Viimeinkin tipuja

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Mar-jatta

Viimeinkin tipuja

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Jee, puolen vuoden odotus palkittiin ja yksi kanoista alkoi hautomaan! :smt041 Munia oli alla 11kpl, eilen kuoriutui kaksi ja tänään olen laskeskellut viisi pikkunokkaa... :smt007 Aikaisemmin kun meillä on haudottu, olen mennyt härkkimään hautojaa tarkoituksena siirtää emo ja munat haudontahäkkiin. Vaan aina on mennyt pieleen, emo ei ole tykännyt yhtään tästä järjestelystä ja lopettanut hautomisen. Nyt en olekaan puuttunut millään tavalla hautomiseen, mitä nyt vienyt emolle ruokaa pesään.

Ennen kuoriutumista laitoin pesän suulle vanerinpalan estämään poikasten putoamisen, ja nyt kun niitä kuoriutui, laitoin pesän eteen vielä verkkoa, ettei muut kanat pääse häiritsemään. Kaikki on mennyt tosi hyvin. Muttamutta... :smt017 Pesä on irti lattiasta sen reilun metrin, seinään juntattu. Otan huomenna aamulla verkoin pesän edestä pois, mutta miten siirto? Luotanko vaan siihen, että emo hoitaa tipunsa alas pesästä (ajattelin laittaa pesän alle patjan/kunnon olkikerroksen) vai pitääkö mennä itse nostamaan? Viimeksi, kun meille tuli yksi tipu, nostin emon lattialle. Siitä seurasi kauhea häly ja metakka, ja pelästyin jo että tipulle käy huonosti. Eivät tykkää, jos kesken kaiken menee ihminen ronklimaan.
Olen kyllä koko päivän kotona, että on mahdollisuus tarkkailla tilannetta, mutta ihan joka sekunttiahan en kanalassa voi kököttää. Ja tietty jos jotain sattuu (yks tipuista jääkin pesään tmv), niin sehän sattuu just silloin, kun en ole vahtimassa.

Onko ihmisillä kokemusta, että antais emon ja tipujen tulla itsekseen korkeammalta pesästä lattialle?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Viimeinkin tipuja

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Paljon onnea Mar-jatalle! Mä olen aina nostanut emon ja tiput maan tasolla olevaan pesään, eivätkä nuo ole siitä suuttuneet. Mutta mene ja tiedä näiden mielenliikkeistä...niin monella on ollut kajahtaneita kanamammoja tänä keväänä.

Yli metrin pudotus on huiman korkea, vaikka kuinka olisi pehmustettu. Voiko siihen tehdä oikein loivan luiskan, jota myöten tulisivat turvallisesti alas? Jos ei voi, niin minä kyllä nostaisin uuteen pesään.
Mar-jatta

Kiitos! Kyllä niillä ramppi on, mutta ajattelin että osaavatkohan käyttää sitä kunnolla. Se on aika kiukkunen tuo emo... Mutta voihan se olla, että viimeksi säikähdin sitä tohinaa ja hässäkkää niin, että aristelen turhaan siirtoa. Nostin siis ensin emon, ja sitten olikin poikasta hankala saada kiinni, kun emo huusi lattialla ja tipu sinkoili kuin sähköä saanut ympäri pesää... Mutta kyllä se mustakin on aika korkealla se pesä. Hitsi kun en tehnyt irrotettavia pesiä, vaikka mielessä kävi. :smt021
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Laita ensin pesä lattialle, laita sitten tipi sinne ja sitten vasta emo. Sen jälkeen siirrä loput tipit. Näin mä olen toiminut aina, kun emolla on ollut tipit semmoisessa pesässä, mitä ei voi siirtää. Aina on sujunut hyvin. Mä en luottais minkäänlaisiin ramppeihin.
Sitä piti vielä sanoa, että mä olen käyttänyt pesinä pahvilaatikoita, olen toitottanut tästä useamminkin kerran, mutta ne on ihan helkkarin käteviä. Ei mitään kanalan kaunistuksia, mutta käytännöllisyyshän on toisaalta kaunista. Ne on helppo uusia, vanhat voi polttaa pois ja uusia saa kaupasta sen kun hakee vaan. Kanat tykkää eniten semmosista pitkistä laatikoista, niissä taitaa kaupoille tulla salaatit :smt017
mimmu
rhode island

