Mitäs luulette, onnistuuko?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

gallia

Mitäs luulette, onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja gallia »

Koneessa mahdollisesti kuoriutuvien tipujen siirtäminen tyhijä pesiä hautoville kanoille? Jos siirtäisin hautojat pois kanalasta hyvissä ajoin ja laittaisin muutaman munan alle? Missä vaiheessa niitä koneessa olevia munia kantsis kanojen alle yrittää? Sit kun ne piippaa? Vai ootteko siirtäneet tipuja? :smt017
Meillä kerran siirrettiin yks tipu huonolta emolta toisen kanan hoiviin ja onnistui hyvin. Tällä adoptioäidillä oli tosin omat samanikäiset poikaset ja huono emo sai aikaan 2 poikasta, joista toisen tallas kuoliaaksi ja toisen unohti. :smt012
siimis

Re: Mitäs luulette, onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Näistä munien ja tipujen adoptioista on ollut täällä ennenkin juttua. Sellaista on neuvottu, että munat pitäis pistää kanan alle ainakin pari päivää ennen kuoriutumista, että kana kuulis niiden piippauksen. Pitäis muodostua tunneside tipuihin jo ennen kuoriutumista. Toiset kanat on parempia äitejä, toiset huonompia. On kai joku kertonut ihan tipujakin adoptoineista kanoista, kaipa se on yksilöstä kiinni.

Mun kokemus rajoittuu yhteen kertaan; siirsin kanan alle kaksi viikkoa koneessa olleet munat ja kana hautoi loppuajan. Tipuja kuoriutui kaksi, mutta kana ei osoittautunut järin hyväksi äidiksi, joten otin tiput lampun alle. Ja kana vaan jatkoi hautomistaan, ei näyttänyt yhtään ikävöivän tipujaan. Tämä mun kana taitaa olla niitä äitejä, jotka tykkää vaan odottaa :smt002 Lastenhoito taas on ihan tylsää.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

gallia kirjoitti:Jos siirtäisin hautojat pois kanalasta hyvissä ajoin ja laittaisin muutaman munan alle?
Meinasitko siirtää ne jonnekin toiseen paikkaan? Varmimmin onnistuu, jos annat kanan hautoa siinä pesässä, jossa se itse aloitti haudonnan. Pesueen siirto vasta sitten, kun tiput ovat kuoriutuneet ja kuivuneet.
Mä adoiptoin tipunsa menettäneelle kanalle kalkkunatipun siinä vaiheessa, kun se oli jo kuivunut emokalkkunan alla ja hyvin kana sen otti vastaan.
gallia

Pari ekaa kertaa meillä hautoi emot kanalassa muitten joukossa ja rakennettiin kanalaan boxi emoa ja tipuja varten, mut toiset aiheutti sen verran häiriötä, et alettiin viedä hautojat erilleen. Nuo meidän munintapesät ei ole kovin hyviä poikasten kuoriutumispesiä. Meillä on navetassa alhojen talvikanala ja irrallinen iso häkki, joissa mahtuu myös hoitelemaan poikaset. Tosi hyvin on onnistunut. Vähän aikaa hautojat kaakottavat, mutta alkavat melko pian uudelleen hautoa. Ollaan jopa yritetty saada kanoja lopettamaan haudonta viemällä ne vähäks aikaa pois kanalasta (silloin kun joka pesässä kökötti 1-2 kiukkuista lättyä ja nuorikot ei uskaltaneet mennä munimaan pesiin), mut ei ole tuntunu siirtely häiritsevän. Tämä kevät tosin on meillä ollu outoa "hautomista" lähes kaikilla kanoilla. Myös kanalassa munintapesissä hautovat kanat hautovat hetken (1-2 viikkoa) ja yhtäkkiä lopettavat.
Ne kaks kanaa, jotka nyt hautoo (ovat hautoneet viikon tiiviisti), hautovat vierekkäisissä pesissä ja ajattelin laittaa ne navettaankin vierekkäin, jos niille poikasia tarjoan.

