Sellanen tuli mieleen että kuinka kauan kanaemot yleensä huolehtii ja hyysää tipujaan?
Meillä alkaa tämä Helgan viisikko olla siinä iässä, jossa Celine sai muilta selkäänsä ja joutui/pääsi sisälle asumaan. Niin yhtäkkiä havahduin tajuamaan että eihän mulla oikeesti ole hajuakaan kauanko kana tipujaan hoitaa ja missä vaiheessa vierottaa, jos saa sen ihan itse päättää
Ja miten kana vierottaa? Onko hurjakin ajaessaa tipat pois vai jättääkö vain huomiotta tipusten huomionkerjuun?
Selkeimpänä merkkinä vieroittamisesta olen pitänyt sitä, että tiput nukkuvat orrella muiden mukana ja seassa, eivätkä tunge enää emon alle. Päiväsaikaan vastaavasti kanaemo lakkaa kurluttelemasta eli kutsumasta lapsiaan ruuan ääreen. Nämä tapahtuu yleensä siinä 6-12 vk ikäisinä, mutta näyttää tosiaan vaihtelevan aika paljon ja ehkä riippuvan vuodenajastakin. Se vierottaminen on melkein eniten sitä, että ihan alusta saakkahan se emo valmentaa niitä lapsukaisia pärjäämään omillaan, aluksi nyt löytämään syötävää ja juotavaa. Siitä ne sitten näyttää itsenäistyvän.
Mulla oli nyt taas uusi outo juttu.. Mulla oli postin kautta tulleita siitosmunia yhden kanan alla ja kaikkien surkeiden käänteiden jälkeen kanaemolle jäi vain yksi tipu hoidettavaksi. Noin viikon jälkeen se otti ja lähti muiden aikuisten kanssa ulos ja jätti tipusensa yksin piipittämään sisälle. Se siis aivan selkeästi hylkäsi sen. Poimin tipun sisälle tipulaan ja kävin sitten seurailemassa emon käyttäytymistä: siellä se eleli muiden mukana eikä näyttänyt yhtään etsivän vauvaansa. Kun menivät sisälle, se nousi muiden kanssa orrelle nukkumaan. Ei vissiin tälle emolle sitten yksi tipu ollut riittävä motiivi äitiyteen sen pidemmälti?
Celine oli Helgan ainut. Se hoiti kyllä hyvin, mutta muut silloon antoi sille sitte selkään niin jouduin sen ottaan tupahan hoitoon. Tiä sitten kauanko sillä ois mielenkiinto riittäny jos muut ei oisi puuttunu asiaan. Tai Huldahan se lähinnä oli joka Celineä körmyytti. Muut vasta sitten kun Hulda oli saanu nokkastua sille kunnon haavan
Klara kirjoitti:Ja miten kana vierottaa? Onko hurjakin ajaessaa tipat pois vai jättääkö vain huomiotta tipusten huomionkerjuun?
Yksilöstä riippuu. Joku jättää vaan kylmän viileästi tiput huomioimatta, mutta toinen taas ajaa jälkikasvuaan loitommalle ensin äänellä, sitten nokkaisulla ja lopulta, jollei kakarat usko, niin hyökkii ihan kunnolla niitä kohti.
K ertokaapa joko 6 viikkoset tiput tulee toimeen ilman äitiä kun se ei anna tipusien tulla samalle ruohotupulle ja koittaa aina jahdata pois vierestään
Mulla on nyt reilun 5 viikon ikäisiä nuo 7 koneella haudottua "tipua". Ovat olleet reilun viikon jo ilman keinoemoaan ja parina päivänä olleet koko päivän ulkonakin. Pärjäävät oikein hyvin. Kanalassa sisällä on nyt lämpöä ollut 16-20 asteen välillä, kun tuolla nuoremmalla tipulla oleva keinoemo vielä tilaa lämmittää.
Olikos se niin että kun tipuilla on jo kunnon sulkapeite niin alkavat pärjäillä ihan hyvin ilman mammaa? Mutta tarvittikos ne siinä vaiheessa vielä lämpölamppua tms?
Niin, onhan niillä vielä 5-viikkoisena melko paljaat kainalot ja päästä, selästä jne. puuttuu vielä kunnon höyhenet. Mutta tarkenevat ainakin tuollaisessa lämpimässä. Voi olla että 5-7 asteen lämpöihin kannattaa vielä laittaa lämpölamppu, minkä alla pääsevät tarvittaessa oleskelemaan.
Senhän näkee aika hyvin kun kokeilee, miten pärjäävät. Jos niillä on kylmä, niin ne tunkee nurkkaan aivan tiiviiseen nippuun kyyhöttämään.