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Onnea tipusista :smt007
Täälläkin hehkutetaan viikon vanhoista pikkuisista :smt003 joita on kaksi, sekä 1kk ikäisiä kuusi.
Minulla oli myös aika korkealla pesässä hautomassa mutta nostin muutaman päivää aikaisemmin lattiatasolle ennen kuoriutumista ja hyvin meni eikä emo häiriintynyt yhtään. Nyt virkeitä tirppoja :smt045
mummo ja kanaset :biggrin:
Mar-jatta

Jeeee, siellä ne ovat! Lattialla paffilaatikossa, kahdeksan tipua ja emo! :toothy8: Ensin laitoin pesän, sitten tipun, jonka jälkeen emon ja lopuksi muut tiput. Ja hetken kuluttua siirsin vielä pesän toiseen paikkaankin, eikä mitään elämää suurempaa kaaosta tullut. Kolme munaa oli vielä ehjänä, heitin ne yhden hautovan kanan alle. Katsotaan nyt tuleeko niistä enää mitään.

Nämä on Tiina sen sulta haetun kukon, Hjalmarin, tipuja.

Voi että, toivottavasti on paljon kanoja! [-o<
Ja pakollinen kuva :smt055 :
Kuva

Jos toinenkin... :smt004
Kuva
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Voi että.. Onnea kauhiasti tipasista :smt007
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Onnea ihanista tipuista!
Saman näköisiä kuin meidän Kyllikin toinen tipu.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

No eihän se mun vastaus tänne tullut, painoin vissiin väärästä kohtaa tai jotain, mutta uus yritys.
Kappas vaan Hjalmaria! Sillä on ilmeisesti latinkit kohdallaan, kun noin hyvä haurontatulos on tullut :smt002 Oletko läpivalaissu ne kolme munaa?
Mä olen laittanut pahvilaatikkopesästä sen alalaidan ihan alas, että tipit pääsee varmasti myös takaisin laatikkoon. Se huono puoli siinä on, että pehkut tuppaa tulemaan ulos, mutta siitä saa usein värkättyä siihen sivulle laitaa. Hankala selittää :smt017 Sitten ku tipit on muutaman päivän ikäisiä, taitan pahvia jo hieman kynnykseksi.
Mar-jatta

En ole läpivalaissut. Menetin uskoni siihen viimeksi, kun en osannut... Minä siis vain odottelen.
Hyvä huomio tuo kynnys. Tai siis ei-kynnys. Pitääpä mennä heti tsekkaamaan, tuliko siihen nyt sitten minkämoinen askelma. Mielestäni ei tullut kynnystä laisinkaan, mutta nyt kun luin tuon, hiipi epäilys... :smt017
Mar-jatta

Tipukuvia... :smt003

Jonotusta emon alle:
Kuva

Emo tarkkana:
Kuva

Tiput juomassa:
Kuva

Emolla muuan jalka alla...

Kuva
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ihana tuo alimmainen kuva, eikun kaikki :smt007
Onnea lapsukaisille :smt041
Millax

Viesti Kirjoittaja Millax »

Hieno kuva tuo alimmainen! :smt041
Mar-jatta

Edelliset tiput täyttivät juuri 2kk, ovat jo isoja kukkoja ja kanoja :smt045
Ulkoilevat emon ja Ralf-kukon valvonnan alla
Kuva

ja purkavat ylimääräistä energiaansa tipujen Särkänniemessä :smt005 (se on kuulkaa touhua ja tohinaa, kun tuo jengi pääsee vauhtiin, hypitään oksille, tönitään, kaahataan, isotellaan, ajetaan takaa, nökötetään vierekkäin oksalla... :smt003 )
Kuva

Tämä nätti tyttö jää meille
Kuva
*

Muttamutta, tänä aamuna kuului Jukka-kanan alta vienoa vihellystä! JEEEE, ainakin yksi tipu kuoriutui munista, joita Helmi-vainaa aloitti hautomaan ! :smt041 :smt041 (Helmi oli lähtenyt päivähypylle pesästään, joutui onneton jonkin pedon kynsiin ja jäi sille tielle :smt010) Tänään oli laskettu aika, joten toivottavasti huomenaamulla on lisää iloisia yllätyksiä.

PS. Yhdellä kukkopojalla on harja lerpallaan, ei niin komiasti pystyssä kuin muilla. Tämä on just se mun suosikki, jonka ajattelin jättää eloon. Miksiköhän sillä on harja noin silmillä?
sera1

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Jukka-kana :smt005
Toivottavasti Jukka onnistuu hautomaan tipuset loppuun :smt003
Vastaa Viestiin