Outo muna!

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
siivekäs

Outo muna!

Viesti Kirjoittaja siivekäs »

Meidän uudet kanat on munineet tasaisesti toinen pienen valkean ja toinen vähän isomman beessin munan, mutta nyt beessi muna olikin epätasaisesti RYPPYINEN! :smt017 Ja sellainen ei soikea, vaan toiselta sivulta tasainen, pieni ja kummallinen... Olen nyt etsinyt tietoa eri lähteistä reilut kaksi tuntia eli ei auta kuin rohkaistua kysymään että mikä on vikana, onko kana sairas(tumassa), voiko muuton aiheuttama järkytys vaikuttaa munaan noin (muutosta neljä päivää), vai mitä on tapahtunut? Koskaan en ole moisesta kuullut että munakin voi olla epämuodostunut!

Kanat saavat kalkkia, vettä, kauraa, munituspunahelttaa vapaasti sekä matoja, muurahaisenmunia, salaattia, heinää, leipää ym 'välipaloiksi' ja olosuhteet pitäisi muutenkin olla ihan hyvät.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4453
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Outo muna!

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minkä ikäisiä kanasi ovat, ovatko ns. tehotyttöjä (=munintaa varten jalostettuja hybridejä) vaiko jotain muuta rotua/risteytystä? Silloin tällöin kana kuin kana saattaa tehdä epätäydellisen munan, mutta jos se jää muutamaan yksittäiseen, niin ei kannata huolestua. Ne ovat silloin vain jotain tilapäisiä häiriöitä munintaelinten toiminnassa. Jos munat ovat lähes jatkuvasti normaalista poikkeavia, niin sitten voisi arvella jotain sairautta tai yksinkertaisesti sitä, että kanalla alkaa olla munamäärä täynnä eli iän syytä. Noilla em. hybrideillä tulee 'munakiintiö' nopeammin täyteen kuin semmoisilla roduilla, joita ei ole jalostettu huipputuotantoa ajatellen.
Kotopullaki

Re: Outo muna!

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Meillä joku munii melke joka päivä jonkin ihmeellisyyden. Siis yksi erikoinen muna, muttei samalta kanalta. Mutta meillä onkin kanat jo vanhoja rouvia :smt003 On pitkulaisia munia, ja pyöreitä kuin tennispallo (muttei luojan kiitos yhtä iso). Myös röpelöisiä on nähty; munan pinta on kuin hiomaton sementtiseinä johon on vedetty valkonen maali päälle. Kas kuin tuliki tällanen remonttiaiheinen vertauskuva mieleen :smt003 Minimuniakin on tullut kait 3 kpl viimesen vuoden saikana, niitä sellasia viiriäisenmunan kokosia tai jopa himpun verran pienempiä. Saas nähä mitä ne vielä keksivät kun lisää vanhenevat!
Eepi

Re: Outo muna!

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Jep noilla hybrideillä on aika usein tollasia epämuodostuneita.
siivekäs

Re: Outo muna!

Viesti Kirjoittaja siivekäs »

Ei ole tehokanoja, vaan jotain osittain sulkajalkaisia maatiaisia ja nuoriakin ovat, alle vuoden muistaakseni.

Hyvä juttu :smt041 ettei ole vaarallista yhden kerran / satunnaisesti... nyt vaan jännitän millainen soikula sieltä tänään putkahtaa. Toivottavasti ei ainakaan ryppyinen, tuo 'outomuna' oli kuin vanhana syntynyt.

Meidän kanaset muuten vaikuttaa aika fiksuilta, :smt055 kutsuvat selvästi minua kun kuulevat askeleet ja ottavat herkkuja kädestäkin. Noihinhan taitaa ihan kiintyä.

Kiitos vastauksista, olin oikeasti aika huolissani kun en ollut tuollaisista munakummajaisista kuullutkaan!

Ai niin ja se meinasi unohtua, että voiko tuollainen olla merkki siitä ettei kana ole soveltuva siitokseen, vai onko saman kanan normaalimuotoisissa munissa sisällä normaali tipunalku? En nyt ole teettämässä tipuja mutta kiinnostaa.
Kotopullaki

Re: Outo muna!

