Jee, puolen vuoden odotus palkittiin ja yksi kanoista alkoi hautomaan!

Munia oli alla 11kpl, eilen kuoriutui kaksi ja tänään olen laskeskellut viisi pikkunokkaa...

Aikaisemmin kun meillä on haudottu, olen mennyt härkkimään hautojaa tarkoituksena siirtää emo ja munat haudontahäkkiin. Vaan aina on mennyt pieleen, emo ei ole tykännyt yhtään tästä järjestelystä ja lopettanut hautomisen. Nyt en olekaan puuttunut millään tavalla hautomiseen, mitä nyt vienyt emolle ruokaa pesään.
Ennen kuoriutumista laitoin pesän suulle vanerinpalan estämään poikasten putoamisen, ja nyt kun niitä kuoriutui, laitoin pesän eteen vielä verkkoa, ettei muut kanat pääse häiritsemään. Kaikki on mennyt tosi hyvin. Muttamutta...

Pesä on irti lattiasta sen reilun metrin, seinään juntattu. Otan huomenna aamulla verkoin pesän edestä pois, mutta miten siirto? Luotanko vaan siihen, että emo hoitaa tipunsa alas pesästä (ajattelin laittaa pesän alle patjan/kunnon olkikerroksen) vai pitääkö mennä itse nostamaan? Viimeksi, kun meille tuli yksi tipu, nostin emon lattialle. Siitä seurasi kauhea häly ja metakka, ja pelästyin jo että tipulle käy huonosti. Eivät tykkää, jos kesken kaiken menee ihminen ronklimaan.
Olen kyllä koko päivän kotona, että on mahdollisuus tarkkailla tilannetta, mutta ihan joka sekunttiahan en kanalassa voi kököttää. Ja tietty jos jotain sattuu (yks tipuista jääkin pesään tmv), niin sehän sattuu just silloin, kun en ole vahtimassa.
Onko ihmisillä kokemusta, että antais emon ja tipujen tulla itsekseen korkeammalta pesästä lattialle?