyrkii munimaan pesään..? Jos tilavaan häkkiin järjestäisi jonkun suojaisan ja varjoisan nurkkauksen, ja seuraisi josko sinne alkaa munia ilmestymään. Suosisi jatkokasvatuksessa näitä pesämunia ja ehkäpä yrittäisi hautoa munia pienellä kääpiökanalla... Ehkäpä pitkän ja sinnikkään jalostustyön tuloksena voisi olla hautova viiriäinen..?
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Mä olin jussina pois ja meillä oli viiriäiset munineet kahden päivän satsin samaan paikkaan. Siinä oli 7 munaa samassa läjässä ja sen läjän päällä oli yks kana. En tiedä oliko se hautomassa vai ohikulkumatkalla, mutta kun työnsin käteni sinne niin se lähti pois. Harmi ettei siinä häkissä ole niin paljoa tilaa, että vois kokeilla sitä hautomista.
Muuten ne ovat sirotelleet niitä munia minne sattuu, mutta nyt ne kaikki oli samassa paikassa... :smt017
Oisko siinä käynyt niin, että kun eilen sieltä oli jäänyt munat keräämättä, niin tänään ne oli tykittänyt loputkin munat siihen samaan kohtaan. Osa niistä oli kaivettu puruihin ja kolme oli siinä päällä näkösällä.
On ne vaan niin"hysteerisiä" lintuja, etten jaksa uskoa niiden hautomiskykyihin... :smt003 Olosuhteiden täytyy olla todella optimaaliset, että ne alkaisivat hautomaan...
Klara

No jos mä joskus niitä viiriäisiä saan, niin olen kyllä sen sortin pöllö, että saattaisinkin lähteä yrittämään sitä josko joku viirukana intaantuisi hautomisesta :smt003 Jos meille viiruja tulee, ne tulee oletettavasti tohon kanojen entiseen mökkiin ja sinne niille olis mahdolisuus järjestää sitten vaikka millasia haudontapaikkoja jos yhtään mikään kana kiinnostusta siihen osottaisi.

Oon suunnitellu että siihen ulkopuolelle järkättäis sitten pienisilmäsestä verkosta ulkoilutarhaa, kulku vaikka seinässä olevasta luukusta (kun siinä sellanen jo kerran on) ja koko mökin sisus laittaa siihen malliin että sais viirulaiset olla mielensä mukaan. Pitää vaan kattoo ettei ne pääse kaivautumaan möksän alle mistään jne. No, tästä on hyvä jatkaa suunnitteluja, ei se nyt ihan tämän eikä ensviikonkaan homma ole...
Skuukkeli

Voi vide mä oon kade sun (viiru)mökistä. :smt005

Siinä onkin niin paljon tilaa että varmasti saat oikeanlaiset olosuhteet. Sitten kun olet "jalostanut" hautovan viiriäissukulinjan niin käyn ostaa sulta muutaman viiru nuorikon... :smt005
Klara

Älä vielä kadehdi. Siitä on vielä neuvottelut ihan kesken että mitä siitä möksästä tulee. Isäntä tuumaa tomerasti että varasto ja minä yritän piipittää että viirula... johon isäntä tuumaa taas että varasto. Lähimmäs ratkaisua päästiin ja melkeen sain nano nano voiton, kun yksi kaveri totesi että no siitähän tulee loistava viiruvarasto :smt005
Skuukkeli

Viiruvarastohan tarkoittaa sitä, että mahdottoman paljon viiruja... :smt005
Klara

Kyllä kai sinne muutama viiru mahtuiskin :smt002 :smt003
Vastaa Viestiin