Ankoilla nahkamunia

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Ushva

Ankoilla nahkamunia

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Meidän ankat on tänään munineet kolme nahkamunaa, vaikka naaraita on vain kaksi! Nämä eivät siis ole aiemmin munineet ja nyt tuli kolme samalle päivälle. Olisiko sama homma kuin kanoilla, että muninta on alussa vähän "sekaisin" ja siksi tulee kuorettomia munia ja näin monta samalle päivälle? Kalkkia on ollut koko ajan tarjolla, mutta tuntuu että ne vain kaatavat ne maahan ja kakkivat päälle, eivätkä syö. Mulla olis hevoselle tarkoitettua kalkkijauhetta, uskaltaisko tätä sekoittaa ankkojen ruokaan, vai kannattaako kalkin "pakkosyöttö"?
Pitääkö muuten ankan munintapesässä olla katto ja hämärää niin kuin kanoilla?
Mimmi

Re: Ankoilla nahkamunia

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kannattaa nyt ehkä ainaskin katsoa seuraavat munat ennen kalkin "pakkosyöttöä". Jos sit viel näyttää kuoret heikolta, niin voihan sitä kanankalkkia sekoittaa ankkojen rehuun tai muuhun ruokaan vähän aikaa. Mutta jatkuvaksi tavaksi sitä ei saa jättää. Mulla ankat menee munimaan vähän syrjään, rauhalliseen ja ehkä hämärämpäänkin nurkkaan, mutta pesän kyllä rakentelevat ihan itse heinistä.
pekko

Viesti Kirjoittaja pekko »

Meillä toinen naaraista muni nahkamunan,kun pihalle ilmestyi kaksi hanhea.Pitivät sen jälkeen kumpikin muutaman päivän tauon muninnassa.Ajattelin jotenkin,että olisi stressistä johtunut? Sitä ennen kaikki munat oli ihan normaaleja ja myös kun aloittivat muninnan uudelleen.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Tänään oli jo ihan kunnon muna ilmestynyt, kuori oli täysin normaali. En siis pakkosyöttele ainakaan toistaiseksi tuota kalkkia. Mutta nämä hoopot ne vain munivat keskelle lattiaa.
Mimmi

Meillä muuten urokset (tai siis Aku) tekevät naaraille munintapesän, jospa sun urokset ovat vähän nuoria ymmärtämään moisen päälle? Mä tänään kurkkasin ankkojen munintapesään, siellä oli varmaan noin 40 munaa.. On ihan "vähän" unohtunut kerätä pois..
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Älä Mimmi selittele :smt018 hautomista yritit. :smt002
Mimmi

No muuten varmaan, mutta noissa ei taida olla elämää, kun ei ole ollut kunnon allasta käytössä. Nyt ovat kesätarhassa, jossa on kunnon lampi, niin nyt voin "unohtaa" kerätä munat.. :smt002
Vastaa Viestiin