Vähän suunnittelin, et veisin niitten alle joitakin munia piippausvaiheessa ja sujauttelisin sit koneessa kuoriutuneita alle myös... Jos tuolta koneesta nyt jotain tulee...
Oliko, Hilta, sun kana aikaisemmin hoidellu poikasia? Nämä meidän nykyiset hautojat ovat viimekeväisiä, joten mulla ei ole mitään tietoa niitten emo-ominaisuuksista.
Meillä ei kyllä ole ollu vuosien varrella kuin yks huono emo, josta edellä kerroin.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Ekakertalainen oli tämä meitin kana. Mä yritin vieroittaa sitä haudontapesästä sen jälkeen, kun sen tipuille kävi köpelösti. (Toinen hävisi totaalisesti ja toinen oli luullakseni muiden kotkojen toimesta hakattu liian pahasti, jotta olisi voinut jättää elolle. Tarkoitus oli verkottaa pesä, mutta tiput tulivat etuajassa, joten enpä kerennyt.) Ei puhettakaan, että olisi suostunut unohtamaan muninta/haudontapesänsä! Vieraan lajin tipu oli pesässä jonkin aikaa ja sitten siirsin heidät tilavampaan karsinaan, omaan rauhaansa. Tokihan se on yksilöllistä, että kuinka adoptiot ja siirrot onnistuu!
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

MItes Gallia, onko niistä mun kananmunista tulossa mitään??
gallia

Kyllä ainakin näyttäis tulevan. Mut katotaan nyt, ollaanko onnistuttu läpivalaisussa. :smt002
Ens viikolla ollaan viisaampia! :smt002
gallia

Vein pari päivää sitten hautojat alhojen talvikanalaan ja molemmille pesiin muutaman munan. Nämä älyköt eivät olleet siirrosta moksiskaan, vaan pesät ja munat huomattuaan pannukakkuuntuivat pesiin. Kuoriutumisen lähestyttyä aattelin vaihtaa munat ja sujautella mahdollisesti koneeseen kuoriutuvat poikaset kanojen alle.
Saas nähdä, meneekö tääkin suunnitelma jotenkin myttyyn! :smt012
gallia

Tänään vein jo 6 Mimmiltä tullutta munaa toisen kanan alle. Yhdessä munassa oli pieni reikä ja ainakin yhdestä kuului rapinaa. :smt007 Tässä on ollu pientä paimentamista, kun tosiaan Rokkari ehti noita munia jonkun aikaa hautoa. Ja vaikka se hengaili pääasiassa pois pesästä, munat oli kuitenkin lähteneet kehittymään. Sit oli pakko ottaa nekin koneeseen, kun Rokkari yhtäkkiä vaan tylysti lopetti hautomisen. :smt012
Nyt kuitenkin näyttää siltä, ettei ne ihan täysin pilalle menneet Rokkarin sekoiluista! :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hyvä homma että toivoa on! Tänä keväänä on ollu näitä valopäähautojia ihan piisalle asti. Sullahan on sit tänään tai huomenna tipusia, onnea!!
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Eikö ne kannattaisi laittaa vähän aikasemmin kanan alle?? Saisi emo keskustella tipujen kanssa kauemmin. Tsemppiä!! :smt023
gallia

Vielä ei aamulla ollu tipusia, mut munista kuului kauhea piipitys! :smt007
En kovin viittiny penkoa pesää, ettei herrasväen rauha häiriinny. Poikkean taas vähän myöhemmin katsomassa.
gallia

Nyt mä luulen, että ONNISTUU!!! :toothy4:

Laitoin siis Toffeen alle 6 Mimmiltä tullutta munaa ja siellä on nyt 3 iiiiihanaa poikasta :smt055 ja ainakin kahdesta munasta kuului vielä naputusta!!! :smt041

Koneessa oli myös omien alhojen munia, joista sielläkin ainakin yhdessä naputtaa! :smt041 Nuo munat on nyt Mustanaamion alla.
Viime kesänä pariin kertaan koitettiin haudottaa kanoilla omien alhojen, eikä herrasväki saanut yhden yhtä poikasta aikaiseksi! :dontknow:

Eepiltä tulleissa mun mielestä naputtaa myös. :smt045 Yritän laittaa nämä munat Tuhkan alle. Tuhka ei oo kyl hautonut vielä kauaa, mut katotaan, jos saan jymäytettyä.

Huomenna yritän ehtiä ottaa pikkuisista kuvia.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Onnea kovasti! Onnistuihan se :smt041
mimmu
rhode island

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Onnellista odotusta tipusista :smt007
Vastaa Viestiin