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Meidän lintujen päivän erikoisuus on kalkkunan minimuna.

Tässä vasemmalla kalkun normaali muna, keskellä kalkun minimuna ja oikeella normaali kanan muna.
Kuva

Minusta tuo minimunan väritys on NIIN samanlainen kuin kalkkunanmunan, että sen on pakko olla kalkkunasta. Ja kalkkuna olikin siinä munintalaatikossa mistä mm. tuon munan löysin. Kyllä kait kalkkunatkin voivat välillä munia minimunia kun kanatkin niin tekevät?
Kuva

Isäntä väittää että on kananmuna, mutta en usko. En oo koskaan nähny ton värisiä kananmunia. Kumpi meistä nyt voittaa tän väittelyn? :smt017 :smt003
Haaveilija

Re: Outo muna!

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

No sinä tietysti voitat! Meidän perheessä mies osaa jo ihan suoraan myöntää, että minä olen oikeassa asiassa kuin asiassa. Koulutus tuo tulosta... :smt005
Minä väittäisin, että tuo on kalkun muna. Muniiko sulla mikään kana samanväristä?
Kotopullaki

Re: Outo muna!

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

No meijän Jäärä II ei oo vielä oppinu :smt011 että vaimolle pitää aina vastata "Kyllä, olet oikeassa kultaseni" tai "Haluatko lasin viiniä kultaseni?" Näillä kahella lauseella talsittais ihan ongelmitta loppuikäinen avioliiton polku täynnä rakkautta ja onnellisuutta, mutta jos ei mee kaaliin niin ei :smt003
Mä oon höösänny tuolla meijän kanatarhassa elokuusta 2007 ja eteeni ei oo viel kertaakaan tullu tollasta. Ei kanalta eikä kalkkunalta. Meijän kanat munii kaikenvärisiä munia, muttei koskaan tollasia pilkullisia. Ne minimunan pilkkujen väriki on ihan sama ku kalkkunan munissa, mutta pilkut siinä on vaan tiheemmässä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4453
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Outo muna!

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kalkkunan munimalta näyttää, mutta helppohan tuo on varmistaa :smt002 nimittäin siitä kalvosta...kalkkunanmunassahan se on melkein kuin nahkaa eli tosi sitkeää verrattuna kananmunaan.
Kotopullaki

Re: Outo muna!

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

No minäpä sitten rikon munan ja selvitän. Kiitos vinkistä Hilta!
Jos ette kuule minusta enää mitään, niin se oli kananmuna.
Jos se osoittautuu kalkkunan munaksi, tulen tänne toitottamaan naisten ainaista tietävyyttä! :smt005
siivekäs

Re: Outo muna!

Viesti Kirjoittaja siivekäs »

Nyt löytyi farmit.net sivustolta tuohon ruttumunaan liittyvää tietoa, tässä lainaus sieltä:

Munasta voi tulla ruttukuorinen, jos kanoja on häiritty munankuoren kehittymisen aikaan. Usein myös kaksoiskeltuaisen sisältävät munat ovat ruttukuorisia, samoin, jos muna on syystä tai toisesta viipynyt munajohtimessa tavanomaista pidemmän ajan.
Vastaaja: Eija Helander, MTT, Suomen Rehu () 14.06.2006

Eli ilmeisesti se minun alkuperäisen järkytyksen aiheuttanut muna (jonka söin vasta eilen :smt003 ja jäin henkiin) johtui kanojen muuton aiheuttamasta stressistä... nehän oli poikkeuksellisesti munimattakin, toinen päivän ja toinen kaksi, muuton jälkeen. Sittemmin ovat kotiutuneet loistavasti ja munineet luotettavasti - tosin sama kana joka muni ruttuisen on tehnyt yhden minimunan myös.
eluna

Re: Outo muna!

Viesti Kirjoittaja eluna »

On niin helpottavaa, kun täältä löytää vastauksen kaikkeen :smt001
Meillä ruskea tehotyttö on muninut nyt viimeisten kymmenen päivän aikana 2 ruttukuorista munaa, koko ja muoto muuten ihan normaali. välillä siis tullut ihan normimuniakin välissä, joten ei liene syytä huoleen.
Vastaa Viestiin