Mulla on koneessa aina ollut kaksi vesikippoa ja kosteudet 55-60% ja kun viime haudonnoissa on ollut joitakin ihan loppuvaiheen sikiökuolemia päättelin vihdoin niitten johtuvan liiasta kosteudesta joten vaihdoin toisen kipoista pienempään. Koneessa on nyt iso kippo ja pieni kippo, karkeasti arvioiden pieni kippo muodostaa 1/5 vesikippojen pinta-alasta ja iso kippo sitten 3/5.
Eilen läpivalaistessa olin sitten vihdoin kahden munan kohdalla ihan varma ettei niistä mitään tule, joten sain vaihdettua ne kosteusmittariin. Ja sehän antoi järkyttävät lukemat, 72%

Poistin ison kipon ja nyt kun vettä on vain pikkukipossa on kosteus 52%. Kokeilin kellutustestiä ja munat kelluvat tämännäköisesti:

En ole ennen tulkinnut munien kosteustasapainoa vesitestillä mutta eikö tämä näytä aika hyvältä? Jotkut munat hytkähtelivätkin iloisesti kylvyssään. Voiko olla mahdollista että siellä koneessa on ollut tämä kaksi viikkoa kosteus 70% kieppeillä ja munat kelluvat silti näin hyvin?

Mitähän tässä nyt tekis? Annanko olla nyt vettä vain pikkukipossa niin että mittari näyttää sen 52%? Mittarin luotettavuudesta en tiedä, se on halpa digitaalinen.
Harmittaa jos tää nyt menee pieleen, mulla on niin kovat odotukset kun nämä ei ole edes omia munia vaan Elojalakan postittamia joista toivon hautovani itselleni "uutta verta" parveen